Säkringar i en båt går när solpanelen kopplas in?
Säkringar i en båt går när solpanelen kopplas in?
Jag fick en fråga jag inte kan komma på något vettigt svar på, det gäller en fritidsbåt.
Frågan:
"Uppsättningen ser i korthet ut så här:
- 1 startbatteri
- 2 förbrukningsbatterier
- 16hk Soleo endast tre år gammal
- Kylskåp
- Uppfräschad elcentral (säkringar, kabelskor etc nytt)
- 1 solcellspanel med tillhörande regulator
- Normala förbrukare
Till frågan:
När jag inte har solcellspanelen inkopplad fungerar VHFen och FM-radion fint. När jag kopplar på laddning från solcellspanelen så brinner säkringarna på nämnda två radioapparater – varför?
Laddningen från panelen är ansluten i kors direkt på förbrukningsbatterierna. Anslutning till radioapparaterna ligger på elcentralen (ett par kabelmeter därifrån).
Tacksam för tips!
Med vänliga hälsningar,
Peter"
Jag kan inte komma på någon vettig orsak till att detta skulle hända, har ni ärade EF'are några teorier?
/Janne
Frågan:
"Uppsättningen ser i korthet ut så här:
- 1 startbatteri
- 2 förbrukningsbatterier
- 16hk Soleo endast tre år gammal
- Kylskåp
- Uppfräschad elcentral (säkringar, kabelskor etc nytt)
- 1 solcellspanel med tillhörande regulator
- Normala förbrukare
Till frågan:
När jag inte har solcellspanelen inkopplad fungerar VHFen och FM-radion fint. När jag kopplar på laddning från solcellspanelen så brinner säkringarna på nämnda två radioapparater – varför?
Laddningen från panelen är ansluten i kors direkt på förbrukningsbatterierna. Anslutning till radioapparaterna ligger på elcentralen (ett par kabelmeter därifrån).
Tacksam för tips!
Med vänliga hälsningar,
Peter"
Jag kan inte komma på någon vettig orsak till att detta skulle hända, har ni ärade EF'are några teorier?
/Janne
Re: Säkringar i en båt går när solpanelen kopplas in?
Det låter ju som att spänningen blir för hög, trasig regulator?
Har den råkat bli i serie?
" i kors" fattar inte jag heller vad det menas med.
" i kors" fattar inte jag heller vad det menas med.
Med "i kors" menar han förhoppningsvis att han kopplat in pluskabeln i ena änden av batteribanken och minus i andra änden för att jämna ut belastningen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vad är det för systemspänning? 12V? 24V?
Troligtvis är alla tre batterier parallellkopplade, via ett urladdningsskydd, och solpanelen måste i rimlighetens namn anslutas (via laddregulator såklart) till ETT batteri.
Troligtvis är alla tre batterier parallellkopplade, via ett urladdningsskydd, och solpanelen måste i rimlighetens namn anslutas (via laddregulator såklart) till ETT batteri.
Med tanke på hur beskrivningen låter så verkar det ju vara nån som inte har så bra koll, så det kan ju se ut precis hur som helst. Skulle inte förvåna mig om det är solpaneler som ger 24 V som kopplas till en 12 V-anläggning eller nåt sånt. Kanske två 12 V-paneler som är tänkta att parallellkoppla men som av nån anledning blivit seriekopplade istället?
Utan att se ett schema så blir det ju bara en massa gissningar.
Utan att se ett schema så blir det ju bara en massa gissningar.