Tjo!
Jag skulle behöva ha en PIC16F628A till att prata RS232 i 9600 8N2.
Eller snarare så ska jag prata med en grej som endast kan prata 8N2. Kommer det att funka ändå?
Jag har tyvärr inte grejen här så jag kan testa.
Jag har kollat runt lite men inte hittat något vettigt om att köra 2 stopbitar med PIC16.
Det är i princip endast PICen som ska skicka data, det den ska ta emot går att skippa om det bara funkar åt ett håll.
Att det är en PIC16F628A är spikat men inte det den ska prata med. Funkar det inte alls så går det att byta men helst inte.
Och ja, för er som undrar så är vad det är för grej hemlighetsstämplat!
PIC16 rs232, köra 8N2?
Re: PIC16 rs232, köra 8N2?
När du sänder får du själv vänta den extra (andra) stoppbiten innan du skickar
nästa tecken. När du tar imot är det naturligstvis helt transparent...
nästa tecken. När du tar imot är det naturligstvis helt transparent...
Sant. Nu när du säger det så känns det ganska självklart då det ju inte är baserat på någon klocksignal utan endast löst hängande tid.
Japp, man kan se det så att det igentligen inte finns någon "stoppbit",
bara ett minsta paus innan nästa startbit. Det finns inget max för längden
på "stoppbiten" (eller "pausen" mellan ett tecken och nästa startbit).
bara ett minsta paus innan nästa startbit. Det finns inget max för längden
på "stoppbiten" (eller "pausen" mellan ett tecken och nästa startbit).
Eller för att uttrycka det på ett annat sätt:
Vid mottagning behöver man inte bry sig ö.h.t. Ställ in på 1 stoppbit och se glad ut. Mottagaren kan ändå inte se skillnad på 2 stoppbitar eller 1 stoppbit och lite extra tid emellan.
Vid sändning måste man, precis som sodjan sa tidigare, vänta tillräckligt länge innan man sänder nästa tecken så att det verkar som två stoppbitar. Väntar man då lite längre än nödvändigt, så är det heller inget kritiskt, då mottagaren återigen inte vet skillnaden.
Vid mottagning behöver man inte bry sig ö.h.t. Ställ in på 1 stoppbit och se glad ut. Mottagaren kan ändå inte se skillnad på 2 stoppbitar eller 1 stoppbit och lite extra tid emellan.
Vid sändning måste man, precis som sodjan sa tidigare, vänta tillräckligt länge innan man sänder nästa tecken så att det verkar som två stoppbitar. Väntar man då lite längre än nödvändigt, så är det heller inget kritiskt, då mottagaren återigen inte vet skillnaden.