Jag har nu dammsugit hela datorn för att säkerställa att det inte var damm i nätdelen som orsakade avstängningarna. Även om det inte förklarar att båda datorerna dog samtidigt första gången.
Datorn startar denna gång precis som innan men skärmen slocknar också precis som innan. Datorn har ännu inte stängt av sig men det kanske den bara gör om man använder den, vilket är svårt utan bild.
Jag vet inte om det är nätdelen som orsakade det, men det är ingenting i den som luktar så jag tror inte det brunnit någonstans. Det är ju alltid bra

Det är väl möjligt att plötsliga strömavbrott, gjort att jag fått windows-baserade problem som gör att skärmen blinkar "no-signal".
Det har ju hänt innan att jag fått bytt ut grafikkort, för liknande symptom. Då funkade datorn bara med en annan skärm ett tag men efter grafikkortsbytet så var det åter frid

det spökar väl i den här j*vla burken...
EDIT: glömde svara på frågan. Nej jag har inte testat något CPU/GPU påfrestande i linux ännu.
EDIT: Jag har nu använt datorn i linux, kört hårt i GIMP, packat upp/packat ner, vred också upp alla kylfläktar på max vilket gjorde att datorn nu låter som en tröska men den vägrar att slockna i ubuntu.