Mäta elförbrukning i fast monterad golvvärme
-
choppertony
Mäta elförbrukning i fast monterad golvvärme
Hej! Jag skulle kolla om våra golv-värme i husen drar ngn ström. De är kopplade direkt i en kopplingsdosa så jag kan inte sätta en Plugwise som temperatur.nu har...... Går det enkelt att göra med en voltmeter. Jag skulle ju kunna koppla in en sladd från vägguttaget och köpa mig en plugwise men går det enkelt med min mätare så slipper jag extrakostnader. Elräkningen börjar bli för dyr så man får se vad 17 det är som tar strömen...
Edit: Rubrik / blueint
Edit: Rubrik / blueint
Re: strömförbrukning
De brukar inte bra speciellt mycket, inte i jämförelse iaf.
Titta istället på hur många lampor du har tända, hur ofta osv. Köp lågenergi.
Äldre vitvaror, kyl/frys som drar mycket, frosta av dem.
har du tv'n igång mycket, stäng av den när du inte tittar.
Har du datorn igång mycket, stäng av den och skärmen så fort du inte använder den, barn som har datorer?
Övriga saker, allt som är inkopplat.
Uppvärmningen kanske, direktverkande el eller annan form av uppvärmning.
El-avtalet?
Titta istället på hur många lampor du har tända, hur ofta osv. Köp lågenergi.
Äldre vitvaror, kyl/frys som drar mycket, frosta av dem.
har du tv'n igång mycket, stäng av den när du inte tittar.
Har du datorn igång mycket, stäng av den och skärmen så fort du inte använder den, barn som har datorer?
Övriga saker, allt som är inkopplat.
Uppvärmningen kanske, direktverkande el eller annan form av uppvärmning.
El-avtalet?
Enkelt proppen ur så ser du 
Annars om du kan komma åt tången kan du kolla med en tångamperemeter. Det finns även proppar som man kan mäta direkt över (tyvärr dyra
men ELFA har/hade iaf).
Annars om du kan komma åt tången kan du kolla med en tångamperemeter. Det finns även proppar som man kan mäta direkt över (tyvärr dyra
-
choppertony
förre ägaren märkte inte upp vad vilka proppar som går till vad...En hemmapulare som fixxade all el själv. Tyvär så har han gått vidare så jag har ingen o fråga.
-
limpan4all
Tänd allt och starta allt.
Skruva ur en propp i taget och se vad som slocknar/tystnar, gör ett korrekt elschema.
Problemet löst...
Skruva ur en propp i taget och se vad som slocknar/tystnar, gör ett korrekt elschema.
Problemet löst...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Mäta elförbrukning i fast monterad golvvärme
Precis! Enklare blir det inte. Det är standardproceduren varje gång jag har flyttat. 
choppertony:
Har du ingen elmätare? På de nya är det enkelt att se vad som drar mycket ström.
Det går även med de äldre också, men det är inte lika uppenbart att se det på dem.
choppertony:
Har du ingen elmätare? På de nya är det enkelt att se vad som drar mycket ström.
Det går även med de äldre också, men det är inte lika uppenbart att se det på dem.
Min elmätare är mindre än ett år gammal, men den är svårare att kolla förbrukning på än min gamla analoga
..där kunde
man ju i alla fall se hur fort skivan snurrade.
man ju i alla fall se hur fort skivan snurrade.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Sitter det ingen lysdiod på din? IR eller synlig. Det brukar även sitta en display där man ser förbrukningen i klartext.
Både i lägenheten och här såg/ser jag stor skillnad om jag t.ex bara har någon lampa tänd jämfört med om dammsugaren eller TV'n är igång.
Efter ett tag lärde man sig ungefär vad som var igång bara av att titta på hur fort lysdioden blinkade.
Både i lägenheten och här såg/ser jag stor skillnad om jag t.ex bara har någon lampa tänd jämfört med om dammsugaren eller TV'n är igång.
Efter ett tag lärde man sig ungefär vad som var igång bara av att titta på hur fort lysdioden blinkade.
-
choppertony
o jo visst har jag elmätare. En ny med lcd och diod. Men jag vill se om det drar ngn tjuvström när golvvärmen är nerskruvad på noll. Jag misstänker det. Men jag kan lika gärna försöka att leta upp vilken propp det är, eller skruva loss ledningarna till golvvärmen i dosan så jag är säker på att det inte drar ngt.