Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Inlägg av danei »

2*20W är mycket mer än vad du behöver.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Spelar man högt så använder man max nån enstaka watt, detta är bekräftat genom mätning av LaRdA för en tid sen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tekko: Du menar genomsnittseffekten eller? Det låter ju ganska rimligt med tanke på att det inte är långa stunder som man trycker ut maxeffekten i högtalarna!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Så vitt jag minns så sa han peak.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

danei, Tekko: det vore ju märkligt om det helt plötsligt skulle behövas mindre effekt i ett ljudsystem bara för att det sitter i en båt...

Det är ju bara att räkna efter hur mycket effekt som behövs om man vet känsligheten och vilket ljudtryck man vill ha. Som sagt, det är nog en bra idé att börja med att leta högtalarelement/högtalare. Bilelement har jag för mig är gjorda för att arbeta i ett slutet rum (bilen) och det är väl tveksamt om de funkar bra i en öppen båt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tekko skrev:fy fan i helvete va ni jollrar på *RAAAAAP*
Tjaa, det kommer ju verkligen från rätt person!
Vilket OTROLIGT lärorikt inlägg!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte många platser det behövs mer än 20W. En lite båt är inte en av dem.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har 465Watt i min stereo inne :roll:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Varför inte börja med en t-amp/amp-6:a för att se hur det blir? Man kan ju alltid köpa nytt senare om man upplever att det inte är vad det borde vara. Köp ett par högtalare, sedan en förstärkare (något utav de två nämnda) för att testa hemma med inomhus och se hur ljudet är. Blir man inte nöjd kan man ju alltid lämna tillbaka högtalarna och köpa ett par större om det är så och testa igen.
art nr 135TSX150 hos BRL verkar ju inte allt för tokig då man får både bas, mellanregister och diskant :) 20W RMS för dom gäller också och då räcker en t-amp också för den delen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tekko: Du vet inte vilken tråd han skrev det i??

Förövrigt håller jag med Rifa, jag har över 1 kw uteffekt i mitt ljudsystem här inne, dock brukar jag inte spela på max... (Men sen bor man ju också 0,5km från närmaste granne...) (Subwoofern tar i och för sig den mesta effekten.. ca 600w)

Purre:
Jo, det får nog bli en amp-6! Dock hade dem bilhögtalarna bara 89db kännslighet, så det är ju inte så optimalt.. Det är nog mer rättvist att testa dem utomhus eftersom båten är öppen. Men man kan väll inte lämna tillbaks högtalare som man redan testat :?:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur ser de att du har testat den? :P
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Det är ju bara att fråga i affären isf eller ta och köpa en t-amp först och ta med till affären och fråga om man får testa med olika högtalare för att se vad man ska köpa. Är det rätt person i affären så tillåter han det. Annars brukar man alltid kunna testa med någon bilstereo hos dom :)

och ang effekt så är det ett himla gissel. Olika tillverkare mäter olika. Är det sedan peak effekten som ni sitter och berättare eller RMS? Stor skillnad på bara det. De Pioneerhögtalarna jag skrev om var 60W och 20W RMS. Det är en tredjedel då. Ska man då ta en tredjedel på ett 1000W system blir det en effekt på 333W.
Senast redigerad av Purre 21 juni 2009, 23:15:21, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

skall du ha uppåt 100 dB känslighet så börja det kosta lådstorlek - elementet ensam med kanske angiven 100 dB känslighet (stora magneter då) kan inte göra så mycket om den inte sitter i en anpassad miljö lådmässigt
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har pratat med en moderator om att alla mina inlägg i denna tråd ska raderas.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Marinhögtalare och bilhögtalare är samma sak dock kan konen vara av papper i bilvarianten samt att talspolen och dess anslutningar kan vara helt oskyddade och i våt miljö försvinner de i värsta fall väldigt snabbt. :mrgreen:

Om du tänkter köra med stereo+båtmotor så tror jag ett par vanliga 6x9 och en billig stereo med inbyggd mp3 eller liknande kommer vara fint nog. Min bilstereo står lätt på hela dagen när jag finjusterar mitt vrålåk. Bilen startar efter säkert 10-20 timmar med sånt på.

Jag skulle satsa på en bilstereo (kanske en marin variant? ) i en egenbyggd låda och ett vanligt bilbatteri.

Nackdelen är att batteriet måste laddas då och då. (solcell? )
Skriv svar