Hej!
Sitter och följer ett schema för ett nätdel till min förstärkare. Bygget är baserat på 2st 300VA ringkärnetransformatorer som ska driva 2st kort med 3st LM3886 på varje (2x150w). Till detta planerar jag bara att ha en likriktarbrygga och måste då ha dioder som tål rätt mycket effekt. De fetaste jag här är MUR3020PT ( http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MUR3020PT-D.PDF ). Dessa har 3st ben på varje kapsel (heter det så?). När jag kollar på schemat verkar det som om varje kapsel har två dioder inbyggda. Räcker det med andra ord att jag har två MUR3020PT totalt för min likriktarbrygga? Eller är det bättre att kapa något ben på varje MUR3020PT och använda totalt fyra dioder? Hur ska jag göra?
Tack på förhand!
/perco
EDIT: Fel Fel! Kan någon moderator flytta tråden till allmänt. Råkade posta fel.
Likriktarbrygga
- prototypen
Re: Likriktarbrygga
Till dess jag hade postat kunde du ta bort hela tråden (tror jag) och klistrat in den under rätt rubrik.
NEJ det går inte att använda bara två, det går med tre går det, men hitta något vettigare.
Om du ritar upp en brygga så ser du att det måste finnas en liknande med dioderna år andra hållet, och det finns nog inte.
Varför ska du använda en "ultra-fast" när du har ringkärnetransformatorer, denna likriktare är för SMPS med mittuttag på transformatorlindningen.
Protte
NEJ det går inte att använda bara två, det går med tre går det, men hitta något vettigare.
Om du ritar upp en brygga så ser du att det måste finnas en liknande med dioderna år andra hållet, och det finns nog inte.
Varför ska du använda en "ultra-fast" när du har ringkärnetransformatorer, denna likriktare är för SMPS med mittuttag på transformatorlindningen.
Protte
-
mm, titta på hur en likriktarbrygga är uppbyggd så ser du att det går bara till 50% , du behöver minst 3 st.
Dina dioder är avsedda för switchade nätagg och är overkill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge
rekommenderar att du köper en riktig brygga, ca 25A , 200 V. Då får du den i en isolerad kapsel som du kan skruva fast i vad som helst. du kan löda eller köra med kabelsko. Ex Elfa 70-071-80
du sparar en del pengar också, bryggan kostar vad en av dina dubbeldioder kostar
Dina dioder är avsedda för switchade nätagg och är overkill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge
rekommenderar att du köper en riktig brygga, ca 25A , 200 V. Då får du den i en isolerad kapsel som du kan skruva fast i vad som helst. du kan löda eller köra med kabelsko. Ex Elfa 70-071-80
du sparar en del pengar också, bryggan kostar vad en av dina dubbeldioder kostar

Observera att såna där dioder har ganska töntig effekt(ström)tålighet om du inte monterar dem på en ordentlig kylfläns. En såndär fyrkantig 25A-brygga för chassimontering är lätt att montera för kylning (inga isolatorer krävs) och har ofta bättre tålighet för strömstötar.
Posta ditt inlägg på ett audioforum så lär du få svar. Där är ultra-fast högsta mode.prototypen skrev:Varför ska du använda en "ultra-fast" när du har ringkärnetransformatorer, denna likriktare är för SMPS med mittuttag på transformatorlindningen.
- prototypen
Och grön tusch
Och S-formade tonarmar
Och byter man högtalarkablar så byter instrumenten plats i orkestern
Och avstämda högtalarkablar
Och HP-filter i form av säkring
Och UPS
Och nätkabel i syrefri koppar i motsats till elektrolytkoppar
Undrar hur länge varje modetrend håller inom Audiofili?
Prutte
Och S-formade tonarmar
Och byter man högtalarkablar så byter instrumenten plats i orkestern
Och avstämda högtalarkablar
Och HP-filter i form av säkring
Och UPS
Och nätkabel i syrefri koppar i motsats till elektrolytkoppar
Undrar hur länge varje modetrend håller inom Audiofili?
Prutte