Bryta RC oscillator
-
- EF Sponsor
Bryta RC oscillator
Hej
Jag har en IC till brandalarm, som jag tänkte logga den analoga utsignalen från. Kretsen har RC oscillator med externt motstånd och kondensator. Jag behöver bryta oscillatorn för att reducera bruset, men jag undrar om jag ska ge mig på kondensatorn eller motståndet och ska jag bryta eller kortsluta?
http://www.freescale.com/files/analog/d ... df?pspll=1
//Andreas
Jag har en IC till brandalarm, som jag tänkte logga den analoga utsignalen från. Kretsen har RC oscillator med externt motstånd och kondensator. Jag behöver bryta oscillatorn för att reducera bruset, men jag undrar om jag ska ge mig på kondensatorn eller motståndet och ska jag bryta eller kortsluta?
http://www.freescale.com/files/analog/d ... df?pspll=1
//Andreas
-
Re: Bryta RC oscillator
Vadå! Bryter du eller kortsluter tar du nog bort hela funktionen. Du ska ändra, men en ändring kommer att påverka strömförbrukningen. Lite osäkert vad du menar för analog signal? Den utgång som finns verkar inte direkt analog, och borde väl vara utan brus, åtminstånne så länge inte piezon ljuder. Borde vara vettigare att filtrera utsignalen isåfall tycker jag. En lite bättre beskrivning på vad du vill åstadkomma kanske.
Hur ser bruset ut?

-
- EF Sponsor
Syftet är att göra en enkel monitor för luftburna partiklar.
Tanken är att jag ska ta bort alla funktioner förutom guarden på pin 14 och 16. Nivån på guarden skall loggas. Jag har loggat guarden tidigare, klockpulsen syns som spikar och var 24 puls testar IC'n batteriet genom att kortsluta.
Det övriga bruset som inte har med oscillatorn att göra är mycket lågfrekvent (<1Hz). Det skapas antagligen av partiklar som diffunderar runt i sensorn.
//A
Tanken är att jag ska ta bort alla funktioner förutom guarden på pin 14 och 16. Nivån på guarden skall loggas. Jag har loggat guarden tidigare, klockpulsen syns som spikar och var 24 puls testar IC'n batteriet genom att kortsluta.
Det övriga bruset som inte har med oscillatorn att göra är mycket lågfrekvent (<1Hz). Det skapas antagligen av partiklar som diffunderar runt i sensorn.
//A
-
- EF Sponsor
stänga av, men jag tycker det låter lika konstigt.
Ett litet tillägg, det är inte larm/icke larm jag ska logga.
Ett litet tillägg, det är inte larm/icke larm jag ska logga.
-
Du kan försöka med nästan allt dvs, kortslut kondingen, ta bort den eller resistorn. Det du inte får göra är att kortsluta resistorn. Sedan, om det fungerar är en annan sak. Den gjorde ju t.ex någon startuppsekvens, vad händer när den uteblir!
Jag skulle nog försöka filtrera! Ev. öka osc frekvensen så blir det lättare att filtrera. Men om det påverkar mätningen vet jag ej. Ett vettigare sätt vore nog att använda en mcu för att analysera signalen.
Jag skulle nog försöka filtrera! Ev. öka osc frekvensen så blir det lättare att filtrera. Men om det påverkar mätningen vet jag ej. Ett vettigare sätt vore nog att använda en mcu för att analysera signalen.
-
- EF Sponsor
Tack, Jag ska försöka. Om det inte funkar får det bli en OP istället.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
kan du inte kortsluta C via ett lämpligt motstånd och ev. en transistor om du skall ha det styrbart?
Swech
Swech
-
- EF Sponsor
Jag gjorde som så att jag kortslöt kondensatorn. Det funkar nästan bra. Nu lämnar IC'n inte startsekvensen utan den drar 20mA kontinuerligt. Det är OK så länge jag inte får för mig att göra den batteridriven
//A
//A