PIC + 1-wire: Hur långa kablar kör ni?
-
PIC + 1-wire: Hur långa kablar kör ni?
Jo. började så smått pula med mitt egna nät nu. Har runt 40 meter kabel mellan ena änden. Körde först med 4.7k som pullup men då balla allt ut. Sänkte till 1.7k och då kan jag faktiskt läsa av sensorn närmast men inte de längst bort.
har inte hunnit testa nåt mer men under tiden skulle de varit roligt att veta hur långa avstånd ni andra kör med? Och då också vilken typ av kabel skulle vart intressant att veta.
har inte hunnit testa nåt mer men under tiden skulle de varit roligt att veta hur långa avstånd ni andra kör med? Och då också vilken typ av kabel skulle vart intressant att veta.
-
Re: PIC + 1-wire: Hur långa kablar kör ni?
Stinrew: Skrev ut den tidigare idag men har inte hunnit läsa igenom den nåt nämnvärt ännu. Tänkte mest se vad för erfarenheter ni andra har.
20-30 m på vanlig platt telefonkabel, 20 givare, gammal helt passiv(dioder+ motstånd) rs232 <-> oneWire adapter. Alla ligger i en lång slinga utan avstick, parasit matat.
Temperaturer upp till 90 grader på minst hälften av givarna som värst
Temperaturer upp till 90 grader på minst hälften av givarna som värst
Hur långt man kommer beror dels på kabeln, men framförallt på hur mastern är implementerad. Med The Link så kan man ha 300m CAT5.
För ett tag sedan så gjorde jag ett litet test med olika kabelängder och varierande antal sensorer. och kollade på signalen med oscilloskop.
http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t446.html
Det längsta nät jag fick att fungera var 400meter långt och hade 30 sensorer. Visserligen var det på en labbänk och inte i verklig drift.
http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t446.html
Det längsta nät jag fick att fungera var 400meter långt och hade 30 sensorer. Visserligen var det på en labbänk och inte i verklig drift.
Nja. Det är lite mer komplicerat än så tyvärr.mrfrenzy skrev:Hur långt man kommer beror dels på kabeln, men framförallt på hur mastern är implementerad. Med The Link så kan man ha 300m CAT5.
Saker som begränsar nätet är bland annat:
- Vilken busmaster man använder.
- Totalt kabellängd.
- Vilken typ av kabel man använder.
- Hur många enheter som är inkopplade
- Vilken typ av enheter som är inkopplade
- Hur nätet är uppbyggt. Är nätet förgrenat begränsas total längd och antalet sensorer snabbt.
- Yttre störningar. Drar du kabeln nära kraftiga störkällor (Lysrör etc) kan det bli problem.
-
elf: Kopplade du det på nåt speciellt sätt när du körde. Dvs vilka tråda på cat5 kablen körde du?
Jag kopplade enligt standarden.
Dvs DQ+GND ligger i ett tvinnat par. Och +5v+GND i ett annat.
Visserligen använder jag inte CAT5-kabel, den kabel jag använder har bara 2st tvinnade par. (EKKX 2x2x0,5)
För att skarva ihop kablarna använder jag vanliga rj12-kontakter och rj12-förgreningar.
Dvs DQ+GND ligger i ett tvinnat par. Och +5v+GND i ett annat.
Visserligen använder jag inte CAT5-kabel, den kabel jag använder har bara 2st tvinnade par. (EKKX 2x2x0,5)
För att skarva ihop kablarna använder jag vanliga rj12-kontakter och rj12-förgreningar.
elf98: jo 300m är ju om man gör allt "rätt", dvs som det står i appnoten ge fasen i att ha förgreningar utan kör bara en enda lång buss, och använd CAT5 som är den rekommenderade kabeln. Använd inte skärmad kabel eftersom skärmen bidrar till kapacitansen.
Precis!
Empiriska försök har gett att så länge kabellängden är kortare än 100meter och antalet sensorer mindre än ca 20 så kan man bygga nätet precis hur man vill.
Jag bygger och säljer ~500temperaturnät per år, så länge jag håller mig till principen ovan fungerar det till 100%. Eller jag har inte fått några reklamationer iaf.
Empiriska försök har gett att så länge kabellängden är kortare än 100meter och antalet sensorer mindre än ca 20 så kan man bygga nätet precis hur man vill.
Jag bygger och säljer ~500temperaturnät per år, så länge jag håller mig till principen ovan fungerar det till 100%. Eller jag har inte fått några reklamationer iaf.
Faktum är att det är bättre att använda en kabel med enbart 2 par, i CAT5-kabeln har du ju mer metall nära DQ som inte används som sänker signalen lite.
Vilken partvinnad kabel med samma egenskaper som Cat5 skulle det vara iaf?
-
Ok. som jag trodde. Ska börja med att ändra hur ja koplat kablarna då. Kör 1 färg till varje i varje par. Inte det bästa. Men tänkte ja skulle testa. Återkommer när jag hunnit lägga tid på att leka med upplägget.
EKKX 2x2x0,5mrfrenzy skrev:Vilken partvinnad kabel med samma egenskaper som Cat5 skulle det vara iaf?
CAT5-kabel är ju egentligen en EKKX 4x2x0,5. Eller har jag fel?
Det viktiga är att det är tvinnade par i 1wire-sammanhang.