En superregulator ser dagens ljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av prototypen »

Tror det fattas en nolla eller ett par för audiofilerna.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

korken=) skrev:va fan gör grejen då?
Fräsen skrev: Varför posta en tråd när man inte vill svara på något? Den här borde flyttas till "senaste kretskortet"; fast nu är tråden så besudlad att den inte passar någonstans.
Illuwatar skrev:En diskret uppbyggd linjärregulator - inget nytt under solen direkt, bara lite "överarbetad" för att göra Audioentusiaterna glada.
Fräsen skrev:Så det här är en Svalanderpryl igen?
elf98 skrev:Eller så tillför den lika mycket till ljudkvaliteten som det gör att guldplättera de optiska spdif-kontakterna.

Eller så tillför den lika mycket till ljudkvaliteten som bildkvaliteten ökar när man använder en SuperDuper-HDMI kabel på 1m för 2000kr - när det fungerar precis lika bra med en från Deltaco för några tior.

Allt blir ju bara gissningar...

Det här måste väl ändå klassas som den mest meningslösa projekttråden?
När man läser sådant här, vad ska man tycka? Kikar i någras profiler och ser att vi har ett göra med ingenjörer på ett stort högteknologiskt elektronikföretag som är marknadsledande inom sin sektor, en annan är också elektroingenjör. Jag måste säga att jag är främmande för en sådan samtalston mellan vuxna människor.

Jag kan dock läsa att någon faktiskt undrar men orkar inte läsa det som finns vilket är fullt förståeligt eftersom kretsen är knepig, speciellt när det gäller att få till den bra.

I många produkter funkar det bra med 7812 och liknande. De kostar mindre än 1 kr. En del nöjer sig med mp3-ljud med låg bitrate. Andra vill ha det bättre både i form av mjukvara (musiken) och hårdvaran. Audiofiler är ett släkte för sig, både de som inte kan men tro sig kunna och de som kan men tillskriver kunskaperna och sina egna utsagor för stort värde. Jag försöker att ta till mig fakta och förhålla mig ödmjuk till tyckande.

7812 är en av de absolut sämsta regulatorerna på nästan alla parametrar utom pris. En superregulator är bäst på i princip allt utom pris och storlek. Man ska dock komma ihåg att i vissa tillämpningar så är superregulatorn mindre lämpad och det gäller att ha insikt om detta. För audio är i regel superregulatorn bra.

Vilka är de framträdande egenskaperna?

Extremt låg brus.
Extremt hög undertryckning av rippel och annat bös på inkommande matningsspänning.
Extremt låg utgångsimpedans högt upp i frekvens, långt över audioområdet som få riktiga kondensatorer kan åstadkomma.
Extremt snabb, runt 40 MHz
Extremt stabil utgångsspänning

En väsentlig konstruktionsdetalj är att serietransistorn matas av ett klass A steg vilket gör att man kan aktivt suga ut basström ur serietransistorn. Normala regulatorer kan bara pytsa in ström. Denna drivning av serietrissan snabbar upp kretsen högst väsentligt.

Inom audio finns det behov av ytterst lågbrusig matningsspänning. Detta är speciellt viktigt i kretsar med diskret uppbyggnad eftersom undertryckningen av störningar på matningsspänningen i regel är lägre än när man använder sig av opampar.

För att svara Tompa så har jag gjort detta kort för att jag tycker att designen är extremt intressant eftersom det är en utmaning att få den att fungera. Om man inte får till det så kommer den bara stå och självsvänga.

Jag disktuterar gärna men då på en vuxen nivå. "Intelligenta" inlägg undanbedes.

Ni som vill titta på schemat skickar ett mejl till mig. Jag vill inte ha någon spridning av schemat och det får inte laddas upp någonstans.
Senast redigerad av peranders 1 september 2009, 10:55:49, redigerad totalt 1 gång.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av evert2 »

peranders: Intressanta egenskaper. Mmmm skulle man bygga ett RIAA-steg så skulle denna regulator nog inte var fel...i synnerhet om man använder MC-pickup med låg signalnivå.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av blueint »

peranders, Kanske du kan tänka dig ett blockschema publikt iaf ..? så man får lite bättre uppfattning om dess speciella egenskaper.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

Här finns material
http://waltjung.org/Regs.html
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

evert2 skrev:peranders: Intressanta egenskaper. Mmmm skulle man bygga ett RIAA-steg så skulle denna regulator nog inte var fel...i synnerhet om man använder MC-pickup med låg signalnivå.
Jag har gjort ett sådant agg, komplett med undantag av transformator
Bild
Här är ett agg med transformator och inte lika strömkapabelt men räcker för ett RIAA i alla fall.
Bild
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av Nerre »

peranders, det du kanske inte uppmärksammade var att du postade i Projekt-delen.

Där står det bland annat:

I Projekt-delen berättar man om pågående projekt.

Men ditt projekt verkar ju klart?

Dessutom har du inte skrivit ett ord om projektet, bara om produkten. Det ser med andra ord mer ut som en annons för en färdig produkt än en tråd om ett projekt. Det är antagligen därför som många blivit lite frustrerade. De förväntade sig att få läsa intressanta inlägg om hur du kommit fram till konstruktionen men har hittills inte fått läsa mer än en massa data om produkten. Var är projektet?

(Nu har tråden visserligen flyttats till allmänt, så du behöver ju inte skriva om projektet längre.)
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

Kortet är ihoplött men inte genomtestat och fullständigt dokumenterat ännu. diyaudio.com har en tråd med 529 inlägg där det är cirka 300 inlägg bortrensade. Mycket är sagt med andra ord. Ni som är intresserade av tekniska detaljer ber jag studera materialet som finns som är digert. Naturligtvis har gjort egna överväganden.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=20937
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att det verkar intressant och har spanat lite tidigare på waltljung, men har inte riktigt köpt ideen. Det är nog mest för att jag tycker det är mycket överkurs och inte riktigt sett behovet själv. Det är ju ändå intressant i sig självt, vad man kan åstadkomma om man verkligen vill få fram en bra nätdel.

Tycker att det vore intressant att höra om vad du får fram vid en test samt vad du kommer fram till i övrigt, och få se en riktigt seriös diskution. Låt inte pajkastarna slå ner dig!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av Illuwatar »

Synd att du inte vill göra din design "Open Source", då hade det varit lättare att se den verkliga nyttan av det hela (ett schema säger mer än en tabell med siffror, åtminstone för mig). En lågbrusing, strömkapabel linjärregulator har många användningsområden, även utanför audio-området. Men många här på forumet skulle knappast höra någon skillnad om man bytte ut de vanliga LM317/LM337 mot denna - resten av kedjan måste också vara av minst samma nivå (inklusive högtalarna...).
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av dar303 »

Det finns säkert andra tillämpningar också, synthar som jag nämnde, mätförstärkare etc.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

Illuwatar skrev:Synd att du inte vill göra din design "Open Source", då hade det varit lättare att se den verkliga nyttan av det hela (ett schema säger mer än en tabell med siffror, åtminstone för mig).
Har du klickat på länken jag har angett? Där finns all nödvändig info för att lyckas men om du vill skräddarsy designen på något vis så är det upp till dig. Ni som är intresserade måste aktivera er. Jag kan och vill inte mata er med info men om det är något som ni inte förstår så förklarar jag gärna och jag nu kan svara på frågan.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av Nerre »

Om du inte vill ge information så undrar jag varför du öht startar en tråd om projektet här?

Tanken med projekt-delen här är ju just att man ska skriva om projekten för att andra ska kunna läsa. Att bara hänvisa till ett annat forum är inte schysst netikett.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av peranders »

Om du läser några inlägg högre upp så har du instruktioner hur du ska gå tillväga för att få ta del av det jag har gjort. De grundläggande detaljerna finns att läsa dels på min hemsida och dels annorstädes. Har du klickat på länken ovan?

Att ge en komplett utläggning tar åtskilliga A4-sidor och det tänker jag inte skriva ner här.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: En superregulator ser dagens ljus

Inlägg av Nerre »

Men varför postade du det då som en projekttråd? Du skulle postat det som ett länktips eller liknande.

Nu är tråden som sagt var flyttad så det är överspelat, jag försöker bara få dig att förstå varför vissa blev irriterade på att du postade ett så substanslöst inlägg i projekt-delen av forumet.
Skriv svar