Hur sätta Imax vid choppning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Hur sätta Imax vid choppning?

Inlägg av AndersG »

Dvs då strömmen slås på växer denna tills den når Imax. För enkelhets skull kan vi anta att det är linjärt (det är det iofs nästan i detta fall). Om man då vill ha en ström på 20A genom spolen, borde då inte Imax vara 40A? Då blir ju medelströmmen 20A?

^
| /| - 40A
| / |
| / | - 20A
| / |
| / | /
|/ |/

Eller tänker jag fel?
bearing

Re: Hur sätta Imax vid choppning?

Inlägg av bearing »

Choppning av fyrkantsvåg går till såhär:

Kod: Markera allt

/\/\/\/\/\/\/\
     /              \
    /                \
   /                  \
  /                    \
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag förstår vad du menar, och i en bipolär driver, där du kan påverka hur strömmen avklingar så blir det så, men i en unipolär driver så ser det annorlunda ut.
bearing

Inlägg av bearing »

Hm, så det finns inte någon frihjulsdiod?

EDIT: Jag tror switchfrekvensen behöver höjas så att vågformen blir som i min bild.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej, frihjulsdioderna gör att strömmen faller för långsamt och då får man inte vettiga varv ur motorn, men du har nog helt rätt att frekvensen måste upp. Hade ca 8kHz då jag testade. Skall pröva med 20kHz eller så.

Edit:
Schema: Bild
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gissar att bästa värde på falltid är om den blir samma som stigtiden. Värdet på zenerdioden bestämmer falltiden antar jag.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Denna från Mariss kanske kan vara till hjälp? Själva kraftsteget iaf.

Länk Visserligen för bipolära motorer, men något matnyttigt kanske man kan snappa upp. "Fool proof" för 7A 80V
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja, tumregeln är att den skall vara 2xVcc. Har sett ganska många lösningar helt utan frihjulsdioder eftersom fettarna bryter igenom, icke-destruktivt, så det skall vara OK så länge de inte blir för varma.
Länk
Öh, vad katten var detdär för skräplänk? Ladda ned pokerspel???

Edit: Morr... Hittade filen till slut, men inte förrän sajten hade försökt infektera mig med allsköns krafs...

edit2: Jo, de kör helt utan dioder de med.

Edit3:
Japp, med högre choppfrekvens ser det rätt ut. Om man mäter strömmen så ser man även när man når det varvtal då den slutar choppa, dvs över det varvtalet faller momentet då den inte hinner "ladda" spolen under en puls. Kör nu med 12V, men skall testa 24V
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Länken fungerar bra för mig. Var bara något som jag hittade vid en snabb googling efter en plats att lägga filen på. Dokumentet hittade jag på CNC-zone, men den syns inte utan att ha registrerat sig. Var inte meningen att det skulle vara ett sådant omak att hitta den.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. ;) Blev bara litet uppjagad då det började poppa upp fönster överallt ;)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bild
Här ser man ganska bra choppningen. Ignorera allt under x-axeln, det är kickback från spolen. Begränsningen är vid ca 10A (0,025 ohm, 250mV). Chopfrekvens 20kHz

Bild
Här är vi uppe i ca 1200Hz, ökar man litet till så hinner inte strömmen upp alls och man tappar vridmoment ganska snabbt. Kör här med 12V matning. Skall testa 24.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Får du inte ohygglig värmeutveckling i zenerdioden alternativt transistorerna (om de bryter igenom först)? Driver man bipolära motorer på det vanliga sättet så skickas den energin tillbaka till matningen.

Effektutveckling i zenerdioden borde bli P(zener) = I(motor) * (D - 1) * U(zener) förutsatt att switchfrekvensen är hög så att strömmen har relativt lågt rippel. D är duty cycle. Värmeutvecklingen borde bli värst med hög matningsspänning och låg hastighet på motorn.

edit: Nu tänkte jag nog fel. Om lindningarna i stegmotorn är hårt kopplade så uppstår inte problemet. Det blir bara energin i läckinduktansen mellan fasens två halvor som hamnar i zenern. När vänstra transistorn slutar leda matas ström tillbaka genom bodydioden i den högra och vice versa.

edit2: Om zenerdioden (om jag ser rätt att den är ansluten med anod till positiv matning) har lägre zenerspänning än matningspänningen så kommer stor värmeutveckling enligt min första idé att uppstå, så se upp när du höjer matningsspänningen. :)
Senast redigerad av kimmen 7 juni 2009, 20:28:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

De är bifilärt lindade jo. Kör jag med konstant varvtal och 10A max (motorn skall eg ha 20A, men jag hade bara IRF530 hemma) så blir fettarna varma, men inte heta. Blir det att bygga detta skall jag dock ha IRF540 och fläktkylning. Nästa problem är Rs som behöver vara induktansfritt, finns bara 4W på Elfa, alternativt 15W Koolpak, men jag kan ju sätta två 0,01 ohm i serie.

edit:
Om zenerdioden (om jag ser rätt att den är ansluten med anod till positiv matning) har lägre zenerspänning än matningspänningen
Den skall väljas som 2xmatningsspänningen, dvs tex 48V om jag kör på 24V. Värdet är en kompromiss mellan att skydda fettarna och att få acceptabel hastighet.

edit2:
Se fig22: http://www.st.com/stonline/products/lit ... n/1734.pdf
och Fig 8-1e http://www.shinano.com/xampp/docs/Stepp ... Theory.pdf
Senast redigerad av AndersG 7 juni 2009, 20:39:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ok, då borde det ju vara lugnt. Vad har du för zenerspänning nu?

Om zenerspänningen är lägre än matningsspänningen kommer det bli problem då den "andra sidan" av motorn hamnar på 2*Vcc då en transistor börjar leda.

Schemat går inte att se komponentvärden på. Vad är det för motstånd du behöver?

Jag har en del Caddock SR20 0,01 ohm 2W tjockfilmsmotstånd (ELFA 60-621-45) om det kan vara intressant. Hittade på ELFA-rean förra året :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nu har jag ingen zener alls ;) Kör blankt så länge. Motorn är som sagt var på 20A så jag tänkte ha två 0,01 ohm 4W

Finns ett tydligare schema här http://www.dalton.ax/chopper.pdf

Håller på och skriver lista vad jag skall beställa från Elfa... Måste bara testa med 24V matning ännu och med motorn på plats i fräsen. Orginal så matades motorerna med 120V och LnR drivning....
Senast redigerad av AndersG 7 juni 2009, 20:53:49, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar