Radiosändare / mottagare med lång räckvidd
Radiosändare / mottagare med lång räckvidd
Jag är på jakt efter radiomoduler som i alla fall klarar halv duplex och har lång räckvidd.
Bandbredden är inte så viktig.
Däremot så måste de ha ett digitalt interface och vara rätt så små.
Bandbredden är inte så viktig.
Däremot så måste de ha ett digitalt interface och vara rätt så små.
Re: Radiosändare / mottagare med lång räckvidd
du bör nog definera lång räckvidd, är det 100m eller bortanför solsystemet

Om "lång räckvidd" är mer än 100m och antennen också ska vara liten är svaret: fullt möjligt, se bara till att inhandla en licens!
Det är inte möjligt utan en bra (relativ stor) antenn och även där kan det bli "gränsfall till lagligt".
Så mer data tack.
Och Kjells's ASK-moduler är definitivt inte svaret...på något.
Det är inte möjligt utan en bra (relativ stor) antenn och även där kan det bli "gränsfall till lagligt".
Så mer data tack.
Och Kjells's ASK-moduler är definitivt inte svaret...på något.
Okej, jag glömde att det är ca 100meter.
Det är långt enligt min mening eftersom det mesta jag bygger är litet.
Kjell ASK-moduler har jag testat innan, de fungerar sådär.
Men i den formfaktorn eller fyrkantiga hade varit bra.
Har funderat på nRF24xxx och 250kbps och externa antenner.
Det är långt enligt min mening eftersom det mesta jag bygger är litet.
Kjell ASK-moduler har jag testat innan, de fungerar sådär.
Men i den formfaktorn eller fyrkantiga hade varit bra.
Har funderat på nRF24xxx och 250kbps och externa antenner.
Med en lagom dipol fungerar LPRS-modulerna jag använder alldeles utmärkt på 100m. De heter ER400TRS-2 (tranciever), ER400TS-2 (sändare) och ER400TR-2 (mottagare) och finns på http://www.lprs.co.uk
En annan variant kanske är Xbee pro. har 50mW uteffekt.
Vad jag har läst om 2.4Ghz så är maximal uteffekt 100mW(20dBm) om de är frekvenshoppande.
Bara frågan om jag kan hoppa vettigt med dessa moduler....
Vad jag har läst om 2.4Ghz så är maximal uteffekt 100mW(20dBm) om de är frekvenshoppande.
-
- EF Sponsor
Med riktantenner och nRF24xxx kan du klara 100 meter vid fri sikt, men det är lite gränsfall. Bättre är att öka uteffekten och/eller gå ner till 868 MHz. Atmel har nån 868-transceiver som ser trevlig ut, AT86RF212, men den finns väl som vanligt inte att köpa än.
http://www.atmel.com/products/zigbee/default.asp
http://www.atmel.com/products/zigbee/default.asp
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Digis XBee (deras varumärke för ZigBee-produkter, tror jag) skall i Pro-versionen klara 1600 meter utomhus (50 mW, godkänd i USA och Kanada, här skall man använda 10 mW som skall klara 750 meter ute). Detta förutsätter fri sikt mellan modulerna, men även inomhus sägs de klara 90 respektive 60 meter, så du borde kunna klara 100 meter även om dina prylar inte sitter på ytterväggen.Micke_s skrev:En annan variant kanske är Xbee pro. har 50mW uteffekt.
...
Själv beställde jag just några moduler, läste om dem i samband med Arduino som jag just börjat pyssla med. Ett av projekten blir en något intelligent pryl till bilen som hämtar data genom ODB-2 och visar bl.a. bränsleförbrukning. Jag har också tankar om att koppla in en GPS och logga alla parametrar från bilens ECU tillsammans med GPS-data (position och exakt tid) för att kunna ta reda på var och när jag kör så att bränsleförbrukningen ökar eller minskar signifikant, för att försöka räkna ut hur jag kan ändra körstilen för att få lägsta möjliga bränsleförbrukning.
XBee-modulerna är strömsnåla (enkla modulen under 40 mA vid sändning/mottagning, Pro-modulen 2-300 mA sändning, 45 mA mottagning) och väldigt små, och man pratar med dem seriellt, upp till 1 Mbps UART CMOS, dataöverföring upp till 250 kbps.
vad som är godkänt i USA och Canada är inte samma sak som att det är godkänt i EU - även 'godkända' frekvenser kan skilja sig så man bör kolla upp detta så att man vet om man är i farozonen eller inte.
Jag har personligen testat TI CC2530 på 550m fri sikt UTAN riktantenner..
Det satt en ca 5 cm lång antenn på ena sidan och en chipantenn på det andra kortet. Inga kapslingar 2.4 Ghz 4 dBi ut från chipet, 250kBit/s datahastighet. (dock inga tester med kontinuerlig data, men packelossen var 0...)
Ett chip jag tycker känns bra!
Det satt en ca 5 cm lång antenn på ena sidan och en chipantenn på det andra kortet. Inga kapslingar 2.4 Ghz 4 dBi ut från chipet, 250kBit/s datahastighet. (dock inga tester med kontinuerlig data, men packelossen var 0...)
Ett chip jag tycker känns bra!
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
xxargs: Det var därför jag särskilt, och tydligt, angav vilka uteffekter som är godkända här och vilka som är godkända i amerikat. Där får man även använda moduler på 900 MHz-bandet som jag inte brydde mig om att nämna, trots ännu större räckvidd.
Vill man chansa går det att skaffa de USA-godkända modulerna även här, på godkända frekvenser men med större uteffekt än vi förväntas använda.
Hälsningar,
Johan
Vill man chansa går det att skaffa de USA-godkända modulerna även här, på godkända frekvenser men med större uteffekt än vi förväntas använda.
Hälsningar,
Johan
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag fick mina XBee-moduler förra veckan, beställde från Mouser. Beställde fyra XBee ZB (senaste versionen, normal uteffekt) och två XBee Pro ZB (högre uteffekten), alla med liten trådantenn. Såg att trådantennen ger 1,5 dB på uteffekten, chip-antennen -1 dB, men inser nu att den lilla ömtåliga trådantennen kan vara begränsande. Eftersom jag beställde för mer än $75 blev det gratis frakt (UPS, gick snabbt som alltid), och även när jag betalade svenska momsen blev det klart billigare än några svenska nätbutiker jag har kollat, och de brukar som regel sälja förra versionen (2.5). Den kan iofs ganska enkelt uppgraderas till ZB, men kan man få den senaste så...
Jag har inte gjort några test på räckvidd, bara enkel kommunikation mellan modulerna, och det verkar fungera bra. Det tog lite tid att förstå hur jag skulle få det att fungera, men dokumentationen är bra så det gick bra när jag till slut valde att "RTFM".
Modulerna har flera digitala och analoga in- och utgångar och kan alltså kopplas till ett antal sensorer och överföra data regelbundet eller vid förändringar, utan att det behövs någon MCU/mikrokontroller. Det var inte något jag hade insett men det kan säkert vara användbart. Verkar t ex som ett väldigt smidigt koncept t.ex. för smarta hem. Sprida ut några XBee-moduler med sensorer för värme, kanske PIR-moduler eller vad som kan behövas, och låta dem rapportera till en central enhet som tar beslut och kanske säger åt de perifera modulerna att ändra en digital utgång för att tända en lampa.
De har små stift, 2 x 10 med 2 mm delning (lite udda), och kräver 3,3V spänningsmatning, så jag beställde ett halvdussin av SparkFuns "XBee Explorer Regulated" från Lawicel. De löser både anpassning till vanlig 2.54 mm-delning och FTDI-kabel (UART på TTL-nivå) och säker spänningsreglering. Tyvärr råkade jag koppla +5V och GND fel vid ett försök och stekte en liten ytmonterad kondensator (märkt C106L, storlek ungefär 3.3 x 1.6 x 1.6 mm). Jag lyckades faktiskt löda loss resterna med min lödpenna från Biltema, vars spets inte är är riktigt anpassad för SMD, men jag har inte lyckats hitta något kompatibelt på ELFA. Vet någon var man hittar något liknande, 10 uF 16V i EIA-storlek kring 1206 eller 3216, originalet är enligt schemat "polariserad" (typ elektrolyt, skall vändas åt rätt håll)?
Jag har inte gjort några test på räckvidd, bara enkel kommunikation mellan modulerna, och det verkar fungera bra. Det tog lite tid att förstå hur jag skulle få det att fungera, men dokumentationen är bra så det gick bra när jag till slut valde att "RTFM".
Modulerna har flera digitala och analoga in- och utgångar och kan alltså kopplas till ett antal sensorer och överföra data regelbundet eller vid förändringar, utan att det behövs någon MCU/mikrokontroller. Det var inte något jag hade insett men det kan säkert vara användbart. Verkar t ex som ett väldigt smidigt koncept t.ex. för smarta hem. Sprida ut några XBee-moduler med sensorer för värme, kanske PIR-moduler eller vad som kan behövas, och låta dem rapportera till en central enhet som tar beslut och kanske säger åt de perifera modulerna att ändra en digital utgång för att tända en lampa.
De har små stift, 2 x 10 med 2 mm delning (lite udda), och kräver 3,3V spänningsmatning, så jag beställde ett halvdussin av SparkFuns "XBee Explorer Regulated" från Lawicel. De löser både anpassning till vanlig 2.54 mm-delning och FTDI-kabel (UART på TTL-nivå) och säker spänningsreglering. Tyvärr råkade jag koppla +5V och GND fel vid ett försök och stekte en liten ytmonterad kondensator (märkt C106L, storlek ungefär 3.3 x 1.6 x 1.6 mm). Jag lyckades faktiskt löda loss resterna med min lödpenna från Biltema, vars spets inte är är riktigt anpassad för SMD, men jag har inte lyckats hitta något kompatibelt på ELFA. Vet någon var man hittar något liknande, 10 uF 16V i EIA-storlek kring 1206 eller 3216, originalet är enligt schemat "polariserad" (typ elektrolyt, skall vändas åt rätt håll)?