Minirecension: EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture dongle

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
korp

Minirecension: EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture dongle

Inlägg av korp »

Bild
På begäran kommer här en minimal recension av EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture/Surveillance Dongle.

Notera att det verkar finnas donglar med samma utseende men olika hårdvara. Min enhet identifierar sig som Syntek STK1150. Enligt specifikationerna skall den fungera med Win2000, WinXP och Win Vista.

Jag har bara haft möjlighet att testa den under WinXP och Win7 RC.

WinXP
Fungerar fint med de medföljande drivrutinerna. Som för de flesta USB-tillbehören gäller det att först installera drivrutinen och sedan koppla in enheten. Dyker upp i systemet som ett capture/twain device i stil med en webkamera.

Win7 RC
Fungerar inget vidare med de medföljande drivrutinerna. Ingen av videolägena ger korrekta färger. I korrekt PAL-läge går färgerna i blått. Är lite ledsen över detta eftersom jag numera kör Win7 som primärt operativ på den Acer Aspire One som jag tänkt använda dongeln på. Blir väl till att multiboota om jag inte snubblar över andra drivrutiner som fungerar.

De 105 kr dongeln kostade från Dealextreme verkar den definitivt värd. Inte mycket mer att säga. Har inte hunnit testa den speciellt ingående. Kan ev komplettera recensionen när jag ser hur den klarar av längre inspelningar och så. Ev frågor besvaras i möjligaste mån :)

Edit: Fungerar nu finfint med Windows 7. Det var VLC som strulade, se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 85#p468485
Senast redigerad av korp 22 juni 2009, 11:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Minirecension: EasyCAP USB 2.0 Audio/Video Capture dongle

Inlägg av nlinus »

Kan själv säga att denna pryl varit rena mardrömmen för mig. Fruktansvärda drivrutinsproblem. Även om man en gång lyckats installera den och använt den, så betyder inte det nödvändigtvis att det funkar nästa gång.

Funkar säkert bra för vissa, men MÅNGA har problem med den också. Bara att googla på 'Easycap drivers' så ser man...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

XP Pro (minns ej SP) och XP Home SP2
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Observera att denna dongle verkar vara en av de mest kopierade hårdvarorna sedan hjulet uppfanns :wink: Många som har problem med den sitter med kopior av orginalet, som ser identiska ut.

Min dongle verkar vara orginal, och fungerar nu finfint även under Windows 7. Mitt ursprungliga problem berodde på att VLC inte fungerar helt ok under Windows 7. Med annan capture-programvara och rätt drivrutin blir allt som det ska.

Officiella drivrutiner för orginaldongeln hittas här (gå till deras Download-sida);
http://www.konix.cn/product_show.asp?id=1774
Skriv svar