En superregulator ser dagens ljus
Re: En superregulator ser dagens ljus
va gör grejen då?
Senast redigerad av korken=) 7 juni 2009, 21:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Ta det lugnt med svordommarna, finns ingen anledning att låta illa...
En regulator reglerar oftast något och i detta fall skulla jag gissa på spänningen och kanske strömmen, så du kan nog se det som en mycket noggrann nätdel. Om du följer länken tidigare i tråden kommer du till författarens hemsida där du kan läsa (lite) mer... Du ser också att han jobbar mycket med ljudprodukter vilket får mig att gissa att detta är en nätdel som orsakar så små störningar som möjligt på matningen till förstärkare, vad tror du?
/PeterH

En regulator reglerar oftast något och i detta fall skulla jag gissa på spänningen och kanske strömmen, så du kan nog se det som en mycket noggrann nätdel. Om du följer länken tidigare i tråden kommer du till författarens hemsida där du kan läsa (lite) mer... Du ser också att han jobbar mycket med ljudprodukter vilket får mig att gissa att detta är en nätdel som orsakar så små störningar som möjligt på matningen till förstärkare, vad tror du?
/PeterH
- Illuwatar
- Kontakt:
En diskret uppbyggd linjärregulator - inget nytt under solen direkt, bara lite "överarbetad" för att göra Audioentusiaterna glada.
När jag läste rubriken hoppades jag på en switchare som kunde ge ut någon kW eller så...
När jag läste rubriken hoppades jag på en switchare som kunde ge ut någon kW eller så...
- Illuwatar
- Kontakt:
Inte riktigt - om den fungerar som det är tänkt så borde den vara bra för känslig utrustning då den borde ge en renare utspänning än en LM317 eller liknande. Men för normal användning är det nog overkill. Har dock inte sett trådskaparens scheman ännu, enbart de andra referenserna.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är inget för att driva PIC med.... men Audio är den garanterat kanon till....
Kan intyga att när P-A gör något brukar det bli bra.
Skall bli kul att se om du kommer tillbaks till tråden P-A.
Swech
Kan intyga att när P-A gör något brukar det bli bra.
Skall bli kul att se om du kommer tillbaks till tråden P-A.
Swech
Technical data
Operating voltage: Max 35 V, less current at high voltage in. Min 4 volts more than output voltage.
Output voltage: 5-30 V, down to 3 volts is possible.
Hum and noise at full output current: Down to 1 µV or below depending of component choices
Max current: Approx 1 A peak
Max continuous current: Approx 1 A depending of ambient temperature and mounting.
Dimensions: 58,4 (2.3") x 38,1 (1.5") mm
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27
Jag hade inte hört talas om denna krets tidigare trots att grundidén är mer än 35 år gammal (enligt trådskaparen), intressant!
Operating voltage: Max 35 V, less current at high voltage in. Min 4 volts more than output voltage.
Output voltage: 5-30 V, down to 3 volts is possible.
Hum and noise at full output current: Down to 1 µV or below depending of component choices
Max current: Approx 1 A peak
Max continuous current: Approx 1 A depending of ambient temperature and mounting.
Dimensions: 58,4 (2.3") x 38,1 (1.5") mm
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27
Jag hade inte hört talas om denna krets tidigare trots att grundidén är mer än 35 år gammal (enligt trådskaparen), intressant!
Jungs regulator har jag hört talas om...men jag har bara snabbt ögnat igenom ett ett par sidor i ämnet för ett par år sedan. Jag fick dock inte grepp om vad som var "grejen" med regulatorn. Min engelska är lite knackig så ....
Kan det vara så att regulatorn är bra på att reglera spänningen ÄVEN när lasten "knyckig", alltså strömmen varierar plötsligt? Kan dock ha fel...det har hänt förut.
Kan det vara så att regulatorn är bra på att reglera spänningen ÄVEN när lasten "knyckig", alltså strömmen varierar plötsligt? Kan dock ha fel...det har hänt förut.
Eller så tillför den lika mycket till ljudkvaliteten som det gör att guldplättera de optiska spdif-kontakterna.
Eller så tillför den lika mycket till ljudkvaliteten som bildkvaliteten ökar när man använder en SuperDuper-HDMI kabel på 1m för 2000kr - när det fungerar precis lika bra med en från Deltaco för några tior.
Allt blir ju bara gissningar...
Det här måste väl ändå klassas som den mest meningslösa projekttråden?
Eller så tillför den lika mycket till ljudkvaliteten som bildkvaliteten ökar när man använder en SuperDuper-HDMI kabel på 1m för 2000kr - när det fungerar precis lika bra med en från Deltaco för några tior.
Allt blir ju bara gissningar...
Det här måste väl ändå klassas som den mest meningslösa projekttråden?
- Mizzarrogh
Ja, har man dendär attityden kan man ju lika gärna lägga bilden i tex senaste kretskortet. Fin bild men mycket trist attityd. Om någon frågar så är det ju även delvis därför att tredje part också skall ha glädje av svar och kunna lära sig mer om ämnet, det är ju liksom det som är en viktig del av funktionen med ett forum tycker jag..
Enligt
sjostromaudio.com:
1. 4-layer PCB with 70 µm (2 oz.) copper.
2. Power traces 140 µm.
3. Gold pads.
4. Extremely low noise.
5. Very low output impedance in the audio-band.
6. Small size.
7. Easy to change voltage, also to negative voltage but this particular design requires two different PCBs, one for positive voltages and one for negative.
8. Well known and well tested in serious and demanding applications.
9. Option for TO92 and SOT23 transistors for the small signal transistors.
10. Option for DIL08 and SO08 opamp.
11. LM431 (and similar) reference and devices like LM329. The PCB has a universal footprint
12. Trimming options for both the reference and the feedback. Room for extra resistors and trimpots.
13. One output with sense inputs.
14. All resistors 10 mm so it is possible to use a cut and bending machine for those parts.
15. Option for using higher voltage than the max supply voltage for the Op-Amp.
På bilden kan man se att kortet har en AD825.pdf som är en "Low Cost, General-Purpose High Speed JFET Amplifier". Och det verkar sitta 2 stycken 3-pins effektchips. Samt några 1000 µF kondensatorer.
Enligt analog.com:
* High Speed
41 MHz, -3 dB bandwidth
125 V/µs slew rate
80 ns settling time
* Input bias current of 20 pA and noise current of 10 fA/√Hz
* Fully specified power supplies: ±5 V to ±15V
* Input voltage noise of 12 nV/√Hz
* Low distortion: -76 dB at 1 MHz
* High output drive capability Drives unlimited capacitance load 50 mA min output current
* No phase reversal when input is at rail
* Available in 8-lead SOIC
En super Op-Amp mao ..?
Synd att han försvann, men man får också förstå att folk gärna vill ha en kontext.
sjostromaudio.com:
1. 4-layer PCB with 70 µm (2 oz.) copper.
2. Power traces 140 µm.
3. Gold pads.
4. Extremely low noise.
5. Very low output impedance in the audio-band.
6. Small size.
7. Easy to change voltage, also to negative voltage but this particular design requires two different PCBs, one for positive voltages and one for negative.
8. Well known and well tested in serious and demanding applications.
9. Option for TO92 and SOT23 transistors for the small signal transistors.
10. Option for DIL08 and SO08 opamp.
11. LM431 (and similar) reference and devices like LM329. The PCB has a universal footprint
12. Trimming options for both the reference and the feedback. Room for extra resistors and trimpots.
13. One output with sense inputs.
14. All resistors 10 mm so it is possible to use a cut and bending machine for those parts.
15. Option for using higher voltage than the max supply voltage for the Op-Amp.
På bilden kan man se att kortet har en AD825.pdf som är en "Low Cost, General-Purpose High Speed JFET Amplifier". Och det verkar sitta 2 stycken 3-pins effektchips. Samt några 1000 µF kondensatorer.
Enligt analog.com:
* High Speed
41 MHz, -3 dB bandwidth
125 V/µs slew rate
80 ns settling time
* Input bias current of 20 pA and noise current of 10 fA/√Hz
* Fully specified power supplies: ±5 V to ±15V
* Input voltage noise of 12 nV/√Hz
* Low distortion: -76 dB at 1 MHz
* High output drive capability Drives unlimited capacitance load 50 mA min output current
* No phase reversal when input is at rail
* Available in 8-lead SOIC
En super Op-Amp mao ..?
Synd att han försvann, men man får också förstå att folk gärna vill ha en kontext.
Det är en nätdel med extremt lågt rippel/brus och bra reglering.
Funderar på att testa en i en analog synthkrets, oscillatorerna kräver oftast väldigt fin spänning eftersom deras skalning beror på den positiva matningsspänningen.
Funderar på att testa en i en analog synthkrets, oscillatorerna kräver oftast väldigt fin spänning eftersom deras skalning beror på den positiva matningsspänningen.
Vore intressant med en oscilloskop bild på vågformen ut.