Enkel relästyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lewke
Kontakt:

Enkel relästyrning

Inlägg av Lewke »

Hej.

Hade tänkt mig att bygga en styrning till en rökmaskin.
Kort och gott ett relä som man kan styra med 2st rattar. Ena ratten ska styra hur långt det ska vara mellan tillslagen, och den andra ska man kunna styra hur långt varje tillslag ska vara.

Nu är det så att det va relativt längesedan jag höll på med elektronik, och har alltså drabbats av hjärnstillestånd.
Nån som skulle kunna hjälpa mig att komma med förslag på nån krets? Gärna någon mkt enkel sak. Har funderat lite på timerkretsar osv, men jag vill hålla det så simpelt som möjligt. Kanske med några vanliga trissor och kondensatorer, kanske tom. med flera reläer??

Precisionen på tiderna är inte så jätteviktiga. Det viktiga är att jag ska kunna ställa in så att jag har tex. ca 5minuters paus, sen ska reläet dra i ca 10sek och sen paus i 5min igen.

Har kikat runt lite på nätet och hittat en del kretsar, men lite ringrostig som man är så är det inget jag har möjlighet att ge mig på i nuläget.

Är mkt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Har mkt standardkomponenter hemma, så det vore kanon om det gick o lösa med sådana.

Mvh. Mattias
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Enkel relästyrning

Inlägg av prototypen »

Titta på denna lösning
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=45
Inlägget postat 11-jun-2009 07:59

Lösningen med 555. Vill du styra till och fråntiderna sätter du potentiometrar i serie med dioderna istället. Nu styr det hur ofta rökpuffen skulle komma och hur lång den då skulle vara.

Protte
Lewke
Kontakt:

Inlägg av Lewke »

Okej, antar att du syftar på den som är uppbyggd kring 7555 kretsen?
Synd egentligen då jag har massvis av vanliga 555 som ligger, fast den kanske går att ersätta? Är ju iofs bara o testa.

Tack iaf.

--------------------
Citera inte inlägget ovanför ditt. Det är regel nr 1 och detta står även (med röd text) när man skrivet ett inlägg.
//Jimmy
--------------------
Lewke
Kontakt:

Inlägg av Lewke »

Testade, och det funkade bra med en vanlig 555, lite knixigt att få till tiderna bara, men det ska nog gå. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Citat
<<Är ju iofs bara o testa.>>

Vilken bra inställning, tänk om fler på detta forum provade mer och frågade mindre (och simulerade)

Jodå 7555 (CMOS) är en nyare mera strömsnål variant men i ditt fall så fungerar den gamla bipolära 555 lika bra.
555 driver 200 mA på utgången medan 7555 "bara" 10 mA.

Protte
Skriv svar