Båten har en ganska liten utombordsmotor (13hp) som tyvärr saknar generator... Detta kombinerat med att båten är så lätt så att jag bara kan ha ett litet batteri i den (Jag funderar på om man ska ta en sån stor 18Ah, 12v eller om jag ska ha mindre) gör att jag har tillgång till väldigt lite ström... Enda laddningen jag har planer på att ha är en 6w solpanel...
Pga detta så har jag hög prioritering på alla de olika specifikationerna (som arbetar mot varandra) på ljudsystemet:
* Det ska låta högt och bra! (Båten är öppen, så det är ju inte som att spela innomhus)
* Det ska dra väldigt lite ström!!
* Det ska vara ganska billigt.
* Det måste tåla fukt... (Och vibrationer/stötar)
Inte så lätt att lösa va?

Pga av smällarna och vibrationerna är nog inte CD eller HDD ett bra sätt, så jag kom på iden att man skulle kunna ta en MP3 spelare med minneskort, köpa några stora minneskort där jag lägger olika spellistor, sätta MP3-spelaren så att minnesläsaren sticker ut på kontrollpanelen och sedan förlänga alla knapparna m.m. så att man kommer åt dem också. Efter det köper man någon fin liten förstärkare (41hz verkar ha några bra modeller?) och kopplar till två högtalare.
Om den ska låta högt, men dra lite ström, då gäller det ju att ha en effektiv förstärkare, och känsliga högtalare (alltså inte bilhögtalare). Var hittar man billiga men hyfsat bra högtalare med hög känslighet? Det jag tror är största problemet, högtalarna måste vara saltvatten tåliga!! Skulle man kunna sätta någon plastfilms liknande sak framför (runt) högtalarna utan att förlora omåttligt mycket ljudkvalitet? Eller hur löser man detta?
Om man ska ha en effektiv förstärkare, hur vet man om den är det? Det finns ju olika klasser på dem, är det hur effektiva dem är? Är det i så fall klass-D som är bäst, eller hur var det med dem..? Vilka ställen finns det att köpa såna på?
Rent spontant känns det som om en tusing hade varit lagom smärtgräns för mig på detta projektet, men det inser jag ju att det inte blir lätt att hålla... Jag har nog inget emot att köpa sakerna beg. så att jag får ner priset så mycket som möjligt!
Alla tips och idéer välkomnas.