Driva vattenpump (3-fas 10A offgrid)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Soma

Driva vattenpump (3-fas 10A offgrid)

Inlägg av Soma »

Funderar på att gå off-grid i sommarstugan. Andvänder så lite el att jag i snitt betalar 5kr/kWh inklusive alla avgifter och skatter.
Har lösningar på hur jag skall driva allt utom vattenpumpen.
Det är en pump som är nedsänkt i ett borrat hål så jag kan inte finna så mycket information om den.
Jag vet att den drivs på tre faser som är avsäkrade på 10 Ampere vardera. Watten vet jag inte så mycket om. Någon som vet vad de brukar ligga på? Den installerades 2006.
Någon som har någon bra lösning?
Skulle ju helst vilja slippa byta pump men det kanske är oundviklitg?

Rubrik /blueint
xxargs

Re: Driva vattenpump

Inlägg av xxargs »

mät med strömtång hur mycket ström det egentligen drar - ett problem som är svårt att kartlägga är hur stor startström den drar - men å andra sidan, om det är av centrifugaltyp så kan den starta upp ganska långsamt med strömbegränsande drivdon.

skulle tro att en enfas till 3-fas växelomriktare som du på något sätt kan mata med batteri är en väg att gå - men först så måste du veta hur mycket ström pumpen drar.

man kan anta symmetrisk belastning i pumpen och uppmät skenbar effekt (det som du mäter med tångampermeter och voltmeter som två separata mätningar) är:

Uh = spänning huvudledning (normalt 400V)
Ih = strömstyrkan på en av huvudledningarna
sqrt(3) = 1.73

Stot=1.73 * Uh * Ih

Detta ger skenbara effekten

Elmotorer brukar sällan överstiga cos(fi)=0.7 vid full last, så med:

Ptot= 1.73 * Uh * Ih * 0.7 så har du en ganska bra bedömning på motorns märkeffekt.

strömmen ändrar sig ganska lite mellan tomgång och märklast och man kan i allafall se vilken härald motorn är rent styrkemässigt .
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du får mäta och se. Det finns hur många storlekar som helst. Hur stor du egentligen behöver bestäms mest av hur högt du ska trycka/suga upp det.

Vattenhjul i den lokala bäcken skulle jag rekommendera. Eller vindsnurra med mekanisk koppling till pumpen. Båda lösningar väldigt strömsnåla! :D

Andra lösningar beror mycket på hur du löst elen. Och vilken standard du vill ha.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Min pump drar en 500W kanske. Just nu går den konstant, antagligen har nivån sjunkit för lågt i hålet då jag fyllt badtunnan mest hela dagen och den läcker som ett såll :tumner:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det tråkiga med dränkpumpar är att de brukar inte gå att koppla om till D-läge så den måste antagligen matas med 400V eller åtminstone nånstans däromkring.
400V frekvensomriktare finns det gott om, problemet är nog att hitta en inverter som lämnar denna spänning ut.
Men du kanske ska bygga själv, isåfall räcker det med runt 690Vdc, eftersom de flesta moderna motorstyrningar går att mata direkt på dcbussen så man slipper gå omvägen om växelspänning.

Pumpen ligger antagligen mellan 0,5-1,5kW om ditt hål inte är för djupt, är det djupt eller det är stort flöde på pumpen så är den antagligen större.
Rinkabyrör har lämpliga dränkpumpar om du ska konvertera till enfas men det är synd att säga att de är billiga de där borrhålspumparna, men då slipper du iallafall 400Voltsproblemet.
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Tänkte att jag skulle kolla mätaren i elskåpet när bara pumpen är igång, för att få nåt värde att gå på i alla fall. Men så kom jag ihåg att jag inte har någon fungerande kran.
Lyft-höjden är ca 50m och det är väldigt bra tryck. Kan dock tänka mig att pumpen är ganska överdimensionerad för det jobb den utför.

Tänkte väl att jag antingen skulle försöka få bytt pumpen med nån som vill byta mot nåt som passar bättre eller greja till någon egen lösning.

Vad bra att hör att frekvensomriktaren brukar gå att mata på dc-bussen.
I så fall är väl det enklaste att at en transfomator från den spänning jag tänker köra till 690Vdc.

Vad tror ni att en frekvensomriktare i storleken 1kW kostar?
Om man ändå skall köra med frekvensomriktare tror ni att man skulle kunna köra pumpen på ett lägre varvtal och på så vis kunna köpa en mindre frekvensomriktare/transformator?
Hur mycket förlusteffekt kan man räkna med om man transformerar från säg, 24V?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Brukar vara ganska mycket jobb att byta en sådan pump om den är ett flertal antal 10-tal meter ned i en borrhål och bara den vattenfyllda slangen kan väga väldigt mycket - och du får vara jättenoga att inte tappa ned skräp/stenar mm i arbetet så att pumpen inte kilas fast i hålet...

Pilla inte i det som fungerar utan det är bättre att titta på vad som går att göra på drivsidan istället...

---

du behöver switcha upp 24 Volt till 690 Volt på något sätt - och 1 kW på 24 Volt är ca 42 ampere och räkna inte med mer än 70 - 80% verkningsgrad och ditt behov kanske ligger på 1.3 kW och strömmen 55 ampere när pumpen är igång.

du kan prova att varvtalsstyra pumpen - men frekvensomformarens främsta uppgift är att rampa upp varvtalet så att startströmmarna inte blir så groteska att det inte går att hitta en DC/DC eller växelriktare inom rimlig storlek bara för att klara själva starten på en kvartsekund.

Förhoppningsvis är din pump igång korta tider (minuter) för att fylla upp tex en hydrofor och få starter per dygn - annars kommer även stora bilbatterier att ta slut ganska snabbt...

hur tänker du ladda batterier ?
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Ja pumpen kommer nog inte gå så mycket alls.
Vi har hydrofon på typ 50 l den behöver nog inte fylla på mer än en gång per dygn. Mycket mer sällan som det ser ut idag men det blir nog oftare ju bättre vi får det där:)

Varför switcha up strömmen går det inte bra med en "vanlig" transformator?

Är inte helt säker på hur vi skall producera strömm men vi börjar nog med en diesel-generator, som gärna går på frityr olja, medan vi bygger nåt renewable.
Då blir det nog lite Lite vind, lite sol, lite tango!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nej, Du kan inte transformera likström rakt av utan att först göra det till växelström med olika metoder och därefter likrikta det till likström igen. Så gör även DC/DC-omvandlare.

---

Om du tänker dig billigare ström än 5kr/kWh med elaggregat så biter du dig nog i tummen, vart fall om du kör med köpt diesel.

bensin/diesel-elkraftverk är sällan över 10% verkningsgrad rent praktiskt om de står och går lätt lastad (mindre en 1/3-del last, dvs. drar 1 liter soppa per genererad kWh). Man kan ha dieselelaggregat av olika orsaker - men inte för att minska energikostnaderna...

fråga bönderna som drev sina elaggregat med dieseltraktorerna vad det kostade i diesel efter den stora stormen Gudrun i småland för några år sedan... - det höll på att driva dom i konkurs trots att de körde så lite som det gick för att klara det nödvändigaste....
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

som sagt så börjar vi med generator för att gå ifrån elbolaget och kunna satsa på förnybar energi.
det jag tycker är tråkigast med priset vi betalar är att om vi minskar våran elförbrukning så minskar knappt priset efter som att 4/5 av det är årsavgiften.
är ganska anti kära fortum med.
Vi tänkte köra på frityrolja som sagt och hoppas i vart fall att vi ligger på samma pris som idag under tiden då vi ställer om oss.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man gå över till 12/24 Volt så måste man gå ned i elförbrukning rent generellt - det betyder att diskmaskin/tvättmaskin/kyl/frys och elspis och värmeelement går bort, sådant som man kanske värderar ganska högt när man väl är utan det.

nu vet jag inte hur välutrustat det är från början - men kyl och frys är två saker som är smärtsamma att undvara om man inte förberett sig väl med jordkällare etc. lösningar för att lagar vinterkylan. kyl och frys är också den största konstanta elförbrukaren i ett hushåll och står för minst lika mycket som matlagningen med elspis.

man kan komma ganska lång med solpaneler och kanske komplettera med en mindre vindgenerator, men skall man ha igång kylskåp så lär man behöva en egen solpanel med batteribank bara för den - nyare kylskåp startar från ca 150 kWh per år och kylfrys ca 250 kWh/år (motsvarar 17 W resp 29 W konstant genomsnittlig förbrukning) med växelriktare och kanske ombyggnad av kyl/frys (om det går) för att möjligöra start av dessa på en dito växelriktare så får man nog räkna med 30% ytterligare mer effektförbrukning.

Alternativt köpa kylmaskiner som man har i segelbåtar med liten tillgång till ström och bygga egna välisolerade kylutrymmen - men dessa är väldigt dyra...
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej
Har du ett vattendrag kan du ju skaffa en hydraulisk vädur. Ska visst vara en fantastisk maskin. som man kan diskutera mycket se detta forum :)

http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... adid=11038

Håkan
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Håkano:
Ja det hade varit skönt med ett vattendrag. Hade ett men det torkade ut när grannarna började odla skog och det byggdes dammar i närheten.
det häftigaste hade ju varit en västern-vind-pump. läste i ekobyggboken att det finns i större utföranden som klarar de krav jag skulle ställa på dem. antar dock att det skulle bli väldigt dyrt.

xxargs:
det är just sånna där saker som vi vill kunna experimentera med, alltså alternativa lösningar. Mycket har vi redan löst. Som det ser ut idag har vi lyckats dra ned på elförbrukningen från 4000kWh/år till 400kWh/år.
xxargs

Inlägg av xxargs »

HåkanO skrev:Hej
Har du ett vattendrag kan du ju skaffa en hydraulisk vädur. Ska visst vara en fantastisk maskin. som man kan diskutera mycket se detta forum :)

http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... adid=11038

Håkan
nu har jag inte läst länken - men en vädur är en mekanisk/hydralisk version av hur en tändspole i en gammal bil fungerar på ett ungefär...

det är inte speciellt mycket energi man kan tappa ur på denna sättet...
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

xxargs:
Det är inte alltid man behöver särskilt mycket energi heller.
det beror ju på läge och hur mycket vatten man gör av med.
Skriv svar