Driva en DECT på 12 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PederMolin
Kontakt:

Driva en DECT på 12 volt

Inlägg av PederMolin »

Jag har införskaffat en billig trådlös telefon ifrån Clas-Ohlsson som jag inte blir klok på!

Jag hade tänkt att köra den med hjälp av mina solceller och bilbatterier, men så fort jag kopplar in den i en omformare så är den helt död. Det som gör mig så konfunderad är att på nätaggregatet står det som ni även ser på bilderna output 7,5v och även polariteten, men när jag mäter volt så visar nätaggregatet 10,9 volt när telefonen står på laddning och när jag tar bort telefonen ifrån laddning så ger 12,79volt vilket känns konstigt när det står ut7,5 volt på själva aggregatet, är allt helt felspecat på telefonen? På undersidan av basstationen står det "input dc 7,5 volt"

Bild

Bild

Finns det någon här som kan hjälpa mig och kanske förklara om det går på något sätt att driva den här telefonen med hjälp av ett 12 volts batteri, då den är heldöd när jag försöker köra den via mina batterier och bara fungerar när jag använder en gammal omformare från 12 volt till 220 volt (fyrkanstsvåg)

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
Henry

Re: Driva en DECT på 12 volt

Inlägg av Henry »

Vad gäller trafon så är 7.5V det som gäller vid max belastning som är 300mA i detta fall drar något mindre så blir spänningen högre då dessa billiga trafos ofta inte är stabiliserade men dessa 7.5V är ingen garanti ändå vid 300mA. Vad gäller det andra så vet jag ej men kan kanske ha att göra med att vissa omformare behöver en minimi ström för att sätta igång, under detta värde och det startar inte alls vad gäller olika typer av omformare alltså.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

En LM317 med lämpligt regler-motstånd för att få 7,5V av 12V+ ?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På bilden ser det ut som om du ska driva en 12-230V omformare och sedan 230- 7,5 VDC (eller vad det nu blir med och utan belastning.) Ditt batteri kommer att ta slut onödigt fort. Använd istället batteri 12V att driva telefonen utan att gå via 230 med en regulator emellan, det verkar ju inte vara så noga med vilken spänning. Den omvandlare som syns på bilden ger ingen snygg spänning.

Protte
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag har provat att driva basenheten på allt ifrån 6 volt upp till 15 volt med dessa två olika omformare. Det piper till i basenheten och telefonen verkar ta laddning, men jag kommer inte ut på någon linje (får ingen kopplingston i luren)

Bild
einar

Inlägg av einar »

Jag har mätt upp vissa 12V nätadaptrar som har gett 24V obelastade :lol: Behöver jag nämna tillverkningsland och prisklass :vissla:
Tekko

Inlägg av Tekko »

JÄVLA SKITGREJJER!!!
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Nu har jag fått den att fungera tillslut, jag matar basenheten med 15 volt via Vanson omvandlaren som är för laptops etc. och jag får kopplingston. Men det känns konstigt att jag inte fick den att fungera med omvandlaren som ger ända upp till 12 volt när det står dc in 7,5 volt på bas-stationen.

Varför jag inte fick Vanson omvandlaren att fungera från början var en egen liten felkoppling, det är en fördel om man kontrollerar vad som är "IN" respektive "UT" ur omvandlaren om man klippt alla orginalkontakter.

Tack alla för en bra hjälp med åsikter och dylikt!

Med vänliga hälsningar

Peder

ps...jag återkommer alldeles strax med den extra handenhetens laddningställ som istället har "ac 9 volt in" skall skruva isär den och ta lite foton.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Då fortsätter vi. På basstationen står det att det är dc 7,5 volt in, men jag fick den först att fungera efter att jag gav den 15 volt in. När vi kommer till den extra medföljande telefonen med separat laddningställ så står det på den ac 9 volt in, är det inte konstigt att basstationen har dc och det extra laddningstället har ac? Mäter man på laddningsplintarna i både basstationen och laddningstället så verkar det vara dc-ut till telefonenluren vid laddning.

Går det att mata den med dc 9 volt tror ni eller kommer den få spader? Elektroniken som sitter inne i laddningstället styr de komponenterna också att den slutar att ladda när telefonen har fullt batteri eller styrs det inne i telefonluren tror ni? Se bifogade bilder, tacksam för hjälp med denna märkliga clas-ohlson telefon.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar