Löda fast sladdar i befintliga ledningsbanor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

Löda fast sladdar i befintliga ledningsbanor?

Inlägg av thomasa88 »

Håller på att modda en väckarklocka har fått lite problem med för smarta knappar. Måste koppla förbi smartheten och har därför borrat lite hål i de banor jag vill dra om. Jag känner mig dock lite osäker på om det går att löda i hålen och att få lödtennet att stanna kvar och få kontakt med banorna. Så här ser kortet ut:
Bildlänk
Har ritat ut vilka ledningar jag vill dra om. Har funderat på att löda på knappfästena men tror tennet kommer flyta ut och sabba för knappen. På den övre skulle jag isåfall behöva löda i mitten, vilket skulle ta för mycket plats direkt.

Nåt smart sätt att fixa detta?

bildlänk fixad /MadModder

edit. Glömde förståss att kolla bilden i IE, suck :P. Aja, här utan 2 streck för sladdarna :P
Bild
Senast redigerad av thomasa88 14 juni 2009, 00:43:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Löda fast sladdar i befintliga ledningsbanor?

Inlägg av prototypen »

Bilden är helt vit med ett gul och ett svart streck så det går inte säga så mycket.
Normalt med moddar är att man skrapar bort lödstopplacken och förtenner kopparn och smälter på leddaren, borra är svårt om det är smala ledare.

protte
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

SVG är ingen filändelse som jag hört om förr: Scalable Vector Grapic. Ta en helt vanlig JPG eller BMP med PrtScn på den och lägg upp istället.
xxargs

Inlägg av xxargs »

SVG är en W3C-standard och bör hanteras av webbrowsen - problemet är att bildokumentet är satt i 'IMG'- ramar istället för 'url'-ramar som då med

Kod: Markera allt

[url=http://tux.servegame.org/~mrt/el/vackarklocka/knappsladdar.svg]bildlänk[/url]
ger en klickbar bildlänk (fungerade och smällde upp bilden i browsen direkt i allafall med firefox 3.0.11 - dock inte i äldre IE)

Det är alltid bra att prova 'förhandsgranska' och se att alla länkar fungerar innan man trycker på 'skicka'
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Funkar inte för mig.

Hursomhelst så gör jag detta nästan på varje kretskort. Kapar banor och drar egna ledningar, inget konstigt med det tycker jag. Iofs så är det ju bättre att etsa korten rätt första gången men det verkar inte ske för mig iaf ;)

Om det är ett kort med lödmask så skrapa med en mejsel och försök få riktigt kopparrent och sen på med fluss och låt förtenna. När man väl har en tennad yta är resten enkelt.
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Tackar för svaren! Blir skrapning och lödning imorgon :)
Skriv svar