Problem med jordning
- Electricguy
Problem med jordning
hej!
som vissa redan har sett så har jag byggt en radiolänk från datorn till stereon. Nu är det så att mottagaren vid stereon brummar. Brummet slutar när man tar på jordningen på mottagaren, alltså ett jordfel. hur kan detta fel avhjälpas? jag har ingen möjlighet att jorda stereon i sig, då jag inte har något jordat uttag. kan man gör någon form av virtuell jord på något sätt? jag har en spänning på 9VDC att tillgå.
som vissa redan har sett så har jag byggt en radiolänk från datorn till stereon. Nu är det så att mottagaren vid stereon brummar. Brummet slutar när man tar på jordningen på mottagaren, alltså ett jordfel. hur kan detta fel avhjälpas? jag har ingen möjlighet att jorda stereon i sig, då jag inte har något jordat uttag. kan man gör någon form av virtuell jord på något sätt? jag har en spänning på 9VDC att tillgå.
Re: Problem med jordning
Finns det ingen jordningsskruv på baksidan av stereon? Det är rätt vanligt.
- Electricguy
- Electricguy
i en OP kan man ju få en virtuell jord på ingången, men det känns inte så lockande att använda.
Det där med brum känner jag igen. Hade problem med det förr i tiden när jag hade TVn med antenn via kabel-TV-nätet inkopplad till stereon samtidigt som datorn också var inkopplad till stereon. Nu har jag förvisso slutat med TV, men har dessutom datorn inkopplad till stereon via optofiber.
Så mitt tips till dig är:
Byt ut lågnivåkabeln mellan dator och stereo mot optofiber. Lycka till.
Så mitt tips till dig är:
Byt ut lågnivåkabeln mellan dator och stereo mot optofiber. Lycka till.
- Electricguy
Okej, nu är det ju så att jag inte har någon kabel att byta. Jag kör ju med radio, och då blir det nog svårt att köra med optisk kabel 
"D'oh!"
Jag som läste igenom första inlägget två gånger innan jag svarade, måste glömt att koppla in någothjärnan kanske
Jag som läste igenom första inlägget två gånger innan jag svarade, måste glömt att koppla in någothjärnan kanske
- Electricguy
Vad är förstärkaren mer kopplad till för utrustning? Prova koppla ut allt utom matningsspänningen och din mottagare.
- Electricguy