"Avancerat" slutstegsbygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

"Avancerat" slutstegsbygge

Inlägg av newbadboy »

Nu har jag satt in fina högtalare i bilen och behöver ett slutsteg till dessa. Visst går det att köpa men jag vill ha ett till storleken mycket litet steg att sätta in direkt bakom bilstereon. Sen är jag mycket intresserad av dessa slutsteg och tekniken.

Det jag behöver är runt 2x50Wrms. Har kollat runt på nätet och har blivit tipsad om 41HZ audio som säljer switchade slutstegs kit. Jag har fatsnat för kittet som heter amp9 basic. http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=796

Den har i princip allt och t.om extra kanaler. Och så är den väldigt liten. Problemet är bara att vid 12V ger den lite för lite effekt.

Så det är här mitt dillemma finns. Jag vill boosta upp batterspänningen till 24V. Tyvärr är jag lite rädd för att misslyckas med en solid konstruktion. Har innan gjort ett par enklare dc/dc regulatorer men de störde allt i närheten. Jag behöver er hjälp på vilka kretsar osv man kan använda för att göra en bra konstrukton.

Min budget för detta projekt är max 1000kr. Då slutstegskitet kostar ca5-600kr så blir det runt 400 över för boosten låda mm.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: "Avancerat" slutstegsbygge

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du för impedans på dina högtalare? Att det krävs högre spänning beror helt enkelt på Ohms lag. 41hz-kiten är mycket bra. Frågan är om det inte är enklare att köpa en bilstereo som ger 4*50W direkt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

4 ohm är de på.

mmmm jag har kollat runt för att köpa ett färdigt först men jag hittar ínget som är så litet förutom ngt från alpine som ngn tipsade om men som kostar över 2000 o ger typ 4x45. Sen fanns det ett litet från u-dimension men den gav 4x20 bara.

En bilstereo ger väl inte direkt 4x50 även om det står så vad jag förstått. Sedan så är faktum att min bil är helt ny och det är svårt att byta stereon till ngt annat än orignal utan att modda hela skiten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tänkte typ något sånt här: http://www.brl.se/default.aspx?mc=5&c=5&p=6010
4x50W är inte mer än att det ryms i huvudenheten (och räcker i dom allra flesta fall utmärkt såvida man inte ska ha sub).
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

mmm. kollar man på stereon spec så anger de att den ger 4x22Wrms vid 4ohm och 5%THD, sen kan man tycka att så hög THD kan vara lite för mycket kanske. så den ger mao 4x50 kalle anka watt :). Och som jag skrev innan så kan jag inte byta ut original stereon utan stora modifikationer av bilen.

Högtalar kittet har en rek förstäkar effekt på 40-90Wrms
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har för mig att Philips hade någon ic-krets med inbyggd spänningsdubblare. De kallade tekniken för klass-H där det var ytterliggare två transistorer som skötte högsta spänningen jämfört med klass-B. Kolla ELFAs tda-kretsar, tror det är där jag har sätt kretsen.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

det stämmer, de heter tda 1562q och är rätt ovanliga idag. Har även hört att ljudkvaliten inte är toppen på dem.. jag har två såna hemma men de verkar inte funka ngn av dem när jag provade för ngn dag sedan :(... annars hade ju det varit ett aternativ.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Argh, jag trodde faktiskt att Pioneer var så ärliga att jag inte ens kollade specen :( Kalle Anka-watt borde förbjudas.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

hahaha looool håller med dig fullständigt.. så nu måste jag hitta ngn annan lösning
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Har börjat kolla upp vilka steg som finns att köra på och har beslutat att jag måste boosta upp spänningen till 24V. Sitter samtidigt och lär mig smps teknik. Så ja jag kommer att ge mig på att konstruera en svitchad nätdel. Min första tanke är, vilken frekvens brukar nätdelen i bil slutsteg jobba med?

F.Ö är det en bok jag har köt i ämnet som heter Power supply cookbook som jag tycker verkar väldigt bra.
Skriv svar