Guide: Gör din egna "Shutter" kontakt till Canon 20/30/40D

Berätta om dina pågående projekt.
watti

Guide: Gör din egna "Shutter" kontakt till Canon 20/30/40D

Inlägg av watti »

Hej! jo denna kontakt fan jag igenstanns att köpa billigt så tänkte prova att göra min egna, och att inte visa er hur jag gick till väga är ganska taskigt. Kontakten fungerar mycket bra, dock måste man veta hur man skjuter in den, men eftersom de är jag som ska använda den så är de inga problem.

Okey, (ber om ursäkt, missade lite hehe men kompletterar nu magistern :) ) När du vill ta kort med längre slutare, eller har på stativ eller liknande, för att få bort allt skak i bilden så kan man sätta på en tråd bunden slutare. Canons egna kostar Runt 1000lappen, och pirat kostar runt 300kr + frakt från Kina eller liknande. Och de enda jag saknade i detta projekt var kontakten, känns lite surt att betala dessa pengar för kontakten, så jag gjorde min egna, försökte göra de som en guide:

På äldre Canon kameror vad jag förstått var de en vanlig 3.5mm högtalarkontakt för att kunna styra Slutaren och Auto-fokusen via tex en kontroll med en sladd. På lite nyare kameror är de en kontakt som denna:

Jag kommer koppla min till en intervall timer, men går utmärkt att bara sätta 2 st brytare också ifall man vill ha en sladd bunden
Bild

Under flärparna här på sidan göms kontakten:
Bild

Nog om detta här är lite bilder:

Okey detta behöver du:
En skitlödstation, En billig limpistol, En billig multimeter, någon skruvmejsel. Samt något att ta några kontakt ögglor ifrån, Blev S-video/ composit utaget från ett Radeon 9800 pro! Köpte de enbart för att ta kontakten...
Bild

Bild

Bild

Löda fast dem:
Bild
Bild

Börja tillsätta lite smältlim.
Ett bra tips är att ha ett glas med vatten eller liknande nära (Saliv funkar) doppar du fingrarna i detta så kan man forma smältlimet ganska lätt utan att bränna sig och de blir ett mjukt resultat!
Bild
Bild
Bild

Ta gärna förmycket lim som du sedan skär ut med kniven för att få allt att passa, Jag gjorde detta kanske 4-5gånger.

Sen är de bara att löda på sladdarna, Och nej detta är ingen löd kurs (För de skulle jag nog behöva :) )
Bild

För att visa att den fungerar så försökte jag ta ett kort där jag kortsluter sladdarna, de är de som syns i handen där.

Bild

Färdig! Inte jättevacker kanske, men den duger och fungerar!
Använde mig av en valig telefonkabel då den har 4 kablar i sig, men går väl bra med vad som helst!
Bild

Här är 2 närbilder:

Bild

Bild

// Simon och glad midsommar på er!
Senast redigerad av watti 19 juni 2009, 19:02:17, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Guide: Gör din egna "Shutter" kontakt till Canon 20/30/40D

Inlägg av JimmyAndersson »

"Sen är de bara att löda på sladdarna"

Vilka sladdar och vart/hur ska de anslutas?

Var sätter man "kontakten" du limmade ihop?

Kort sagt: Fortsätt gärna. Det känns som att du slutade nånstans i mitten av det hela.

Lite för ofullständigt för att vara i Guider/FAQ, men helt ok som projekt-tråd.
Det är inte ofta man får flytta trådar *till* projekt-delen. :D
watti

Inlägg av watti »

Oj missade att säga vad de ska vara till, men nu är de fixat! :)

Har tyvärr inte några bilder själv eftersom jag måste ta kort med kameran hehe.

De den ska kopplas till en intervall timer så man kan ta Intervallfoto över en soluppgång eller liknande!

Hoppas de hjälpte, förlåt för jag inte tänkte på detta hehe
Tekko

Inlägg av Tekko »

FY FAN vikken ful kontakt :P :lol:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Härlig hemmagjordkänsla och att den fungerar är underbart, älskar din guide :tumupp:
watti

Inlägg av watti »

hehe tack:) Den är faktiskt inte så ful, närbilderna får den att bli fulare en den är. Men klart billig, tog inte mer en 1-2 timmar att göra, och i flera byggen jag gjort så är de alltid kontakten som saknas, Så ifall ni har fler tips på hur man kan göra sin egen kontakt är de bara att fylla på :)

// Simon
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

kontakten, med avtryckare på en väldigt flexibel kabel finns att få för 38kr fraktad hem till dörren

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8231
watti

Inlägg av watti »

Ha då blir de en sådan också då, alltid bra med 2..

Saken är den att jag la upp den som guide är att ni kan fylla på med era egna idéer om hur man gör kontakter :) För en dag sitter man där med special kontakten som bara inte finns.

//Simon
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har en som är mycket svår att göra en egen till. Det är på min Pentax kompaktkamera för strömförsörjning. Tunn och måste göras i plast annars kortslutning. Det går dock att sticka i två kablar á la labbdäck men de sitter ju därav inte så stadigt. Svårt är det att ta foto på också då kameran så att säga är uppbunden ;)
watti

Inlägg av watti »

2 Speglar ;) hehe

Nej men var väl lite så jag gjorde, tog mina små pluppar lödefast dem, böjde till dem så de passade ungefär, limmade på och skar bort de överflödiga. Klart :)
Senast redigerad av watti 24 juni 2009, 18:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

watti: Läs första regeln.
watti

Inlägg av watti »

Ja va bra att de inte var jag som flyttade tråden till detta forum, jag skickade den in i Rätt forum's del från början,

Läs själv vad JimmyAndersson skrev i första posten. (i denna tråd alltså, han som skrivit reglerna också såg jag, så ja.)
Senast redigerad av watti 24 juni 2009, 18:21:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag skulle gissa att squiz3r syftar på regeln "citera aldrig föregående inlägg" - något som vi håller stenhårt på här, för läsbarhetens skull.

(Det är ok att citera vissa delar ur ett långt inlägg, men aldrig hela föregående.)
watti

Inlägg av watti »

Okey trodde han syftade på första regeln att jag inte bör ha postat Guide i detta forum. Är så van att Citera från andra forum då man får veta exakt vem eller vad som har svarat på sin fråga, finns en sådan inbyggd funktion. Ber om ursäkt om de nu var fallet
Skriv svar