Amper och stegmotordrivare.
Amper och stegmotordrivare.
Måste man klämma in lika många amper på primärsidan som man vill ha ut ifrån stegmotordrivarens sekundärsida?
Re: Amper och stegmotordrivare.
Om den är chopprad (stavning?) så behövs nog inte det. Då sjunker strömmen ju högre inspänning du har.
Jo de är chopperdrivare. Jag tänkte skicka in 36 Volt och 9 Amper sen dela ut det på tre drivare med tre motorer som ligger på 4 Amper styck. Jag själv tycker det låter ganska okej, eller?
Varifrån har du fått det? Choppern kapar bara av tillförseln av ström när maximal strömgräns är nådd. Kontrollen av denna gräns sker oftast med 20kHz eller högre. Däremellan hinner strömmen sjunka väldigt marginellt. Spänningen i sig påverkar inte strömstyrkan, bara dess stigtid.squiz3r skrev:Om den är chopprad (stavning?) så behövs nog inte det. Då sjunker strömmen ju högre inspänning du har.
Trioxic; man brukar räkna med 0,6 x maxströmmen (har för mig att Geckodrive-Mariss skrev det någonstans) ut från drivarna när man har flera drivsteg på samma matning. Alltså borde dina 9A duga gott. Jag antar att det är dina drivkort som levererar 4A styck, för motorerna "tar" inte 4A per automatik, utan är bara specade till att max tåla det värdet.
Under tiden som strömmen sjunker så dras den inte från matningen utan matas tillbaka (eller frihjular beroende på konstruktion) så det som squiz3r skriver stämmer.
Senast redigerad av kimmen 14 juni 2009, 01:00:36, redigerad totalt 1 gång.
squiz3r har rätt. Högre inspänning ger lägre inström vid samma stegfrekvens (konstant ineffekt). Choppern tillsammans motorinduktansen agerar som en buckomvandlaren mellan inspänningen och motorns EMK.