Datorproblem; (plötslig död och skärm som inte funkar i win)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
6od

Datorproblem; (plötslig död och skärm som inte funkar i win)

Inlägg av 6od »

Okej så här är det, i dator-rummet så har vi två styck datorer. Min hemmabyggda och sambons Acer. Plötsligt så slocknar båda två men hennes startar om. Så jag trodde det var en ström-svacka eller något. Hur som hellst jag startar upp min dator igen och allt verkar fungera normalt men så plötsligt slocknar datorn igen och denna gången bara min. Jag startar upp den igen och samma sak. Jag startar upp den och kollar CPU temp, 42 grader. Ska starta upp den igen men denna gången så slocknar skärmen precis efter xp-loggan. Så jag börjar misstänka grafikkortet. Men jag startar upp den i linux istället och då funkar skärmen och datorn dör inte. :humm:
Vad f*n är det för fel? :evil:
cyr
Kontakt:

Re: Datorproblem; (plötslig död och skärm som inte funkar i win)

Inlägg av cyr »

Nätdelen?

Mycket möjligt att datorn drar mer ström i win, beroende på drivrutiner/inställningar etc.

Testat något CPU- och grafikintensivt i Linux?
Användarvisningsbild
6od

Inlägg av 6od »

Jag har nu dammsugit hela datorn för att säkerställa att det inte var damm i nätdelen som orsakade avstängningarna. Även om det inte förklarar att båda datorerna dog samtidigt första gången.
Datorn startar denna gång precis som innan men skärmen slocknar också precis som innan. Datorn har ännu inte stängt av sig men det kanske den bara gör om man använder den, vilket är svårt utan bild.
Jag vet inte om det är nätdelen som orsakade det, men det är ingenting i den som luktar så jag tror inte det brunnit någonstans. Det är ju alltid bra :P
Det är väl möjligt att plötsliga strömavbrott, gjort att jag fått windows-baserade problem som gör att skärmen blinkar "no-signal".
Det har ju hänt innan att jag fått bytt ut grafikkort, för liknande symptom. Då funkade datorn bara med en annan skärm ett tag men efter grafikkortsbytet så var det åter frid :humm: det spökar väl i den här j*vla burken...

EDIT: glömde svara på frågan. Nej jag har inte testat något CPU/GPU påfrestande i linux ännu.
EDIT: Jag har nu använt datorn i linux, kört hårt i GIMP, packat upp/packat ner, vred också upp alla kylfläktar på max vilket gjorde att datorn nu låter som en tröska men den vägrar att slockna i ubuntu.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Har du testat att starta i felsäkert läge?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fels%C3%A4kert_l%C3%A4ge

Funkar det då så kolla inställningarna för grafiken så att Windows inte försöker använda ett grafikläge som din skärm inte hanterar...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eftersom båda dök samtidigt kan man misstänka transient och därmed friterad hårdvara med intermittent funktion.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag hjälpte en innan med exakt samma fel, det var bara en trasig drivrutin för grafiken/skärmen som var felet.
Användarvisningsbild
6od

Inlägg av 6od »

Ja tack allihopa för svaret men jag listade ut det igår sen.
Windows drivrutinsproblem, vet inte varför windows inte klarade av avbrottet så det blev krabb med grafikdrivrutinerna men det är väl inte så förvånansvärt kanske.
Hur som hellst så löste det sig av sig självt, datorn var urkopplad över natten och idag fungerar den precis som den ska.
Ska vi analysera det på djupet så kanske det var någon krets som behövde "glömma" den så traumatiska händelsen. :P
Jag har i alla fall avbokat exorcisten och slapp köpa något nytt. :wink:
Skriv svar