USB-MIO

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

USB-MIO

Inlägg av mri »

Efter att jag bytte jobb har det varit knapert om tid med elektronikbyggande, men här är nu ett "nästan" färdigt projekt. Ett generellt I/O kort för USB. Minns inte om jag började före eller efter nyår... hursomhelst har det tagit ca ett halvår att komma så här långt. Hårdvaran är verifierad och fungerar som det var tänkt. Jobbar just nu med "firmwaren" och morsvarande API på PC sidan. Inatt körde jag en stress-test för att kolla att kommunikationen funerade felfritt. 1000000 loopback överföringar, 0 fel.

Saxat ur dokumentationen (!):

The USB-MIO (Universal Serial Bus – Multi Input Output) is an I/O interface board for USB. The I/O board has 40 physical I/O ports that can be configured and used in different ways. The cirquit board has expansion and configuration pin-headers, IC sockets and some through-hole components that makes it easy to modify and adapt the hardware for different needs.

Hardware features:
- 36 digital inputs
- 35 digital outputs
- 12 high-current push-pull digital outputs (5...18V and up to 1A per output)
- 2 PWM inputs
- 2 PWM outputs
- RS-232 interface with RxD, TxD and two additional I/O's for RTS/DTR and CTS/DSR
- 8 analog inputs (10-bit ADC)
- Adjustable voltage reference for ADC
- On-board 7805 voltage regulator
- I/O ports ESD protected

Firmware features:
- Get and set value(s) of digital I/O port(s)
- Input and output clocked pulse trains on digital I/O port (separate clock and data pin)
- Read value(s) from analog input(s)
- Measure PWM signals
- Generate PWM signals
- Read temperature from DS1820 1-wire sensor
- LCD interface (HD44780 compatible)
- Autonomously execute PLC like program (host PC not needed)

Bilder:

Bild

Inga större missar i layouten. Några komponenter kom onödigt nära varandra, och några hål-kondensatorer kunde bytas mot SMD:

Bild

Kortet är designat för att passa i en standard box, efter att man fräst ner kanterna var skruvplintarna och de andra kontakterna kommer ut. "Frontpanelen" är ett riktigt klistermärke i plast:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB-MIO

Inlägg av gurgalof »

Snyggt!!!

Seriösare bygge får man leta efter...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ruskigt snyggt bygge!

Du får :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av fem möjliga!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mycket snyggt!!! Vad är det för USB-controller som du kör med?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja det där ser extremt proffsigt ut.

Hur/var tillverkas "klisterlappen" ?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mycket stiligt! :tumupp:

Väntar på lite mer information om hårdvaran.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

cyr skrev:Hur/var tillverkas "klisterlappen" ?
Antingen är den "hem-meckad" med dekalpapper och hemmaskrivare, blir sällan superbra och håller halvdant,
alternativt är den utskriven och utskuren i en storformatsskrivare på vinylfolie, blir bra direkt och håller bra.

Eftersom han skriver "riktigt klistermärke i plast" gissar jag på vinylvarianten :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ett tryckeri kan ju också vara ett alternativ... Jag lag exempelvis ett jobb hos etiketto i malmö som skriver digitalt på klisteretiketter. Går att få väldigt små serier då det skrivs ut direkt från datorn utan att behöva göra orginal 8)
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Wow, så vackert! :drool:

Ett PLC och en daq i samma låda, det är ju två önskningar i en. Det går ju faktiskt. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Oj, vad snyggt! Är det en kommersiell produkt? pris?

Snälla någon, skriv ett skript för denna till Mach3! :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

PeterH skrev:Ett tryckeri kan ju också vara ett alternativ... Jag lag exempelvis ett jobb hos etiketto i malmö som skriver digitalt på klisteretiketter. Går att få väldigt små serier då det skrivs ut direkt från datorn utan att behöva göra orginal 8)
Tja, jag sitter och kör jobbets storformatsskrivare på vinyl dagligen,
kanske skulle dra ihop ett gäng forumisters frontjobb och köra ut en kvadratmeter eller så... aja får bli nån gång då jag har mer tid över...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack skall ni ha! :)

Det började nog från ett kommerciellt behov, men kunden drog sig ur i ett tidigt skede, men jag beslöt att genomföra projektet ändå. Har det på "hobbykontot" tills vidare. Kommer antagligen att använda kortet till fräsen min också. Tanken är att boxen skall kunna tillverkas i (mycket) små serier för automations projekt jag har nära anknytning till, var det finns behov av specialfinesser där man bara måste kunna modda främst mjukvaran men även hårdvaran. Pris har jag inte tänkt på ännu, men materialkostnaderna ligger väl strax under 100 Euro.

USB kontrollern är hederliga FTDI FT232RL. MCU'n är en Renesas R8C/21, och mellan USB chippen och MCU'n sitter optokopplare. MOSFET drivare, CeraDiodes (från ELFA) för ESD skydd, MAX232 för RS-232, osv. Tja, ganska standardkretsar alltihopa. Det var också tanken; att det skall gå lätt att få tag på delar om nåt går sönder.

Klisterlappen tillverkades av http://www.makestickers.com. Om man nu kan beställa kretskort från Kina, måste det ju finnas motsvarande tjänst för klisterlappar också tänkte jag. Och visst är det så. Finns många firmor som tilverkar bumper-stickers på nätet. Materialet är "polypropylene or polyester - similar to vinyl, but thinner and stronger". Färgen är tålig, men den lossnar nog om man gnuggar med alkoholbaserat lösningsmedel. :-) Billigt var det också tyckte jag, för mitt ändamål. 22 USD för 5 klisterlappar. Landade i postlådan på under en vecka.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så det är alltså "digitaltryck" :mrgreen: Bra pris också...
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Mycket tjusigt bygge minsann!

Nyfiken fråga bara, är LCD-porten funtad så att det är 4-bits interface och E, R/W, RS eller?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den där verkar ju vara suverän för alla som mekar med ROV?

Nån liten PC (med USB-port) och den där så kan man styra mycket.
Skriv svar