Jag fick här om dagen en halvgammal Ipod 5G 60GB som har fått sig ett bad i någon till mig okänd substans. Ägaren sade att den inte funkade alls senast han provade den, vilket var för över ett år sedan. När jag kopplade i den i datorn så säger den bara "Very Low Battery. Please Wait.". Startar man den på batteri så dör den när den ska starta backlighten. Kopplar man ur hårddisken så lyckas den starta backlighten och säga att nåt är fel.
Jag tror att det kan ha något att göra med den oljiga substans som finns lite överallt i den. Vad skulle vara det bästa sättet att bli av med den utan att också bli av med kretskortet? Jag funderade på att sänka ner hela kretskortet i isopropanol, men jag vet inte om det skulle hålla för det.
Substansen känns lite som matolja fast mer lättflytande, och som rester av sockerdricka på vissa ställen. Originalägaren minns inte vad han tappade den i, hur man nu glömmer nåt sånt.
Bästa sättet att få bort okänt ämne ur Ipod?
-
Freezer7Pro
Re: Bästa sättet att få bort okänt ämne ur Ipod?
isopropanol är bra och kanske en mjuk tandborse
Det beror ju lite på vad det är, du bör ju göra rent med något som löser upp kladdet. Annars kanske det klumpar sig och blir ännu svårare att få bort.
-
Freezer7Pro
Hm, Yes i batterivatten följt av lite isopropanol, och ännu en sköljning i batterivatten. Låter det som en idé?
Som sagt var, försök ta reda på vad som löser kladdet först.
förmodligen är batteriet paj då den inte orka starta upp längre - du får kika runt på ebay och liknande och se om det finns reservbatterier att köpa
men innan du börja tvätta med vatten - se till att plocka ur batteriet först - och ser du någon grön gegga av korrosion inuti så är det förklaringen till kassa batteriet samt att det är risk för att folieledare mm. på kretskort kan ha frätts upp pga. spänningen från batteriet driver på korrosionen till maximal fart så länge det var fuktigt - inspektera noga efter sådana saker innan nya inköp av batterier och andra reservdelar mm. För har ledarna på kretskortet och ledarna på kretsarna mer eller mindre frätts upp så är det inget att reparera...
men innan du börja tvätta med vatten - se till att plocka ur batteriet först - och ser du någon grön gegga av korrosion inuti så är det förklaringen till kassa batteriet samt att det är risk för att folieledare mm. på kretskort kan ha frätts upp pga. spänningen från batteriet driver på korrosionen till maximal fart så länge det var fuktigt - inspektera noga efter sådana saker innan nya inköp av batterier och andra reservdelar mm. För har ledarna på kretskortet och ledarna på kretsarna mer eller mindre frätts upp så är det inget att reparera...