mini webserver ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

mini webserver ?

Inlägg av persika »

Någon som känner till en mini webserver ?

Det jag söker är nåt man pluggar in på nätverket hemma och kan uppdatera via serieport, (med ex.vis nåt eget pic-bygge).
Ska vara enkelt att skicka data, bara kunna skicka text via serieporten, och se ska man kunna se det från internet utifrån.

Jag har sökt en del på här på forumet och på Google.
Hittade "PIC-WEB" från Olimex. Vid första anblicken verkade det vara precis vad jag önskade. Den har nätverksanslutning och det går att ladda data till den via serieport, men datana måste vara formaterade med "Microchip File System (MPFS)" via ett program "MPFS.exe". Det blir för krångligt, jag vill kunna skicka data i klartext.

Någon som vet nån annan mini-webserver ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: mini webserver ?

Inlägg av AndersG »

Olimexen bygger på Microchips TCPIP-stack, du kan sända upp data via FTP oxå om du vill eller styra utgångarna på PICen. Jag har en som sitter på en labplatta här bredvid, i princip denna:

http://www.electronicfr.com/index.php/M ... -ethernet/
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag har inte kunnandet om TCPIP-stackar, man kan inte kunna allt, så därför skulle det vara fint att kunna köpa en färdig grej som man bara kunde ladda in data (text) via serieporten och sen kunna se det på en web-sida från hela internet. Vill kunna skicka data från en pic av enklare slag som har en serieport, från en egen konstruktion.
Vill inte gräva ner mig i TCPIP o nätverksprotokoll o massa annat sånt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad ska den kunna i "andra ändan"?

Med andra ord, var ska den hämta informationen ifrån? Ska den mäta något, samla någon form av statistik eller varför skall det vara en fristående hårdvara? Enklaste är väl annars en PC med installerad webserver.

Ett förslag är Elektors Digibutler. Den har Coldfire CPU, en massa interface och kostar ca 500kr.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

fjodorr

Inlägg av fjodorr »

Om du kan tänka dig att använda något annat än pic så kan jag föreslå uIPv6, contiki samt en AVR raven.

http://www.sics.se/contiki/current-even ... ready.html
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Om du inte kräver hemmabyggd hårdvara, och kan tänka dig att hacka lite Linux, kan du skaffa en router som stöds av OpenWRT (kanske en Linksys DSLU-2 om jag minns namnet rätt) och har USB-port. Du bör kunna köra en USB-serieportsadapter, och skriva ett enkelt Perl-skript eller nåt som visar det du läser av på serieporten på en webbsida.

Själv har jag en gammal Netgear WGT634U med två USB-portar som har stöd för USB-hubbar, den kör OpenWRT och arbetar som router med DHCP och DNS, QoS med mera.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Kollade lite på lantronix, små fina grejer som kan mycket, kanske nästan för mycket för det ska vara lätt.

Tuxgraphics verkar oxå intressant.
Ska kolla mera på era svar.

Vill inte ha en PC ståendes på, skulle vilja ha ett litet kretskort bara, sen om det är PIC eller AVR eller nåt annat det kvittar bara det är lätthanterligt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har en: http://foxlx.acmesystems.it/
liggandes till övers om det skulle vara intressant.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dom flesta ADSL/Router/Nätdiskar/ etc.. har någon form av Ethernet + ARM-CPU + Flash. Och kan programmeras om.. ;)
Skriv svar