har inhandlat 2st bipolära stegmotorer samt 1styrkort problemet är att det är 6ledare på motorerna och bara 4ingångar per motor på kortet. Är helt ny på ämnet stegmotorer så jag hoppas att någon här kan hjäpa mej.
Tack på förhand.
stegmotor problem
Re: stegmotor problem
Ja om de har sex anslutningar så är de inte bipolära, men det du kan göra är att hitta vilka två kablar som utgör "mitt" på de två lindningarna, och så ger du f-n i att koppla in dem. Resistansmätning mellan alla kablar ger dig vilka som hör ihop, och vilka som är mittanslutningarna. På detta vis kan du koppla in din unipolära motor som en bipolär. Finns hur mycket som helst om detta på nätet och detta forum. Du kommer antagligen att få kommentarer som att "unipolärt är skit" osv, men strunta i det. Om de inte klarar biffen kan man alltid köpa andra sen.
Ok tack så mycket för svaret missförstod texten på conrads sida där det står Principle of activation: Bipolar trodde det innebar att motorn var bipolär. Blir motorn svagare om man inte ansluter mittledarna eller fungerar den lika bra?
-
Mindmapper
Den blir svagare med mittledarna anslutna (unipolärt), eftersom man bara använder en halva av lindningen i taget. Men drivningen är enklare att fixa då.
Eftersom du har en mera avancerad drivning gör du bättre nytta av motorn nu, när du driver båda halvor av lindningen samtidigt. Hur mycket bättre vet jag ej, men det blir inte lika bra som en bipolär. Eftersom den bipolära är anpassad till att köra bipolärt går den bäst där. Den unipolära är anpassad att köra .... ja just de...
Eftersom du har en mera avancerad drivning gör du bättre nytta av motorn nu, när du driver båda halvor av lindningen samtidigt. Hur mycket bättre vet jag ej, men det blir inte lika bra som en bipolär. Eftersom den bipolära är anpassad till att köra bipolärt går den bäst där. Den unipolära är anpassad att köra .... ja just de...