Binär "upp och ner räknare" :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Binär "upp och ner räknare" :)

Inlägg av watti »

Halloj. Jo jag fann dessa 3 hemma:
Bild
Bild

Tänkte, Jag är inte så jättevass på binär tal osv men som jag fattat de så är de 5 ben på denna, varav de är märkta 1,2,4,8 och en med C.

Så tex ifall jag ställer in 1 på Indekatorn så blir de anslutning mellan C och 1an. Men ställer jag däremot in tex 3 så blir de anslutning mellan C, 1an och 2an.

Det jag skulle vilja göra är att kunna ha en in signal på c och sedan kunna gradvis öka tex ett motstånd, ett steg för varje tal. Hur bär man sig åt för att koppla detta?
Tänkte koppla ihop det med en 555:a som jag då kan ställa in på minuter och sekunder
I alla fall, känner ni igen några? kan ni ge mig lite push på vägen kanske? :)

//Mvh Simon
Användarvisningsbild
E85

Re: Binär "upp och ner räknare" :)

Inlägg av E85 »

Det känns som du skulle kunna använda en resistorstege direkt från den där kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C betyder "Common" och 1, 2, 4, 8 är värdet enl. 2^1, 2^2 osv.
Grunkan heter "tumhjulsomkopplare"

Och att ha dom till att ställa in tiden på en 555'a kan verka intressant men är praktisk omöjligt att få till med något som ens kan kallas noggrannhet. Med en mikroprocessor däremot (PIC/AVR/whatever) blir det en helt annan sak, till detta är de ytterst användbara.
watti

Inlägg av watti »

Okey, drömmen är ju att få en liten, strömsnål intervalltimer. De har jag ju nu med en liten 555. Frekvensen är någelunda stabil, skilljer max 10-100 millisekunder här och där. Detta gör inte allt för mycket.

Pic-är ju något som skulle vara mycket intressant. Kanske med en riktig display av något typ. Tyvärr har jag ej kunskapen eller tiden att lära mig detta. (har redan förmånga dyra hobbies :) ).

Men ifall någon känner sig manad att programera en åt mig så hör gärna av er! Pm eller itråden spelar nog ingen större roll.

Tack för tipset om en resistor ladder, ska kolla upp de närmare!

// Mvh simon!
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag skulle kunna bygga ett kort eller bara koda en pic men det beror lite på hur du vill att den ska se ut.
Om du specar upp hur många av dina ställare du vill ha, Vad varje siffra ska motsvara, utgång osv så får jag se hur svårt det blir.
watti

Inlägg av watti »

victor_passe skrev:Jag skulle kunna bygga ett kort eller bara koda en pic men det beror lite på hur du vill att den ska se ut.
Om du specar upp hur många av dina ställare du vill ha, Vad varje siffra ska motsvara, utgång osv så får jag se hur svårt det blir.

Om jag nu får den kodad, skulle de gå att få en digitaldisplay istället då? :) Eller blir de mycket mer avanserat.

Okey ska förska beskriva min lilla pryl som jag vill ha den.
Man ska kunna ställa in minuter och sekunder med den via en eller 2 knappar. Gärna en start och stop knapp också. Eventuellt en knapp där man kan ställa av eller på intervall med. Men är inget måste, men gärna.

Outputen ska driva ett litet Dil-relä jag har som går på 5v (detta går ju säkert att koppla om utanför picen också såklart). Det är de dil-relät som finns på tex kjell. Sitter på jobbdatorn nu så jag kan inte skicka någon länk..

De ska bli en liten och strömsnål funktion, kan väl tänka mig att man kan sätta en on off knapp på displayen också om nu detta blir fallet. Allt ska kunna drivas på batteri, 9v eller typ AA batterier under en längre tid, kanske 24 timmar + på en ladning gärna mer.

Är detta möjligt? :) mvh Simon

Edit: den ska bryta relät ungefär en halv sekund, de är en kamera den ska bryta om jag nu var otydligt med detta
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag har 2*20 alfanumeriska skärmar hemma som drar några få mA.
Kan tiden gå mellan 1sek och 1dygn?
Ska det vara 50% dutycycle? Eller bara en puls och i så fall, hur lång?
Jag antar att tiden inte måste stämma mer än på några få millisekunder.

Den kommer ju inte bli superliten, går det bra om det är 3 delar, skärm, cpu, tangentbord och alla sitter ihop med kablar så kan du sätta den vi vilken låda du nu vill ha den i?

Funkar 150:- och du betalar frakten?
watti

Inlägg av watti »

nej tiden kan varijera några millisekunder. Är inga avanserade saker precis :), behöver nog inte vara upp till mer en 2-3 timmar. Så 24 är mer en bra! :)

Själva sluttningen behöver nog inte vara mer en 0.1-0.3 sekunder så inte 50/50. Och är de möjligt med en liten knapp som stänger av och sätter på intervall? så den bara räknar ner säg 10 sekunder, kortsluter i 0.3 sek och sedan inte fortsätter?
Måste bara säga att de är skysst att du tar dig tid! :) och ja 150kr låter ganska rimligt, och 3 delar låter ypperligt :)

Övrigt :) :
Dock skulle jag vilja kunna använda den till tex apparaten till blub-modet på kameran, dvs att jag styr slutaren själv för riktigt långa exponeringar. Då är fallet att man klickar ner knappen och när den släpps så stängs slutaren. Men detta borde väl gå att koppla ihop med ett relä som växlar varje gång den får en puls, 1 puls = öppen, 1 puls till = stängd osv. Finns de sånna?

Mvh simon

Edit, eftersom displayen är alfanumerisk så kanske de finns möjligthet att skriva något ballt på den också? 3-2-1 BOOM. Nä skämt och sidor :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Så, nu var jag då klar.
Om du inte vill ha något ändrat såklart.

Strömförbrukningen ligger på ca 6,5mA så du kan köra strax över ett dygn med ett 9V batteri.
De 3 skruvplintar man ser är signalen(300ms), 0V (gemensam för både signal och matningsspänning) och +(7,5V-30V).
Det är 8 knappar, sek+/-, min+/-, timme+/-,mode-select och manuell trigger.

Det finns 3 lägen:
•Av
•Loopande
•En puls

Stiftlisten är bara programmerings kontakten, skit i den om du nu inte vill göra om koden.

Bilder:

Bild
Så ser den ut.
Bild
Processor kortet
Bild
Display + tangentbord
MS=mode select
MA=manual
Bild
När den startar
Bild
Startläge
Bild
Någon tid är inställd
Bild
Någon annan tid
Bild
Läge 2; Loopande
Bild
Läge 3; En gång
Bild
Oscilloskop, det ser konstigt ut för jag missade att pausa det när jag fotade.

Skärmen ser ganska dålig ut på bilderna men den är skarpare i verkligheten.
Dock är det ett litet märke i över högra hörnet.

Siffrorna på skärmen är
TID: Sekunder:Minuter:Timmar
Läge Tid kvar

Timmar går upp till 99 men jag skulle kunna få timmar att gå upp till typ 99999 om du vill. Men då skulle du inte orka scrolla upp så stora tal.

Jag märkte just att det står "Tid" men allt annat är på engelska, ska fixa så allt är på engelska.
Jag kan lägga in åäö och köra svenska om du vill men engelska är lättare.

Något jag ska ändra? Lägga till?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Tycker det ser märkligt ut med tiden. Du borde lägga till en 0:a framför om talet är under 10 och bara ha två tecken som en riktig klocka, HHH:MM:SS.
Hur exakt går den? Man ser inte undersidan men det är intern oscillator va?

Snabbt jobbat.. :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Den använder den interna resonatorn, den borde vara exakt nog.
Och det går en interrupt på en timer så i mjukvaran är den exakt.

Och visst kan jag ha 2 platser per siffra men jag tycker att det ser väldigt kompakt ut då.
Det finns ju ändå mycket plats över på den raden.
Och borde man ha HH.MM.SS? Jag har SS.MM.HH.
watti får såklart bestämma men andras åsikter är alltid intressanta.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Självklart HH.MM.SS, tycker jag. Eller kanske snarare HH:MM:SS, då man ofta använder just kolon för att särskilja tidsdelar.

Så här anser jag att det bör se ut: xx09-06-18 10:13:00. Utelämna dom delar som inte används. Att skriva datum eller klockslag "baklänges" med minst signifikanta talet först, tycker jag är fullständigt vansinnigt. Ta t.ex "bäst före"-datum som nu är i sådant format. Människan är upplärd att hantera tal med den mest signifikanta siffran först och sedan i fallande ordning. Att plötsligt vända på ordningen, känns för mig, helt vansinnigt. Skall man jämföra två tal eller datum så tittar man givetvis på den första siffran. Är den lika så går man vidare på nästa o.s.v. Vänder man på det så måste man göra precis samma sak, fast bakifrån istället.

Ett möjligt undantag om man använder månader utskrivet i bokstäver, t.ex 18 juni, då det är ett väldigt vanligt sätt att skriva och ej förväxlingsbart.

En parantes, men min åsikt iallafall.
watti

Inlägg av watti »

victor_passe skrev:Den använder den interna resonatorn, den borde vara exakt nog.
Och det går en interrupt på en timer så i mjukvaran är den exakt.

Och visst kan jag ha 2 platser per siffra men jag tycker att det ser väldigt kompakt ut då.
Det finns ju ändå mycket plats över på den raden.
Och borde man ha HH.MM.SS? Jag har SS.MM.HH.
watti får såklart bestämma men andras åsikter är alltid intressanta.

Oj jäklar! :) Den är perfekt. Skulle kanske vara snyggare med vanlig tidkod (HH:MM:SS) men detta blir bra de med :) om de inte är för svårt att ändra så får du gärna
det nere i hörnet är sekunder till nästa "kortslutning" så att säga?

Men du skulle inte kunna skicka ett pm till mig med Konto uppgifter och vad du vill ha för allt och vad fraktkostar osv så skickar jag tillbaka ett med min adress och sådär?

// MVH simon och tack som sjutton :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Då var ett PM skickat och koden ändrad lite.
Och exakt som du trodde är det sekunder kvar.
watti

Inlägg av watti »

victor_passe skrev:Då var ett PM skickat och koden ändrad lite.
Och exakt som du trodde är det sekunder kvar.

Tack tack, du har fått pm tillbaka och pengar på kontot (eller på måndag).

De jag missade att fråga där var väl om du har några ungefärliga mått så man kan börja lite lätt bygga ihop något nu när man ändå är ledig :)

//Simon
Skriv svar