Display till bilstereo död

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Display till bilstereo död

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Displayen till min bilstereo la av för någon vecka sedan och nu är den svår att manövrera :(

Det är en Kenwood KDC-W6534
Bild

Större bild http://images.kenwood.eu/files/images/p ... 6534UY.jpg

Alla andra funktioner fungerar (så vitt jag kan prova då det som sagt är klurigt att ens hitta en radiostation)

Vad jag kommer ihåg just nu är att den övriga belysningen fungerar + knappar rattar osv.

Vad är det som brukar falera med dessa VF-displayer?

Jag har öppnat och kontrollerat kallödningar (lött på alla ben) men det gav inget. Kontakten till huvudenheten är troligtvis god då allt annat funkar.

Det finns en funktion i stereon som släcker skärmen efter ca 5 sekunder (skärmsläckare valbar på eller av). Funderar på om det kan vara den som spökar, om det är någon transistor som sköter av/på som helt enkelt inte vill längre. Eller vad tror ni. Jag har gjort en reset (både knapp) och brutit ström men utan lycka.

Tips om var jag ska börja felsöka vore bra. Eller tips om hur dessa rackare funkar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Display till bilstereo död

Inlägg av FormerMazda »

Flipfront? Byt kabeln mellan enheten och displayen.

Byt två gånger på min kenwood och två på brorsans clarion.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Ingen kabel, det är en kontakt (med lite fjädrande tungor). som kopplas ur när man flippar.
Har försökt göra rent med tops och el-mek clean. Men det kan ju vara en kallödnig i huvudenheten.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Fick en sterio med liknande problem. Bakgrundbelysningen var död.. gick att flippa runt men man lär sig rätt snabbt vad man håller på med. det jag stör mig mest på är när man byter bil med olika sterio och inte hittar rätt :P Dock den jag fick vägrade spara inställningar även fast den hade konstant 12V som den skulle.
Skriv svar