Trådlös SWAT-radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsson

Trådlös SWAT-radio

Inlägg av larsson »

I massa filmer ser man hur kanske 5--10 gubbar går omkring med radioapparater typ trådlösa headset. Alla verkar kunna prata med alla utan problem, och inte behöver de trycka på någon knapp för att prata. Tydligen har alla agenter full duplex hela tiden...

Jag blev nyfiken på hur det fungerar utan interferens och Googlade lite. Hittade nada. Antingen har de inte full duplex utan sändarna är röstaktiverade. Eller så sänder alla på varsin kanal och lyssnar på en gemensam, då skulle behövas en mobil "central" som mixar ljudet.

Eller hur fungerar det? Finns sådana system i verkligheten?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Trådlös SWAT-radio

Inlägg av grym »

i verkligheten så funkar en kanal, vox och lite snack
med två kanaler varav en för lyssning kan man komma lite längre

och vad som finns på film är ,tja, film

kiss reglen är annvändbar nästan överallt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst i film använder de vanliga komradios som telefoner också. I film funkar allt.
larsson

Inlägg av larsson »

Ja, det gör väl det... Men jag har sett det så många gånger, så jag tänkte att det kanske fanns nån pudelkärna. Kanske alla har sina mobiler i ett konferenssamtal...

En lögn upprepad tillräckligt många gånger blir till en sanning.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Just kombinerat telefon och komradio finns det ju, Ericsson R310s (hajfenan) hade en storebror med inbyggd komradio (enda jag kunde komma på på rak arm).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej r250 har bara ptt knapp, som kräver ett annat abonnemang för att funka, den kopplar direkt till annan andra telefoner då

har två r250 och det är bra telefoner , fast batterierna börjar bli svåra att få tag i

det fanns väl kombination gsm dect för längesedan

i film kan man göra vad man vill, självklart så kan en apple dator anslutans smidigt till fientliga rymdskepp på någon sekund
samtidigt som det i verkliga livet var eländigt att få in det i ett normalt nätverk

skulle man kritiskt granska filmer vore det nog inte många filmer kvar som vore sevärda

men som jag sa innan , vanlig komradio med vox, annnvända en kanal och se till att hålla hård radiodiciplin så funkar det mycket bra ändå, det skall inte talas i dom för mycket
om man bara kunde banka in det i skallen på en del vid älgjakten vore jag förbannat glad
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Om man nu ska råna en bank har man nog råd att köpa headset till sin mobiltelefon.
Eller det kanske är därför man rånar den?
Då får man ju alla funktioner som specas.
Alla kan tala, ingen knapp behöves klickas på osv.

Man kan ju ha 3-parts samtal så man borde kunna ha 10-parts samtal.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I film förenklar de ju som sagt var rätt mycket, men det går ju som sagt var att använda något som fungerar ungefär som ett telefonmöte. Med en kompetent "växel" går det antagligen att också styra så att t.ex. varje grupp (5-6 personer) pratar helt fritt men övriga grupper hör inte dem, men ledningen hör alla grupper och kan prata med alla grupper.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jaha - vem skall konfigurera upp detta - och hur mycket är man villig att betala för denna ofta höga expertisjobbet (då menar jag inte just att knappa på växelsn terminal, utan jobbet att analysera alla behoven och få in det som regler i växeln) - däri ligger oftast den största propblemet. växeln i sig har numera sällan hinder av teknisk karaktär
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skrev att det GÅR, inte att det är enkelt:-)

Att sätta upp en IP-telefonväxel för konferenssamtal fixar man rätt snabbt. Och om då alla inblandade har DECT-telefoner så kan man köra en DECT-bas med IP-telefonistöd.

Vi har en Siemens S675IP hemma, och fem lurar totalt. Slänger jag upp en Trixbox eller nåt så är det löst. (Fast våra lurar stödjer inte blåtandheadset:-)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Man vill nog ha en en ordentlig vox isåfall. Att addera 10 bruskällor skulle inte jag vilja ha i örat. Sen måste man ha grym radiodiciplin.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns ju mute-funktion på telefonen. Inverterar man den får man en PTT.

Men som sagt var, eftersom allt ljud i den lösningen är digitalt finns det ju inget hinder att voxa (eller låta bli att skicka "tyst" ljud, som i GSM).
knugen

Inlägg av knugen »

Under lumpentiden fick vi använda några siemens apparater. Strupmikrofon, hörselkåpor med ljudförstärkare och en relativt stor knapp som man satt som en sele runt kroppen. När man skulle prata så tryckte man bara med handen/armbågen mot kroppen och kunde hålla vapnet mot fienden hela tiden. Sen måste man väl ha lite radiodisciplin. Det är det närmaste jag har kommit "verkligheten"
Skriv svar