Har jag pajjat displayen!
Har jag pajjat displayen!
Hej!
Jag har äntligen fått tummen ur och börjat leka lite med displayerna jag köpte.
Som bakgrund. En mega16 ska styra en hd44780 kompatibel display 2*20 tecken.
Nu är det så att jag tror att jag genom en liten olycka har förstört min display. En lite olycka under uppkopplingen genererade en del värme i displayen.
Jag vet inte om den är pajjad eller om det är jag som gör fel när jag kopplar, eller fel i mjukvaran.
Därför har jag två frågor.
1. När man kopplar in displayen, visst brukar den övre raden "blinka till"(det blir en mörk rad)?
I mitt fall gör den inte det, vilket jag tar som en indikation på att den är paj. Min andra indikation är att två av bitarna alltid är höga på data/adress linan till/från displayen. D6 och D7 för den som är intresserad.
2. Behöver man använda sig av pullup:erna på avrens pinnar för att kunna interfejsa displayen?
Anders
Jag har äntligen fått tummen ur och börjat leka lite med displayerna jag köpte.
Som bakgrund. En mega16 ska styra en hd44780 kompatibel display 2*20 tecken.
Nu är det så att jag tror att jag genom en liten olycka har förstört min display. En lite olycka under uppkopplingen genererade en del värme i displayen.
Jag vet inte om den är pajjad eller om det är jag som gör fel när jag kopplar, eller fel i mjukvaran.
Därför har jag två frågor.
1. När man kopplar in displayen, visst brukar den övre raden "blinka till"(det blir en mörk rad)?
I mitt fall gör den inte det, vilket jag tar som en indikation på att den är paj. Min andra indikation är att två av bitarna alltid är höga på data/adress linan till/från displayen. D6 och D7 för den som är intresserad.
2. Behöver man använda sig av pullup:erna på avrens pinnar för att kunna interfejsa displayen?
Anders
Re: Har jag pajjat displayen!
1. Ja, den övre raden ska ändra färg.
2. Nej, du behöver inte använda pull-ups.
2. Nej, du behöver inte använda pull-ups.
Då är det nog som jag fruktar att den inte lägre är i den levande elektronikens skara.
Tack
/anders
PS. som kul kuriosa. Jag har startat två trådar på det här forumet bägge har handlat om saker som jag genom klantigheter på kopplingsdäcket lyckats ha sönder. Frågan är, ska jag kanske byta till en ny hobby? =)
Tack
/anders
PS. som kul kuriosa. Jag har startat två trådar på det här forumet bägge har handlat om saker som jag genom klantigheter på kopplingsdäcket lyckats ha sönder. Frågan är, ska jag kanske byta till en ny hobby? =)
På vissa displayer stannat de svarta blocken kvar tills den får signal men i ditt fall om du inte får upp nåt alls = alltid paj.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Byta hobby tycker jag inte du ska göra
Jag har hållt på med det här i 20 år och det är inte många dagar sedan jag lyckades bränna två Pic-processorer inom en timme. Att man ska dit och pilla med skruvmejseln på fel ställe så att det gnistrar (och dödar ingångar) är väl en sak, men att koppla in en Pic som inte tål mer än 5.5 volt till ett bilbatteri utan regulator är rent av dumt. Kan meddela att en Pic som matas med 12volt ryker en del, sedan bildas det som en bubbla på kretsens ovansida.
Så nu vet ni det och behöver inte testa själva...
Så nu vet ni det och behöver inte testa själva...
Hehe jag vet. Ska sanningen fram är det här faktiskt den andra displayen jag bränner. När den förra gick sönder lyckades jag även bränna min programmerare =/
Låter som någon inte strömbegränsar matspänningen.
Det du kan göra är att ha motstånd mellan PIC:en och displayen, 1k eller så borde rädda displayen (både på styrsignalerna och datapinnarna).
Det du kan göra är att ha motstånd mellan PIC:en och displayen, 1k eller så borde rädda displayen (både på styrsignalerna och datapinnarna).
MM jag ska börja strömbegränsa mig. Speciellt kontrasten, det var felet senaste gången.
Har bränt en del i mina dagar också. 
Displayerna har jag dock aldrig fått ihjäl trots att de svarta plupparna på baksidan vart så varma att jag bränt mig på dem. Detta då jag satte flatstiftlisten åt fel håll
Värsta gången jag brände nåt var nog när jag brände tre st 4069 PÅ RAKEN, polvände varenda en rakt av.
Funderade nästan på att lägga av den dagen
Rök gjorde de också
Man tycker ju att man borde fattat efter den andra men icke sa micke.
Displayerna har jag dock aldrig fått ihjäl trots att de svarta plupparna på baksidan vart så varma att jag bränt mig på dem. Detta då jag satte flatstiftlisten åt fel håll
Värsta gången jag brände nåt var nog när jag brände tre st 4069 PÅ RAKEN, polvände varenda en rakt av.
-
victor_passe
Ora dig inte för att du skulle vara klantig, det är ju så man lär sig.
När jag byggde min coilgun så köpte jag ett 25pack uln2003 men behövde bara 3.
Jag brände nog upp nästan 10 st.
Så sålänge du har hela komponenter hemma är du inte färdig.
När jag byggde min coilgun så köpte jag ett 25pack uln2003 men behövde bara 3.
Jag brände nog upp nästan 10 st.
Så sålänge du har hela komponenter hemma är du inte färdig.