Display som visar frekvens?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
fireas

Display som visar frekvens?

Inlägg av fireas »

Hej!

Har en grunka som styrs av en timer (555). På dess utgång vill jag ha någonting som visar frekvensen på en display. Har hittat följande (länk nedan) men lite dyr för mig (kostar 469 :-), några idéer?

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Display som visar frekvens?

Inlägg av Icecap »

Kanske en PIC som dels genererar frekvensen och dels visar den på ett display?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Grunkan" from Electrokit är ju en AVR, så det är i princip samma sak som det
Icecap förslår. Pengarna är för att slippa fixa det själv. Ditt val.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ok, jag kan dock ingenting om PIC och därmed ingen utrustning för ändamålet --> blir dyrare då ju:( enligt vad jag har tittat runt på. eller???????
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ja garanterat, kostar en del att köpa programmerare osv. sen har du minst ett par månader för att lära dig nog för att få det hela att fungera. :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis! Men sedan kan du göra MÅNGA andra saker som helt säkert kommer som idéer på vägen...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ett projekt där du ska styra en lysdiodutgång är ett utmärkt nybörjarprojekt. Om man börjar blinka en liten diod med fast frekvens, så är det bara att bygga ut med mera senare. Fler dioder, ställbar frekvens med pot, ställbar frekvens via PC-kommunikation etc.

Det är ett lysande startprojekt! I dubbel bemärkelse! :D

Med möjlighet till alla tillägg och finesser, så får du rätt bra koll på saker när du närmar dig slutet. Samtidigt som du kan använda ditt enkla nybörjarprojekt till något vettigt redan från början. Det är mycket roligare än att hålla på att göra små testlaborationer för någon form av lektion bara för inlärningen.

Så kör hårt! Utmärkt utgångsläge! Och, lycka till!
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

vad peppad man blir av er. Då kör jag på då!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

väldigt enkelt att göra detta i PBP, med hjjälp av manualen och lite exempel skulle jag tro att en ren nybörjare får igång det på några timmar med lite tur.

Typ:
PBP manual skrev: COUNT

COUNT Pin,Period,Var

Count the number of pulses that occur on Pin during the Period and stores the result in Var. Pin is automatically made an input. Pin may be a constant, 0-15, or a variable that contains a number 0-15 (e.g. B0) or a pin name (e.g. PORTA.0).

The resolution of Period is in milliseconds. It tracks the oscillator frequency based on the DEFINEd OSC.
(Det står mer om "count" i manualen om man vill läsa..)

..och sen kommandot "LCDOUT" som pruttar ut data på en 44780-baserad display på en enda programrad, typ:

LCDOUT $FE, 1, "Din frekvens är:" #frequency
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och ännu enklare att faktisk skippa 555'an och använda PIC'en till att generera frekvensen! Och PBP är inte speciellt användbart till detta, det går lika bra i assembler, C, Pascal eller andra språk som faktisk har en standard.

Själv blev jag satt till att fixa en frekvensräknare som skulle räkna 3 olika frekvenser samtidig, då chefen släppte all information visade det sig att allting blev otroligt mycket enklare om jag istället kunde tillverka frekvenserna och styra displayen och nu har vi ett produkt som ger ut 3 par 2-fas pulser (á la rotary encoder) med frekvenser mellan 125mHz (ja, millihertz) och 50,0kHz, styrs med var sin "rotary encoder" (och har lite roliga saker som accelerering med snabba vrid, ställbar kontrast).

Så skippa 555'an och strunt i PBP, andra språk kan ha dessa rutiner och det finns ingen anledning till att mäta när det är säkrare och stabilare att generera och skriva vad den genererar.
Senast redigerad av Icecap 17 juni 2009, 10:16:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Absolut! Det var egentligen min tanke också att man givetvis slår ihop frekvensdisplay och frekvengenerering. Då börjar man, som jag skrev, med att generera enkla lysdioddrivningar. Sedan blir frekvensbiten en bra påbyggnad. Både att generera en viss frekvens och att visa den, alternativt verkligen mäta den (vilket egentligen inte behövs om du själv genererat den). Du vet ju då förhoppningsvis vilken frekvens du genererar. Å andra sidan kan det vara en bra lärdom att faktiskt också mäta frekvensen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

icecap: sluta fjanta dej, PBP skulle lösa detta alldeles utmärkt, även om man skulle vilja producera frekvensen i pic'en också.

Du kom ju som vanligt inte med nåt argument, utan kräks bara ur dej dina felaktiga missupfattningar/okunigheter, igen.

Det klart att det går lika bra att göra det i asm, det är bara det att det är ett enormt projekt för en som inte redan kan asm, speciellt pic-asm.

Kan ju f.ö påminna om att en person på forumet har skrivit en fungerande motorstyrning i BASIC körandes på hårdvara baserad på PIC..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Läs gärna exakt vad jag skrev innan du dummar dig mer!
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Saken är att det är två delar, jag skriver just nu (eller försöker) skriva ett program i datorn med en "slidecontrol" som styr , via seriell till usb, en PIC som genererar en frekvens.

Sen vill jag vid sidan om OCKSÅ göra en LCD där PIC:en beräknar frekvensen.

VIll helst klara detta innan jag reser:D (31a juli) och ni verkar inte tro det är omöjligt.

På LTH har jag programmerat java och lite assembler, men efter att ha kollat lite på olika koder så är det inte helt detsamma som assemblern som vi kodat.

Har fått en pickit 2 starter kit nu så ska skrida till verk snart:D

:D:D
Skriv svar