Bra bok om Ada?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Paladin

Bra bok om Ada?

Inlägg av Paladin »

Hej!

Har någon en bra bok om Ada att rekommendera? I skolan använde vi boken "Real-time Systems and Programming Languages" av Alan Burns. Mycket bra bok om reatidssystem med kodexempel i bl.a. Ada. Men vad ska man läsa nu? Det har hänt en del sedan Ada 95. Något tips kanske?
sodjan
EF Sponsor

Re: Bra bok om Ada?

Inlägg av sodjan »

Vad är syftet ? Att läsa om Ada som kurriosa ? Eller att lära sig Ada "på riktigt" ?

> Det har hänt en del sedan Ada 95.

Som vadå ?

> Något tips kanske?

Jag utgår från att du har kollat sådana självklara platser som t.ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_(programming_language)
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Grunderna i Ada 95 kan jag från skolan. Men av erfarenhet från tidigare ämnen så har jag lärt mig att skolan inte är detsamma som verkligheten

Vill minnas att jag hört att Ada 2005 har stöd för objektorientering, något som Ada 95 inte har.

Det finns mängder med böcker, det vet jag. Min fråga var om någon vet någon bok att rekommendera som bygger vidare på skolkunskaperna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men av erfarenhet från tidigare ämnen så har jag lärt mig att skolan inte är detsamma som verkligheten

"Verkligheten" är väl att Ada inte används speciellt mycket idag.
Det var därför jag undrade vad syftet med "studierna" är...
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

"Verkligheten" är att C är mycket vanligare. Skulle tro att det är det vanligaste språket som används idag. Ada har fortfarande ett starkt fäste inom försvars och flygindustrin, alltså områden där system MÅSTE vara stabila. Kritiska fel kan leda till att folk skadas.

Syftet är att lära mig mer om Ada så jag kan ha Adakunskaper på mitt CV utan att skämmas=)
Skriv svar