Rigol DSO DS1052E

cyr
Kontakt:

Re: Rigol DSO DS1052E

Inlägg av cyr »

Har fått mitt skop nu (haft det en vecka faktiskt men har inte haft tid att använda det).

Betalade totalt c:a 3800kr, momsen blev lägre för värdet var nedskrivet på paketet.

Det allmänna intrycket är mycket bra, det känns välbyggt och de flesta funktioner är logiska och snabba att använda.
Skärmen är ljus och med hyffsade betraktningsvinklar, men upplösningen är i minsta laget. Både vågform och text hade
sett bra mycket bättre ut i VGA-upplösning...

Några saker har jag sett som är ganska irriterande:

* Om man kör "normal" trigger så kan skopet stanna med flera vågformer utritade på skärmen samtidigt. Så fort man tvingar fram en omritning (t.ex. genom att välja något i menyn) så försvinner alla utom den senaste. Antagligen är det ett sätt att öka antalet ritade vågformer/s (vilket kan vara bra), men att flera stannar kvar på skärmen hur länge som helst när skopet slutar trigga känns väldigt tveksamt och kan nog vara rejält förvirrande ibland.

* Zoom-funktionen fungerar oftast inte alls som jag skulle vilja. Vid långsam tidbas (> 200us med LongMem, 2us utan) så är zoomen (mer eller mindre) konstant och ganska vettig. Det finns två-tre extra skärmar med data utanför displayen som man kan titta på efter att ha samplat. Samplingshastigheten ökar med snabbare tidbas tills den kommer upp till 100Ms/s (vid ovanstående inställningar) och sen stannar den där och istället visar färre och färre sampel på skärmen ända tills man kommer ner till 500ns, först efter det ökar den till 250/500/1000Ms/s. Det betyder att om man vill kunna titta på små detaljer i ett längre förlopp och 100Ms/s inte är tillräckligt så måste man zooma in, trigga och sen zooma ut för att se hela förloppet. Minst sagt idiotiskt skulle jag säga...

La även märkte till en sak angående "peak detect". Det verkar vara implementerat så att min och max-värden lagras på varannan plats i sampelminnet och sen plottas signalen precis som vanligt (fulhack!). Det ser helt rätt ut så länge man inte zoomar in för mycket för då börjar min och max synas som separata punkter. Det är det man ser i videon som bearing länkade till i den här tråden. Inget problem så länge man känner till det...
Skriv svar