För ett par år sen dog värmepumpen i vår FTX, kompressorn var glödhet så den hade troligen rasat. Det var lite meckigt att byta eftersom dels står skiten på vinden (troligen ställde de den där för enklaste rördragningen) och dessutom står den inklämd bland alla rören. Vi fick lyfta ut den, och sen var det rätt kul när han som bytte kompressor skulle försöka löda de nya rören när det sitter skumplastisolering överallt...
När sommarvädret nu försvann blev det plötsligt kallt inne och jag konstaterade igår att det bara blåste in kalluft... *suck*
Upp på vinden och kolla att termostaten funkade som den skulle. Det gjorde den. Men kompressorn gick inte. Fast den var inte glödhet den här gången i alla fall.
Idag har jag semester så det blev att plocka fram sladdlampa, verktygslåda och multimeter och upp och rota lite. Först skulle jag kolla på kontaktorn att kompressorn hade spänning.
Men när jag sätter dit ena mätsladden blixtrar det!? Skumt... multimetern står på 700 V AC så det borde ju inte blixtra?
Lite noggrannare kontroll visar att två av sladdarna till kontaktorn är felmonterade. Istället för att sitta under klämmorna så sitter de ovanför klämmorna (och bara ett fåtal kardeler klämda under skruvskallen). Så det var bara att bryta strömmen, lossa dem och sätta dit dem ordentligt och så fungerade allt igen!
Den ena sladden hade alltså efter många år skakat loss.
Det är skönt när det är så enkla fel! :-)