Brum i trådlöstelefon med omformare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PederMolin
Kontakt:

Brum i trådlöstelefon med omformare

Inlägg av PederMolin »

Hej på er,

Jag har införskaffat en trådlöstelefon (dect) samt en Megaphone VOIP/SIP box och dessa två komponenter får sin spänning från ett 12 volts batteri. För att det skall bli rätt spänning så har jag köpt för 49:- /styck på Biltema omformare från 12volt.

Jag får däremot ett svagt brum i telefonen och tänkte höra vad man skulle kunna ha som typ avstörningsfilter eller dylikt eller om ni tycker att jag skall satsa på bättre omformare än Biltemas 49-kronors variant?

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Brum i trådlöstelefon med omformare

Inlägg av MadModder »

Du bör nog ta och mäta exakt vilken spänning du får ut från den.
Skulle också vilja veta vilken spänning telefongrejorna ska ha.
Sen vore det intressant att se vad det sitter för komponenter i omvandlaren. Troligtvis en spänningsregulator, men man vet aldrig...
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

VOIP/SIP modemet/routern skall ha 12 volt och jag kör den igenom omvandlaren bara att ett fullladdat batteri ger ifrån sig lite mer än 13 volt.

Telefonen skulle ha 6 volt till basstationen tror jag att det var, men har tyvärr lite svårt att kontrollera då den är i Finland och jag är i Sverige för närvarande.

Men det kanske lönar sig att gå upp en hundralapp per omvandlare till en Vanson ifrån Clas-Ohlson, höljet ser åtminstone ut att ha plats för mer innanför, sedan kanske det bara är en massa tomrum i den? 149:- (32-7733) på Insjön.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla de billiga omvandlarna innehåller en spänningsregulator, och den behöver minst 2V över utspänningen för att fungera, så det du får ut är MAX 2 volt mindre än vad du stoppar in i den. Dvs är det 13V i batteriet får du absolut inte ut mer än 11V. Du skulle behöva bygga en egen omvandlare med en LDO-regulator. Low Drop Out. Finns sådana som inte snor mer än några tiondels volt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Den billiga omvandlare jag plockade isär för ett tag sedan innehöll en LM317. För att slippa använda en LDO hade man varit smarta, ställde man den på 12V kopplades ingången direkt till utgången... :shock:
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Men kan brummandet bero på att exempelvis VOIP/SIP-boxen alltså får 11 volt istället istället för 12?

PHermansson: Vad var det för billig omformare du hade provat, skruvat isär?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Minns inte om det var Biltema eller Jula, kostade under hundralappen i alla fall.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Men brummet kan det uppstå av att någon av burkarna får för låg spänning eller beror det snarare på något annat i strömkedjan i huset?

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag får ett väldigt brum i en analog telefon om jag ansluter den i ett av jacken. Det går en videokabel längs med telefonkabeln just där. Det beror på att datorn är ojordad, samt att jag har ett galvaniskt avskiljningsfilter på antennkabeln till teven. Jordar jag datorn försvinner brummet helt. Det kanske är något så enkelt som att det strålar ut någonstans hos dig. Tar jag en förlängningssladd till telefonen, och drar runt den, börjar jag höra brum ungefär 3m från datorn...
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag får prova lite, förvånar mig att ingen har däremot ett svar på om för låg volt till utrustningen verkligen kan orsaka ett brum?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kanske för att ingen provat?
Du får väl prova att ge den exakt spänning med nånting annat än batteriet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

förvånar mig att ingen har däremot ett svar på om för låg volt till utrustningen verkligen kan orsaka ett brum?

Är inte så förvånad över det! 8) Däremot förvånar det mig, att så få läser de tekniska specifikationerna på de grejor som man har eller köper! :wink:

Beror ju mycket på hur grejorna är konstruerade!
Ofta är sådan utrustning gjorda så att det sitter en spänningsstabilisering direkt på spänningsmatningen. Isåfall spelar det ingen roll om du matar med 11 - 14V eller i visa fall 10-15V eller ....... Det brukar stå i de tekniska specarna, vilka toleranser man tolererar. Kan man ej få tag på dokumentationen kan man öppna och se hur det ser ut inne i apparaten. Ofta kan man lista ut vilka toleranser man har på spänningsmatningen genom att analysera det som sitter där.

Vid felsökning utesluter man så många felkällor som möjligt. Ex vis på det sätt som MM tipsade om. Just brum och sådant kan vara svårt att avgöra om det beror på det ena eller det andra. Därför är det vanskligt att uttala sig om det är det ena eller andra det beror på i specifika fall.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Hej Mindmapper,

Tack för ditt svar, det var en bra förklaring du gav mig. Jag skall kolla lite närmare på utrustningen när jag har den framför mig igen.

Tack alla för hjälpen! Med vänliga hälsningar Peder
Skriv svar