Fel på peltier-element...värme isf kyla?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mattiasborg

Fel på peltier-element...värme isf kyla?

Inlägg av mattiasborg »

Hej

Har köpt en beg kyl. Dåligt köp visade det sig.
Funkar som den ska i nån timme ungefär men sen verkar det som om det körs baklänges helt plötsligt!
Den kalla sidan blir plötsligt varm och den varma sidan blir plötsligt kall...helt reversibelt blir det ju inte men jag har sett att temperaturen i kylen stabiliserat sig närmare rumstemp.

Nån som vet vad detta är symptom på?
mvh
Mattias
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fel på peltier-element...värme isf kyla?

Inlägg av TomasL »

Avfrostningstimer?
xxargs

Inlägg av xxargs »

peltier-kylär beroende av polariteten på strömmen genom kylelementet - kolla upp ev omkopplare mm så att det inte är glapp där.

om det blir frost på en sådan så skall man skatta sig lycklig... - så bra är dom inte...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, har en ismaskin faktiskt.
mattiasborg

Inlägg av mattiasborg »

Ska kolla polariteten så det inte blivit nån skit där så att det slår om. Låter dock som en helt osannolik händelse...varför skulle nån bygga en sådan funktionalitet för ett kylskåp? Endera vill man ha kylelement PÅ eller också AV....inte helt plötsligt VÄRMA
Nerre

Inlägg av Nerre »

Handlar det inte bara om dålig kylning av den varma sidan? Den varma sidan blir ju varm, och om den inte kyls ordentligt så kommer ju värmen att ledas till den kalla sidan.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är glapp och kylblocket varit igång en stund så kan det vid glapp upplevas att varmsidan kan bli kall och vise versa när det jämnar ut sig, dock bara för kort stund - blir varmsidan verkligen kall och varmt invändigt så måste man ha bytt polaritet på strömmen - många peltier-kylboxar erbjuder möjlighet till både varmhållning eller (nåja) kyla med en liten omkopplare - kolla att det inte är något sådant som strular...

---

TomasL: jag har aldrig sett några (billiga) peltierkylboxar som har kapacitet att hålla minusgrader på kallsidans kylflänsar vid arbete i rumstemeperatur - man får vara glad om dessa boxar lyckas sänka över 10 grader under omgivningen temperatur

Visst kan man i labb och industriella sammanhang stacka ett antal sådana för ganska riktigt kall temperatur, men värmetransportkapaciteten är väldigt liten och skall man frysa vatten på rimlig tid så är det väldigt mycket värme som skall transporteras.

Dessutom är COP urursel för peltier även under väldigt gynsamma och optimerade förhållande gentemot en kompressormaskin.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Våran (rellativt) billiga standard kylbox för 12V som vi har i bilen
bygger frost på den invändiga kylflänsen. Jag skulle dock inte
prova att frysa vatten i boxen, men det är en annan sak...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som sagt de blir minusgrader men pga deras dåliga COP och den i princip obefintliga isoleringen i dessa kylar så blir det inga minusgrader i luften i den.

Den enda fördelen med ett peltierelement som jag ser det är att den tar väldigt lite utrymme, men det är också det enda. Skall man dock sedan använda den till max vad den klarar så blir det en hel del extra grejer runt om som gigantiska kylflänsar eller vattenkylnig med hela det aggregatet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, den håller i alla fall varorna kylda i boxen i princip
så länge som den är påslagen... :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

dom billiga jag har sett provat hittills brukar sälla klara mer än ca 10 - 13 grader temperatursänkning gentemot omgivande temperaturen - ställer man dom i sval miljö under 15 grader så kan man närma sig kylskåpstemperatur (som i min värld är helst under +4 grader), men oftast är det snarare 25 grader och över där boxen placeras och då är det inte mycket under rumstemperatur i dessa boxar.

ett stort problem med dessa boxar bristande kylkapacitet är att isoleringen i dessa är närmast obefintligt - kikade i en 'öppningsbar' modell och det var bara 1 cm formpressad frigolit med en fet diagonal luftspringa rätt över botten och sidorna (för staplingsbarhet i produktion)

i många fall gör isklampar i en bättre isolerad box minst lika bra jobb och utan att dra 50 Watt kontinuerligt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med mitt "de blir minusgrader" så menade jag alltså den kalla sidan på själva peltiern i sig alternatvit kylflänsen på denna, inte luften inne i kylen för den blir då aldrig minusgrader med som sagt den i princip obefintliga isoleringen som brukar finnas i dessa. Som bäst har jag sett 2 plus men det var utan något i den och efter att ha varit igång runt 1 timme eller så tror jag. Använder inte sådana här, det var en som jag lagade till en.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom jag har använt har stora kylflänsar och med fläkt på båda sidorna så de blir inte så kalla - dock har jag på jobbet en minikylskåp i klassisk rundad form för typ 6st 33-cl burkar med peltier bultad direkt innerdelen i metall och där kan det bli lite is ibland precis under den förmodade peltier-ytan - den kyler faktiskt hyffsat till bit under 10 grader även i varmare miljö typ 22 - 26 grader.

dock är det väldigt dyr kyla rent strömförbrukningsmässigt och nedkylningskapaciteten är väldigt låg då burkarna måste vara över 12 timmar innan tempen är anständigt låg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej är det fläkt även på den kalla sidan så blir det inga minsugrader där. Jo oavsett så är kompressor så många ggr bättre men tar plats och är lite dyrt och är väl det som gör att det envisas med peltier i sådan här småkylar.

Har en släkting som jag nyligen fick reda på använder en liten peltierkyl som kylskåp då jag reparerade den och har den inkopplad år in och ut ut 24/7. Sa till henne att byta ut den bums mot en begagnad kompressorbaserad även om de är lite dyrare och när jag berätta varför så kom det fram att jo hon tyckte ju att strömförbrukingen blivit en del högre när hon skaffade den men trodde det var något annat.
Skriv svar