Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Tänkte visa upp lite av min motorbåt som jag håller på att bygga. En liten båt, modell äldre (men plastat skrov), 4 meter lång.

Bakgrund:
För några årsedan köppte jag en motorbåt, den låg uppställd på land, för 500kr. Tro det eller ej, men den var fullt fungerande (dock ingick inte motor och reglage i det priset) men allting var halvruttet och fuktigt... Så vi (min far tycker om båtar) började med att riva bort allt trä, då försvann också båda däcken. När vi hade gjort det upptäckte vi att durken i den var halvt rutten den också, och under den låg det AB skumm (eller liknande) som var helt genomdränkt av vatten... Det resulterade i att vi slet bort alla flyttankarna och plockade bort några hundra kilo sånt skumm... (Och då hade den redan legat på land och "torkat" i flera år) Sen efter det hände inte så mycket mer...

Plastning:
Men i vintras skickade vi iväg båten på plastning, så dem fick plasta ihop ny durk, flyttankar m.m. i glasfiber, det sparade mycket vikt och förhöjde kvalitetskänslan! (Dock kostade det orimligt, det hade faktiskt varit billigare att köpa en liknande beg. båt i samma skick.. :/)
Bild

15-juni 2009 Däcket:
Så, Nu när det börjar bli varmt igen började vi bygga!

Någon idiot (Ointelligent människa) har borrat fyra hål rakt igenom skrovet och bultade fast fartreglaget från utsidan :S... Jaja, Detta får vi plasta igen med lite glasfiber väv...
Bild

Däcksbalkar sågade vi ut (med sticksåg) från en (marin-) plywoodskiva. Sedan slipade vi dem så att alla fick samma krökning.
Bild

Här ska den bakre sitta. (Där ser ni även lite av det nyplastade...)
Bild

Vi håller på att hacka ut hål i relingen (som vi gjorde för ett tag sedan) för balkarna.
Bild
Bild

(Lägg märke till all duvskiten på durken!!!! :evil:)
Bild

Denna bjälken ska bli kontrollpanel, därav är den vinklad.
Bild

Såhär ser relingen ut som vi plastade upp, inte så fint...
Bild

Så vi hyvlade ner allt till samma höjd som den yttre listen...
Bild

Men efter att vi hade fixat den ena va drivremmen på elhyveln helt slut... IVi hade ingen i reserv hemma heller, så det får vi lösa någon annan dag... :doubt:
Bild

Så efter att jag hade ägnat några timmar åt att slipa varenda plastbit i hela båten började jag skura allt med koncentrerad spolarvätska. (Båten ska målas (med 2-komponent epoxifärg))
Bild

Några timmar senare.....
Bild

Här kan man få en inblick i alla färgerna båten har haft:
Mörk grön (militärgrön?), Ljus grönblå, Orange, vit, ljusblå, lila, mörkblå. Rätt imponerande samling :)
Bild

Efter några fler timmars skurande och tvättande såg den ut såhär :).
Bild

Hmm... Jag tror inte handskarna gillade koncentrerad spolarvätska (två fingrar kvar som var hela..). Mina händer gillade det inte heller baserat på klådan :P
Bild

Hmm... Dem har krackelerat :S
Bild

Det var allt från denna gången....
...Eller?

När jag var klar med skurandet så ställde jag in alla sakerna i verkstaden igen, och sen gick jag o konstaterade att båten såg bra ut. Sedan backade jag in i maskinhuset med båten, när jag kom bak till den (ca. 1 minut senare) för att lägga på presenningen över den låg där en duvskit mitt i den! (Och ovanför på en takbjälke satt en stor ful duva och stirrade på mig)... Tur för duvan att jag inte hade ett luftgevär, eller åtminstone en stor sten!!! :evil:. Så det var bara att hämta sakerna och börja skura igen..........

Mvh. Danne
Senast redigerad av squiz3r 17 oktober 2012, 15:53:55, redigerad totalt 2 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]

Inlägg av sodjan »

Båter är alltid trevlig även om jag tycker att det är att svära i kyrkan
att smacka på plast på en träbåt. Varför inte bara byta ut de dåliga
bitarna och få en mycket finare båt istället ? Eller var bordläggningen
redan plastad när ni tog över båten ? Det var inte helt tydligt...

Lite OT:
Själv är jag uppväxt här : http://www.arkosund.com/arkosunds_batvarv.html
Den F.G Söderholm som nämns på sidan var min farfar (född 1894).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, jag kan hålla med om att om man har en båt med träskrov, så ska det inte vara någon plast i den. Men nu är det ju plastskrov på denna, då tycker jag inte det är något fel med att ha flyttankar m.m. i plast... Men däcket m.m. ska ju såklart vara trä (plywood, om jag hittar något fint lagom billigt laminat att lägga över blir det det, annars durkaluminium)

Att byta ut de dåliga plankorna gick inte, där fanns inte en enda planka som inte var rutten.... Allting var halvkasst byggt, det läckte in vatten innanför relingen m.m. pga felkonstruktion, så det kommer bli mycket bättre såhär! :)

För övrigt så är det en Kavalier, har dock inte hittat något på internet om dem :/

Edit: Jag har själv växt upp med båtar, vi har sommarställe i bohuslän, och har sålänge jag minns ägnat massa tid på somrarna åt att vara ute med våran stora båt, Havsörnen (108 år gammal, var ångbåt innan, bla. Götakanals kanalchef har ägt henne :) (Ex. Woodcock))
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

17-Juni 2009 Målning...

Idag (hmm... Igår, den 17'e) målade jag lite...

När jag kom ut i morse (Alltså igår morse.....) så hade de TVÅ duvorna skitit så här mycket på skynket... De hade även lyckats sikta in två bajshögar under skynket, så jag fick tvätta båten EN GÅNG TILL.... Efter det lät jag den stå (ute!) och torka, när jag kom tillbaks hade de skitit på ett ställe på den...... Gissa vad jag fick göra då, jo hämta skurhinken igen. Sen körde jag bort den lite längre bort och hoppades att duvorna inte skulle hitta den.
Bild

Maskerade lite... (Golvet ska målas ljusgrått)
Bild

Hade för mig att jag hade köpt två-komponentsfärg till både in- och utsida, men tydligen var denna bara 1-komponent.
Bild

För att få extra fin color så köppte jag en randig färg istället för de tråkiga enkelfärgade :lol:
Bild

Vilket fall så satte jag igång och målade.......
Bild

Mera....
Bild

Och efter ett tag var det klart! Dock täckte inte färgen så bra jag trodde den skulle, så jag får nog måla en gång till.
Bild

Efter detta hämtade jag en 5x12 meters presenning och lindade in hela båten några varv innan jag ställde in den, så nu kan dem inte ha skitit på den.... :twisted:

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ser ut att vara en trevligt båt!

Så, hur många PIC:ar kommer båten att innehålla när du är klar med den? :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Faktiskt en väldigt bra fråga! :D

För att få mindre kablar och större kontrollmöjlighet tänkte jag utrusta varje sak (tex, varje lampa m.m.) med en PIC processor så att jag bara behöver ha 3 sladdar; plus, minus, och dubbelriktad I2C kommunikation.

Självklart måste jag klura ut hur jag ska göra dem oväsentligt strömsnåla (dem får väll ligga i sleep-mode hela tiden då de inte pratar med huvudenheten).

Ehh... Det kommer alltså bli MÅNGA! Kunde ni gissa det? :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köp ett hagelgevär till dig själv och ett till mig. Börjar bli less på vissa strykarkatter nu som är på vår katt liksom du verkar less på duvor, har hört att der räcker att man knäpper ett par så drar de sen :?

Annars så börjar ju färgen göra susen. Ser ut att vara en båt trots allt ;)

Men du har ju glömt moonpoolen där du ska ner med ubåten!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hehe, Ubåten får hänga bak i en dävert bakom motorn istället! :D

Vi hade hit en jägare tidigare i våras, han sköt 3 duvor (som för övrigt var väldigt goda! 8)), men det tog inte många veckor innan dessa två flyttade in istället..... Ibland har jag helt seriöst funderat på att skaffa ett luftgevär, alternativt bygga en riktigt fin coilgun!

Visst gjorde lite färg stor nytta, vänta bara tills jag har målat allt annat också och satt på däcksbalkarna/däcket! 8)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kul projekt!
Börjar få min egen båt klar nu, bara att slipa, spackla, slipa och måla kvar. Måste nästan köpa en ny båt att börja på, så jag har något att spendera sommarn med.

Vad skall du hänga på för motor? Skall du köpa färdig styrning eller bygga själv?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Motorn är en mariner tror jag, "10hp magnum" eller nått sånt, vilket egentligen är lurendrejeri för att dem ska slippa några miljökrav eller nått sånt, då motorn egentligen är på 13hp. :)

Det känns lite litet tycker jag, men varvet jag köpte den från påstod att den gick i typ 20 knop innan med den motorn och en storväxt person som körde. Och då den väger några hundra kilo mindre nu (nu väger den nog runt 100kg) så borde den ju gå rätt mycket bättre nu. Men vilket fall så får jag ha denna motorn tillsvidare!

Styrningen finns det en söndersliten vajerstyrning på den nu, så det blir väll att jag bygger ett liknande system. De där vajrarna som man bara behöver en av (som går inne i ett plaströr) är så fruktansvärt dyra... Men jag har en idé på hur man ska slippa de där dåliga effekterna man brukar få med vajerstyrning!

Jo, bygga båt är faktiskt en väldigt kul sommarsyssla 8)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Rekommenderar nästan att du köper styrning från ebay. Finns för runt 125 euro + frakt kompletta system (ratt, rattväxel och kabel). Jag märkte det först i efterhand, fick styrväxeln och en ratt med båten. Betalade 90 euro för bara kabeln, så känns nästan värt att köpa allt nytt för några tior mer isåfall. Styrväxeln skilt med ratt kostar runt 70 euro.
Jag köpte en begagnad "hot foot"-gasreglage till min båt. Betalade runt 50 euro för den med frakt, vilket jag tycker var ganska bra pris. Passar bättre än handreglage i min båt.
Växelreglaget blev två träbitar och ett alurör. Funkar bra, och ser inte helt dåligt ut heller.

Topphastighet på en båt beror på väldigt många faktorer. Min båt, som är riktigt lätt (runt 40-50kg) och av sån form att den är lätt framdriven toppade 42km/h med originalpropellern på en 20hp Mariner. Den propellern var helt sliten och hade sett sina bästa dagar. Köpte en propulse, och med den gick båten bara runt 40km/h på nästan alla stigningar. Skruvade bort två blad och fick den att gå 45km/h, med ohanterbar acceleration. Märkte på samma gång att motorn inte varvar fullt ens på neutralen; gasvajern hade blivit lös. Så nu måste jag testa igen när jag får båten ner till vatten nån gång...
Största problemet är att motorn blir väldigt hissad; akterspegeln verkar vara gjord för långrigg och jag har en kortrigg. Sedan är det omöjligt att hitta den exakt rätta propellern som ger bästa kompromissen av motorvarv, acc och topphastighet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, det där med propellrar är jobbigt! Jag har för mig att det är kortrigg på min, både motorn och båten.

Men skillnaden är att på en sån båt du har, den har man ju bara för att leka, så där vill man gärna att det ska gå lite snabbare :wink:. Jag är nöjd om min gör 20 knop (~37km/h)

Vi får se hur jag gör med styrningen när jag kommit så långt, en ratt har jag redan, så det enklaste och billigaste hade ju varit vajerstyrning, så jag tror att jag ska testa hur det fungerar!

Gasreglaget på min är vanligt handreglage, jag har faktiskt aldrig sett fotgas på en båt annan!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag funderade också på vajerstyrning modell en vajer från båda sidorna. Byggde det helt klart till alla delar, dvs en vajer från motorn längs båda sidor om sittbrunnen bak till ratten. Sökte efter en vajertrumma, men ingen butik sålde dom. De tyckte på båtbutikerna att man med god tur kan hitta en på någon båtskrot, om det ens finns där längre... Hittade inte heller begagnat på nätet.
Försökte göra en själv, men det blev inte något vidare. Gjorde det av en kölrulle jag slipade till för att öka friktionen. Problemet var att det funkar några varv, sedan börjar det trassla sig. Men om du har en vajertrumma, bygg för all del med den. Det är mycket billigare och lättmekat.

Gaspedal finns ofta på tävlingsbåtar. Det är smidigt att snabbt kunna ändra på gasutslaget på samma gång man tar en brant kurva. Tar jag en brant kurva med båten och håller mycket gas så hamnar propellern ovanför vattenytan. Det är inte så effektivt... :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag funderade på det med vajertrumman, men av vilken anledning sitter inte vajern fast i den på ett ställe? Om man satte fast vajern i mitten på trumman, sen lindar man upp några varv på var sida (så att den kan åka ut och in tillräckligt mycket åt båda hålen), då måste det ju funka? Och i så fall kan den ju inte glida ifrån mitt positionen.

Men jag har en trumma som jag kan använda annars.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

21-Juni 2009 Målning... Igen.

Eftersom ett lager färg inte täckte helt så målade jag en gång till idag, det var inte lika kul som att måla första lagret eftersom man knappt såg någon skillnad (när man målade, efter gjorde man!)

Men jag kom på att innan jag målade förra gången så glömde jag ju spackla igen hålen efter fartreglaget... Så jag gjorde det nu. (Plasticpadding, den elastiska versionen)
Bild

Att måla över spacklet var inga problem, var lite rädd att det inte skulle räcka med ett lager, men det gjorde det! :D
Bild

Tyvärr blev inte randen vid golvet så rak som jag hoppades på, där där jag hade maskeringstejpen. På något sätt har det kommit in lite färg under den på vissa ställen... Jag hoppas att golvfärgen (grått) täcker det röda sen!
Bild
Bild

Sen backade jag bara in båten (efter att jag virade in den i presenningen) och stängde luckan, nu får den väll stå där i några dagar medan jag tänker på vad jag ska göra härnäst!...
Bild

Mvh. Danne
Skriv svar