Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.
Re: Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.
hmm... mmm det är lite svart magi det där med längden på röret. Det beror lite på ... kanske även ... om.
Vet du va? Ta ett rör och test!? Fråga är om man ska ha någon form av kon i änden på röret för att få mer spridning? Man kan ju även ha en eller rör-böjar osv...
Vet du va? Ta ett rör och test!? Fråga är om man ska ha någon form av kon i änden på röret för att få mer spridning? Man kan ju även ha en eller rör-böjar osv...
netrunner skrev:"Transmission Line Speakers" ska vara överlägset mer effektiva än alla andra typer av högtalar lådor. Tyvärr är dom ganska stora ... eller rättare sagt långa. Enklaste modellen är ett rör med högtalar elementet i ena änden, kanske kan man integrera det i båten som något annat, ryggstöd kanske? Det svåra är att hitta rör i 20cm storlek, kanske kan man använda dom papprör som finns för gjutning av betong?
http://www.t-linespeakers.org
Transmission Line Speakers kan skapa hög effektivitet men är smalbandigt (typ 1/3-el oktav), skall man göra det bredbandigt (täcker flera oktaver) så är det exponentialhorn som gäller och båda kan byggas för effektivitet över 50% - men är förstås väldigt stora...
det fins orsak till varför man anväde exponentilahorn som biograhorn då det gällde att skaka om hela salongen med 8 Watt slutstegeffekt... idag använder man högtarmatriser uppåt 1 kW och kanske mer för samma ljudnivå...
xxargs: Betyder det att dem inte är lämpliga för detta ändamålet?
Du skriver DEM i varenda inlägg där det ska vara de. Snackar du så eller?
Försök lära dig rätt. Det kommer du att tjäna på.
danei skrev:Läs första inlägget i råden då.
Det heter inte "dem" i det samman hanget.
Jag håller helt med om att en liten MP3 spelare räcker bra till applikationen. Man ska inte väsnas på sjön.
Varför ens orka klaga på det när man inte kan göra rätt själv gällande rättstavning? Sammanhanget heter det och inte samman hanget.danei skrev:Du skriver DEM i varenda inlägg där det ska vara de. Snackar du så eller?
Men men nog om det. Marinhögtalare ifrån BRL skulle jag gått på. Dom har även marinmodell utav stereo. Då kommer man ifrån förstärkare eftersom de 4x50W (brukar ligga däromkring) räcker till att driva högtalarna

Ja jag skriver fel jag också. Men oftast gör jag inget fel konsekvent. Gör jag det så är jag tacksam om någon påpekar det.
Men det var ett jävla tjat på dig danei... Jag vet fan att jag skriver det ibland, du behöver inte poängtera det två gånger i samma jävla tråd. Kan du sluta skriva här nu så att jag kan lära mig nått vettigt istället!?
Purre: Jo, jag har kollat en del på marinstereon, men det är ju roligare att bygga själv! Just nu lutar det nästan åt marinhögtalarna! (Men de är så fula, men jag kan väll gömma dem på nått sätt...
)
Purre: Jo, jag har kollat en del på marinstereon, men det är ju roligare att bygga själv! Just nu lutar det nästan åt marinhögtalarna! (Men de är så fula, men jag kan väll gömma dem på nått sätt...

- Electricguy
danei: Det här är väl för fan inte något forum för dom som ska lära sig svenska språket? Om du inte har något bättre att skriva kan du för fan lika gärna låta bli!
Bygga själv och strömsnålt så skulle jag säga väskstereo-modellen. Alltså T-amp eller AMP-6. Det verkar vara den enklaste vägen att gå för att få det strömsnålt.
Jag tycker de flesta väskstereor har bilhögtalare?
Men det betyder ju inte att du också måste använda det. 

Tekko: Har jag gjort något elakt mot dig, eller varför måste du/ni hålla på att skriva massa sånt som helt uppenbart bara är för att förstöra tråden?
Borre: Jo, det är ju sant! Men det är nog högtalarna som är största problemet. (Har fortfarande inte kollat med försäljaren om känsligheten...
)
Borre: Jo, det är ju sant! Men det är nog högtalarna som är största problemet. (Har fortfarande inte kollat med försäljaren om känsligheten...

Visst väskstereon har bilhögtalare men vad är det som skiljer mot en marinhögtalare? Det kan inte vara speciellt mycket som påverkar så stort. Så bara byta ut högtalarna typ. Enklast är dock att köra på marinstereo och marinhögtalare. Slipper man allt vad förstärkare heter om man nu inte ska slå på stort med ljud då. Dock kan det känns lite onödigt i en båt. Annars kör man på t-amp eller amp-6 så måste man få den på ett ställe där inte vatten kommer åt vilket kan bli lite knepigt men inte omöjligt. Men kör man med t-amp/amp-6 så får man ju en mp3-spelare som musikkälla som måste kunna gå att ansluta på ett smidigt sätt också. 3.5mm stereo-kontakt då lämpligen. Dock blir mp3-spelaren då den svaga punkten mot vatten eftersom man vill kunna byta låt osv på ett smidigt sätt.
Kollade lite på AMP6-BASIC, den verkar ju vara helt okej, 2*20w känns lite lite, men bara det är bra känslighet på högtalarna så bör det ju fungera!
"Visst väskstereon har bilhögtalare men vad är det som skiljer mot en marinhögtalare?"
Förhoppningsvis så har marinhögtalarna mycket högre känslighet, bilhögtalare är gjorda för att ha låg känslighet eftersom det är så mycket störningar i bilar (om jag har förstått det rätt), vilket gör att det behövs mycket effekt, och det blir då allt annat än strömsnålt
Att få förstärkaren m.m. vattentåligt ska ju inte vara några problem, och inte MP3-spelare heller, jag slänger bara ner allt i en vattentät inbyggnadsbox. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med minneskortläsaren... I värsta fall kanske man får öppna någon vattentät box när man vill byta minneskort. (Det lär ju ändå gå att få in många hundra låtar på ett kort...). Om jag drar ut strömbrytarna till MP3-spelaren till kontrollpanelen gör man ju bara någon fin lösning med vattentät plast framför, så det är jag inte orolig för!
"Visst väskstereon har bilhögtalare men vad är det som skiljer mot en marinhögtalare?"
Förhoppningsvis så har marinhögtalarna mycket högre känslighet, bilhögtalare är gjorda för att ha låg känslighet eftersom det är så mycket störningar i bilar (om jag har förstått det rätt), vilket gör att det behövs mycket effekt, och det blir då allt annat än strömsnålt

Att få förstärkaren m.m. vattentåligt ska ju inte vara några problem, och inte MP3-spelare heller, jag slänger bara ner allt i en vattentät inbyggnadsbox. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med minneskortläsaren... I värsta fall kanske man får öppna någon vattentät box när man vill byta minneskort. (Det lär ju ändå gå att få in många hundra låtar på ett kort...). Om jag drar ut strömbrytarna till MP3-spelaren till kontrollpanelen gör man ju bara någon fin lösning med vattentät plast framför, så det är jag inte orolig för!