Night rider

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
radde

Night rider

Inlägg av radde »

Hej

Jag är en ganska nybörjare på digitalteknik, så jag hoppas att
jag inte ställer för dumma frågor.

Jag håller på att bygga ett nightrider belysning.

Jag använde mig utav shemat på:
http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... ght-3a.png

Får det att fungera helt utan problem med en LM3915.

Den vart ju ganska frän, men ifall man vill använda den till något mera
rejält, så vill man ju använda sig av flera lysdioder. Jag hade tänkt
mig ha ca 60 dioder och då krävs det ju 3 stycken LM3915.

Så jag började att koppla upp 2 stycken LM3915 enligt följande:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 313125.pdf
sidan 9 längst ner. Den fungerar ju väldigt bra ifall man använder sig utav
en manuell insignal (0-10volt).

Vad ska jag ha för olika värden på resistorerna/pottarna när man ska ha 3
LM3915?
Hur ska jag lättast kunna anväda min TL082:a till att utföra
ljusvandringen?

Mvh Radde
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Night rider

Inlägg av squiz3r »

Tjena radde. Jag har inte kollat så jätte mycket på det kopplingsschemat, men rent spontant känns det som att om du seriekopplar 3 stycken på det sättet måste du ha 15v för att få de sista att lysa.

Men jag byggde ett "Knight rider" rinnande ljus för något årsedan. Då använde jag bidirektionella shiftregister istället, jag seriekopplade två stycken för att få 8 lysdioder. Den modellen är väldigt enkel att seriekoppla hur många man vill. Så här blev resultatet: YOUTUBE VIDEO Här finns byggbeskrivning på den:LÄNK

På nisseselektronik.se finns även ett enkelt knight rider, dock vet jag inte om den går att parallell koppla så att det blir fler dioder?...
Edit: Här: http://www.nisseselektronik.se/?p=30

Lycka till! :)

Edit2: Hmm, Såg nu att du skrev "Night rider", men du menar nog "Knight rider"? Det var det jag svarade på i alla fall.. :)
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Det finns en väldigt bra beskrivning på http://madmodders.se/moddningar/knightrider/index.html

Iofs bara 16 dioder men det går troligen att bygga vidare på.

Om du kan med PIC eller liknande så kan du med en PIC16F690 rätt så enkelt köra 34 dioder.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

ylle: Riktiga oldscool Knight Rider har bara 8 Glödlampor i Fronten... Så 8 LEDs borde ju räcka.

EDIT: Såg att han ville ha 60st Leds
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Missade att det skulle vara 60 st

Skulle isåfall ta en av dom enklare 40pins picarna och utgå ifrån.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charlieplexing här finns ett smidigt sätt att köra många leds på
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Välkommen till forumet Radde

Kul att du är nybörjare på digitalteknik för det du byggt med 3915 är väldigt analogt.
Tittade på schemat på Nisses, och iden är rätt MEN pin numreringen på 4017 är fel, den kommer inte att gå fram och tillbaka, bara runt runt med första och sista kommer att lysa halva tiden mot de i mitten.

Ska du göra det digitalt så det fungerar utan en massa trimmande på pottar så använd t.ex. 74HC42 (9 st) 74HC191/3 (2 st) och en 74HC112 (1st) och sedan kanske det behövs lite grindar/inverterare för att få ihop det hela.

Alternativet är en liten PIC (12xxxx nånting) och 9 st 74HC42 så kan du driva 64 st LED

Protte

Edit
Ordningen på nisses schema borde vara uppifrån på 4017 kretsen
Q0
Q1
Q9
Q2
Q8
Q3
Q7
Q4
Q6
Q5

Om jag har fel vill jag ha en ordentlig förklaring, nu kan det vara så att schemat och den norska ritningen som fungerar skiljer sig åt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ojdå.. Givetvis ska det ju vara som du säger Protte! Förstår inte hur jag har missat det!?
Iaf. så är det fixat nu!

Angående att "bygga ut" min variant så har jag fått förslag på hur man kan göra det, men inte haft tid att göra det ännu. Nu är det ju sommarlov, så det borde jag ju hinna nu! ;)
radde

Inlägg av radde »

Tackar för alla svaren, har haft lite mycket på jobbet de senaste dagarna, så jag har inte hunnit följa upp allt ännu :), men tackar väldigt mycket för alla svaren, jag skall försöka svara på alla i kronoligisk ordning :P.

squiz3r, jo sätt många på youtube, men jag råkade springa på en hel hög med LM3915 krettsen, så jag tyckte det var lättast att försöka göra någonting utav det. Anledningen att jag vill ha så många led, är att jag tänkt att sätta det i fronten på en grill. Sen för att få lysdioderna att synnas mera använder jag mig av lysdioder som inte är "frostade", och sticker in dem alla i typ en genomskinlig vattenslang som jag slipat lite på, vilket resulterar i att ljuset bryter sig ganska fint och det blir en tydlig markering på slangen. Men dock täcker ju ljuset bara ca 1,5 cm av slangen och man vill ju få så lite "hack" som möjligt mellan ljusen. Därutav de många lysdioderna. Men iochmed att det krävs 15 v för att få dem att fungera, kanske man får släppa på iden med LM3915. Japp det var en "Knight rider", jag hade tänkt men inte skrev;).

ylle, ska kolla närmare på din Charlieplexing lösning

gurgalof, hehe jo det blir ju lite "osynligt med 8 leds", men har du någon glödlamps variant som kanske är bättre än min lösning är jag givetvis väldigt tacksam.

prototypen: :) jo det blev ju lite mera analogt. Får kolla vilken lösning som blir billigast, ska kolla djupare på din pic +74HC42 variant med.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det ska inte behövas 15 V till 3914/15 isf är det någon felkoppling.
60 trådar in i en vattenslang, det går inte, glöm det, jag har 60 ledarskabel och den är grov som en "vattenslang"

Satsa på en 8x8 multiplex så behövs bara 16 trådar, görs med PIC + 2 st HC42 men det behövs 8 inverterare också.

Protte
Skriv svar