Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Re: Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Inlägg av Volny »

jag röstar för t-amp eller amp6.

Jag kanske tom vet "någon" som har en t-amp han kan tänka sig att sälja ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tekko skrev:Jag har pratat med en moderator om att alla mina inlägg i denna tråd ska raderas.
Är det inte bättre att tänka efter *innan* man postar så man slipper skriva till moderatorer att ta bort det man skrivit? Händer ju titt som tätt att du strular med dina inlägg fram och tillbaka :roll:

Tips:
läs igenom de du skrivit minst 3 gånger innan du postar, tycker du då att det verkar bra, läs en gång till och posta sedan :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Purre: Visst är det stor skillnad på peak och RMS (Jag tror mitt system här hemma är 1kw RMS) så att det måste man ju såklart skilja på! Oki, man kanske skulle gå till någon (fysisk) affär då och kolla vad dem har!

xxargs: 100 dB känslighet är väll lite mer än vad jag kan få in i den på ett vettigt sätt, men 89 dB som bil elementen brukar ha är ju väldigt lågt, man kanske kan hamna någon stans där emellan?

v-g: Jo, men jag gissar att du har lite mera än 7Ah batteri i den? :wink: Men jag har en 6w solcell som laddar batteriet i alla fall, om jag får råd och hittar plats så ska jag sätta på lite fler.

Volny: En T-amp kan ju fungera! Du kan ju höra med han vad han vill ha för den i så fall.

PeterH: Varför klaga på Tekko nu när han försöker rätta till sina misstag?...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

dog partyt eller? :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"Bilelement har jag för mig är gjorda för att arbeta i ett slutet rum (bilen) och det är väl tveksamt om de funkar bra i en öppen båt."

Hmm... dessutom bör dom vara anpassade efter om bilen är blå eller röd också?

Element för bil är troligen tvungna att sitta på så sätt att dom starkt begränsad låda, tex i en dörr. Det är ett högst påtagligt design krav.

Hur det skiljer att den ska sitta i ett slutet rum (större än 1m3) eller inte, det kan någon få förklara.

Jag har monterat en amperemätare på min stereo och vid ca 1,5Watt är gränsen för då jag skulle klaga om jag var min egen granne. Då är det den totalt effekten jag mäter som gå in i förstärkaren.
xxargs

Inlägg av xxargs »

'bekräftade' gränsen mot mina grannar våningen ovanför ligger i område 0.05 - 0.2 Watt beroende på deras kvällshumör - men så är det också hornhögtalare på ändan av sladden..

En högtalarelement kan inte jobba ensam - en mycket viktig del är högtalarkabinettets utformning och hur dessa passar mot elementet rent impedansmässigt - ju mindre man tar hänsyn till detta, ju smalare fungerande bandbredd och lägre verkningsgrad blir resultatet - men å andra sidan skall man ha riktigt hög verkningsgrad (exponentioalhorn) så blir det som att hantera racemotorer - varenda detalj är grinig inklusive driverns utformning och det är lätt att köra sönder så fort det är utanför tänkta arbetsområdet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Alltså borde det inte vara några problem med effektbehovet, dock har man ju någon watts tomgångsström... Ett bilslutsteg kunde tydligen ligga på någon A vid tomgång, alltså ~12w... Förstärkaren från sure som ska vara strömsnål hade en tomgångström på över 100mA om jag minns rätt? Det skulle i så fall betyda > 1,2w tomgångsström...?

Om man text köper de marinhögtalarna, hur ska dem byggas in för bästa ljud och effektivitet? Inbyggnaden får ju varken ta för stor plats eller väga för mycket.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Stor låda ger djup bas. Liten låda ger inte djup bas.

Sluten låda kan aldrig bli totalt fel men är ineffektiv.
Basreflex är effektivare men kan bli fel. Räcker med att vara hälften så stor som den slutna lådan för samma basdjup.

Du kan ju även "låna" en högtalarlåda av något annat, tex kan en packlåda med lock även få vara högtalare (sluten låda). Då tar den ingen extra plats.

Min AMP6 drar mindre än 0,01A i tomgång. Jag har inte mätt min 2x20W från SE men tror att den är likvärdig.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har kollat runt lite på DX efter en MP3 spelare med minneskort, jag hittade tre alternativ. (Kom gärna med förslag!)

Musik, Film och stillbilder från minneskort
Alternativ 1 är en "Multimedia station", Den kan spela upp både film, och musik (även visa stillbilder), film som MPEG (1, 2 eller 4) musik som MP3 eller WMA. Om man kopplar in en 7" skärm till den, då skulle man få ett jätte bra användar interface, kunna kolla på film m.m. LÄNK
Fördelar:
Spelar upp filmer
Spelar både MP3 och WMA
Tydligt användarinterface för musik (Antar jag...)

Nackdelar:
DYRT! DYRT, DYRT!
Stödjer antagligen bara upp till 2Gb minneskort

Musik från USB-minne, Line-in eller SD-kort
Jag hittade några olika sorters MP3/wma spelare som är gjorda för att sitta i bilen (i cigg uttaget) med inbyggd FM-sändare. Om man lyckas slita bort FM-sändaren från dessa så att man får ut en vanlig audiosignal (går det tror ni?) så har man ju en MP3-spelare som man kan koppa ett USB minne till, Smidigt! LÄNK
Fördelar:
Billig
Stöd för både USB-minne och SD-kort
Spelar både MP3 och WMA

Nackdelar:
Kanske inte går att få ut en ljudsignal direkt ur den??
Kanske inte lika bra ljudkvalitet som andra alternativ.
Liten display..

Musik från upp till 32Gb miniSD-kort
En enkel MP3-spelare, utan display, stödjer miniSDHC (upp till 32Gb) så det får plats mycket musik. LÄNK
Fördelar:
Billig
Upp till 32Gb minneskort.
Spelar både MP3 och WMA

Nackdelar:
INGEN DISPLAY!

Edit:
Nu har jag beställt hem alternativ 2, så ska jag testa att dissekera den.
Bild

Samt, ett 4GB SD minnes kort.
Bild

Men jag är fortfarande öppen för förslag!
Skriv svar