Hej och glad midsommar på er!
Jag vill bygga en belysning med 8st 3watts led lampor med ett vitt ljus och ett kelvin tal på 6500 till 10000.
Fråga1: Vilka leds ska jag köpa och var?
Fråga2: Vad behöver jag mellan väggutaget230 och ledsen om jag seriekopplar dom. Finns det färdiga buckpuckar eller annat som kan driva dessa 8?
Om inte hur bygger jag annars och med vilka komponenter.
Kan någon vänlig själ hjälpa med svar är jag så tacksam.
/micke
Tänk på att 10000K är blåfärgat och inte längre vitt, 6500K är mer varmvitt liknande solens ljus så det är rätt stor skillnad i ljus mellan dessa, såvida nu förstås inte vill blanda dessa färger med varandra.
Spänningsfallet är över en vit ligger i runda slängar mellan 3.6V - 4V eller så beroende på ström som den matas med men det står exakt i databladet för de du kommer att köpa men i värsta fall behöver du 4 * 8 = 32V minimum vid seriekoppling. Ström vet jag ej exakt vad de kommer att dra det är beroende på vad du matar de med men räkna med runt 6A baserat på 24W sammanlagt för 8 st om du driver de för fullt.
Vilka du kan köpa är beroende på vad du vill lägga ut men vill du ha så mycket ljus som möjligt så kostar det, har dock ingen större koll var som finns därute.
Hej igen!
De verkar ligga på 350 eller 700amp, sedan verkar det som om de går att skruva upp amperen så att de lyser starkare. Det jag inte förstår är hur detta går till. en bil med 55 eller 75 amp batteri gör ingen annan skillnad än att batteriet leverera mer ström under en längre tid. hur som helst, gå inte in för djupt i detta.
Önskar namn på produkter till mitt 8x3w led bygge.
/Micke
6A var baserat på 4V som Vf som worst case då Vf går upp lite vid ökad temp och om han driver de hårt, dock inte så högt som 4V men skadar inte att en del extra att ta av så man inte ligger exakt på gränsen. Tänkte mer eftersom han även var ute efter något att driva det hela med så han inte tar något som har exakt, tex 0.7 x 8 = 5.6A men visst är det 0.75mA vid 3W och 3.6 Vf.
Här har du en färdig drivare som klarar 6st, om du vill använda den får du ta två st och dela upp dina leds i två slingor. Sen är det bara att koppla in i vägguttaget: http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=537
Annars om du vill bygga själv så finns det många sätt att göra på. Enklast är lämplig spänningskälla som ger en bit över 32VDC och något som begränsar strömmen, på samma sida finns en ritning på en linjärregulator. Problemet med detta är att man bränner en del energi, 1,4-5W beroende på inspänningen. En bättre lösning är en switchad regulator (som den färdiga jag länkade ovan), men det är knöligare att bygga själv.
Henry: Nu snackade vi ju seriekoppling. Då är 6A helt fel. Dessutom fattar jag inte varför du ska ha högre ström om spänningen skulle gå upp mot 4V. Du behöver ju snarare sänka den för att inte bränna dioden.
Visst fan det är ju seriekoppling som jag ju också skriver med 32V.. Men om man driver en lysdiod till absolut max vad den klarar så kan Vf gå över de vanliga 3.6V och samtidigt som strömmen ökar genom den, man får förstås begränsa men till ett högre värde men givetvis inte till mer än vad den max klarar.
Tackar för visat intresse, Jag har nu ett namn på en produkt som mrfrenzy gav mig. Driver den 6 st 3wattare powerled? var hittar jag isåfall dessa med ett kelvintal över 6500 som passar denna drivare.
/Micke
Om du söker på forumet så hittar du massor med folk som byggt saker med powerleds, dom brukar också skriva var dom köpt dom.
Kika också på "MrMisters Sverigesemester" har för mig han hade några powerleds med. Sen säljer givetvis firman jag länkade till med drivarna också passande leds.