Jag har läst lite guider och tutorials som jag hittade efter lite googlande, så jag har rätt bra koll på hur själva protokollet ser ut.
Men det första problemet jag har, det är vilken processor jag ska använda. Processorn ska inte utföra särskilt mycket jobb, den får bara ett interrupt, som kan komma så ofta som var 1,8'onde mS, och sen ska den vara en I2C slav. Så, jag skulle vilja ha en liten (billig) processor, utan så många ben och funktioner, men som har fullt stöd för I2C. Jag kollade på MicroChips hemsida, och trotts att jag tycker jag har ett stort lager med olika PIC'ar var det bara 16F887 som hade det...

Så, ett annat alternativ skulle ju va om man kan hitta något färdigt (fritt) bibliotek som bitbangar I2C, men det kanske inte är lämpligt när den ska hålla på med andra tidskritiska saker?
Sen en annan sak som jag inte riktigt har fattat, varje I2C slav ska ju ha ett eget ID nummer? Men hur vet man i så fall vilket ID nummer just det tex minnet har som är inkopplat på bussen? Det finns ju något som heter "General call" som jag inte riktigt fattade vad det var, har det något med den att göra?
Helt enkelt, jag behöver lite hjälp och tips att komma igång!
Mvh. Daniel