3D probing/scanning i cnc-fräs
Re: 3D probing/scanning i cnc-fräs
Min kula är 3mm men hela min probe är ju bara en mycket enkel sak bara för att kunna prova lite.
I min konstruktion måste det ju finnas ett inbyggt spel/glapp som man inte vill ha.
Jag tog bara lite saker som låg i garaget och slängde ihop nått som jag trodde skulle funka att ha och lära sig med.
Man ska helt klart bygga en brytande med tre kontaktpunkter om det ska bli skapligt bra.
I min konstruktion måste det ju finnas ett inbyggt spel/glapp som man inte vill ha.
Jag tog bara lite saker som låg i garaget och slängde ihop nått som jag trodde skulle funka att ha och lära sig med.
Man ska helt klart bygga en brytande med tre kontaktpunkter om det ska bli skapligt bra.
Ursäkta om jag hoppar in i denna tråd men kan man inte använda el och mäta när man träffar ytan (givetvis metall) då kan man ju använda väldigt liten prob, läst några som använder för att centrera borr/fräs vid håltagning.
Intressant tråd förresten..
//Conny
Intressant tråd förresten..
//Conny
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
cobree
el och plast - trä - gummi mm leder inte och visst går det met ledande material att använda el.
el och plast - trä - gummi mm leder inte och visst går det met ledande material att använda el.
Alu-folie leder väl ström? Den är tillräckligt tunn för att inte "störa" mätresultatet. Annars är det bara att ändra kulstorleken i programmet.
Ja något liknande, givetvis räknade jag med metall först... men alufolie bra ide...för andra material. Du använder väl en ingång som detekterar proben idag, så det borde väl funka med lite elektronik.
Jag tror det skullt gå helfint att göra som du tänker, det är ju kanske det allra lättaste sättet att komma igång på!
Man kan ju sätta en lämplig pinne rätt i sin frässpindel och sen jorda ämnet man ska mäta så det blir en sluten slinga när man går emot.
Jag kanske skulle prova det också på min 17-nyckel
Nu har jag fullt upp några dagar men varför inte prova när man får en lucka!
Nån som har erfarenhet av det?
Man kan ju sätta en lämplig pinne rätt i sin frässpindel och sen jorda ämnet man ska mäta så det blir en sluten slinga när man går emot.
Jag kanske skulle prova det också på min 17-nyckel

Nu har jag fullt upp några dagar men varför inte prova när man får en lucka!
Nån som har erfarenhet av det?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nackdelen är ju då att den inte ger efter. CNC-maskinen stannar ju inte exakt i samma ögonblick det blir kontakt.
Nej man måste kanske köra ganska sakta? Det är ju ett av felen på proben jag byggde också...
Men det ska väl gå att få till nått som fjädrar ett par tiondelar
Om man sätter en kula i änden på en ganska hård spiralfjäder så kan den ju fjädra åt alla håll.
Det måste ju finnas nått sånt redan?
Men det ska väl gå att få till nått som fjädrar ett par tiondelar

Om man sätter en kula i änden på en ganska hård spiralfjäder så kan den ju fjädra åt alla håll.
Det måste ju finnas nått sånt redan?
Senast redigerad av POS 1 juni 2009, 22:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Hur påverkar "debounce interval" mätning med probe eller direktkontakt, det är väl en typ av fördröjning man ställer in?
Det står x40us som enhet, vad är det?
jag har tex 1000 som värde, varför? jo jag fick störningar ibland som triggade nödstopp och så läste jag nånstanns att H.O skrev att 1000 kunde man prova med men riktigt vad det innebär har jag ju ingen koll på.
Edit: det har aldrig strulat efter att jag ändrade debounce interval.
Det står x40us som enhet, vad är det?
jag har tex 1000 som värde, varför? jo jag fick störningar ibland som triggade nödstopp och så läste jag nånstanns att H.O skrev att 1000 kunde man prova med men riktigt vad det innebär har jag ju ingen koll på.
Edit: det har aldrig strulat efter att jag ändrade debounce interval.
Tex: 1000 i Debounce är 1000*40µsDet står x40us som enhet, vad är det?
Det är 4000µs som signalen måste vara till för att det ska bli en "1"

Exempel av debounce.
så i tid är det 1000x40=40000miljondels sekunder
alltså 0,04 sekunder?
alltså 0,04 sekunder?
Jupp!
Har du ett scope så kan du ju kolla vad du bör ha din debounce på.

Har du ett scope så kan du ju kolla vad du bör ha din debounce på.
Det blir alltså 0,666mm om man kör fräsen i 1000mm/min, det är ju en faktor som man måste tänka på såklart.
(om jag räknat rätt)
(om jag räknat rätt)

Jo men skillnaden blir ju samma över hela biten bara att toleransen borde bli bättre.