Jag har skaffat mig ett begagnad Silva 4000 vindinstrument (alltså en pryl till båten som visar var det blåser ifrån). Problemet är att den visar spegelvänt! Det började med att jag inte fick ordning på den alls, den visade bara nonsensriktningar på vinden. Efter att ha legat still och tittat på givaren och displayen så såg jag att den behövde kompenseras 270 grader, trots att den pekar rakt fram. Det problemet var ju lätt.
Nästa problem, som jag inte blir klok på, är att den visar spegelvänt - om vinden kommer 30 grader styrbord så visar den 30 grader babord. Detta är sant för alla vindriktningar - den visar helt rätt men spegelvänt. Några tips att gå på?
Byt ordningen på anslutsningskablarna om det är så att du själv skruvat/lött dit dom. Annars finns det några inställningsmöjligheter i någon meny? Dina länkar fungerar inte så man kan inte kolla manualen eller schemat...
Det är troligtvis en encoder som ger två fasförskjutna pulser (dvs. den ena kommer för den andra eller tvärsom om den vänder håll). Hastigheten behöver nog bara den ena pulsen för att visa rätt och därför kan det fungera ändå. Men det finns ju färger i kopplingsschemat, har du kopplat färgerna enligt detta? Och i schemat sitter fyra kablar, har du bara två?
Jag förstod inte riktigt varför färgerna byts vid flera tillfällen, motsvarar rektanglarna från vindmätaren (transducer) kontakter?
EDIT: Lästa manualen och såg att det stog så här: "Den analoga skalan visa sann och skenbar vindriktning samtidigt. SANNA VÄRDEN FÖRUTSÄTTER ATT LOGGIVARE ÄR ANSLUTEN. Vindhastigheten visas digitalt. Val av sann eller skenbar visning (TRUE och APP) sker med tryckknapp."
Har du loggivare ansluten så att du KAN visa sann vindriktning?
EDIT2: Det är int så enkelt att du har monterad "vingen" fel på axeln? Det kanske går att montera den 180 grader fel?
/Peter
Senast redigerad av PeterH 18 juni 2009, 10:53:58, redigerad totalt 1 gång.
Japp logggivare har jag, och den sanna vinden är precis lika spegelvänd som den andra. Att jag skrev två kablar är för att ström (12v och jord) är ganska självklara.
Rektanglarna motsvarar flatstiftskontakter. De byts inte flera gånger, utan den stora bunten med massa färger är nog olika alternativ för olika årsmodeller eller något sådant.
Ska nog prova byta dessa, det kan vara så att jag har kopplat fel då jag har skruvat fast kontakterna till mastkablen själv, men jag var mycket noggrann....
Angående att montera vingen fel, den är en enhet som inte går att montera på annat sätt, det skulle vara om tidigare ägare har plockat isär den och monterat ihop den fel. Det verkar dock svårt att montera den spegelvänt? Då måste den ju hänga upp och ner, vilket inte går enligt konstruktionen...
Att bara montera propellern fel gör ju att den snurrar åt fel håll, men jag har för mig att den har inbyggd spinner så det går nog inte heller.
EDIT fick svar på annat forum:
Det där låter udda. Principen för att mäta vinkeln är i grovt att man mäter tiden mellan flöjelns rakt fram läge och det aktuella läget. Det är propellern som genererar rörelsen som behövs. Står flöjeln rakt bak får man en puls efter 50% av tiden för ett helt varv. Det krävs alltså lite vind så proppellern rotera för att kunna visa riktningen (ganska logiskt, utan vind är riktningen ointressant). För att visa fel på SB/BB så måste propellern gå baklänges, "felgängad" eller så har någon pillat inuti. På propelleraxeln sitter en tejp inuti går från helt svart till helt vit. Om någon vänt på den eller snarare den hylsa som tejpen sitter på så blir det fel. "Någon" kanske har öppnat och gjort rent?
Det där låter udda. Principen för att mäta vinkeln är i grovt att man mäter tiden mellan flöjelns rakt fram läge och det aktuella läget. Det är propellern som genererar rörelsen som behövs. Står flöjeln rakt bak får man en puls efter 50% av tiden för ett helt varv. Det krävs alltså lite vind så proppellern rotera för att kunna visa riktningen (ganska logiskt, utan vind är riktningen ointressant).
Jag har funderat vidare, borde det inte bli så att om propellerns skulle rotera åt fel håll så får jag 180 grader fel i visningen? Så är ju inte fallet, det är ju bara spegelvänt...