Var inne på Nationals hemsida idag och provkörde deras designhjälpmedel för deras serie "Simple Switcher" omvandlare.
Mycket lättanvänt, snabbt och mycket information.
Resultatet blir en Ref-design med BOM och PCB-förslag samt diverse simuleringar och kurvor osv.
Tips: Nationals hjälpmedel.
Re: Tips: Nationals hjälpmedel.
Ja Webench brukar jag också använda, mycket lämpligt.
Något jag däremot lagt märke till är att Webench ofta rekommenderar keramiska in/utgångskondensatorer trots att det står i databladen att keramiska inte kan användas. Det gäller ju såklart inte för alla kretsar men vissa, allra helst lite äldre.
Något jag däremot lagt märke till är att Webench ofta rekommenderar keramiska in/utgångskondensatorer trots att det står i databladen att keramiska inte kan användas. Det gäller ju såklart inte för alla kretsar men vissa, allra helst lite äldre.
den plockar dessutom ut helt andra värden än i referensexemplen.. försök mata in samma värden som referensdesignen i databladet har, och du får troligen helt andra värden, klart mysko.
Jo fast det enda som egentligen har någon större betydelse är värdet på induktansen, och det kan man ändå skifta hej vilt med dessa simple switcher. Kapacitansen för in/utgångskondensatorerna har mindre betydelse, det är lågt ESR och rippleströmmen som är det viktiga.