Ang: aluminium profil.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Ang: aluminium profil.

Inlägg av Terho »

Hejhopp!

Jag funderar på att bygga hela bordet till min träfräs i Aluminiumprofil men frågan är om 60x60 mm profil klarar belastningen? valt den för att de bara är ett spår på varje sida ist för två som 80x80 och 90x90 har, bordet blir juh av knäfräs model.... Tanken är att bordet ska ta 900x2400 mm men kan gå ner till 900x2000 mm eller till och med 900x1500 mm för att få det stabilt helst 2400 mm i X så jag behöver bara kapa en mdf skiva på mitten typ. 2510 kulskruvar från slidesandballscrews.com är tänk att användas, om jag nu ska ha 2400 mm X så blir skenorna ca 3000 mm och aluminium profilerna 3000 mm och det ska endast ligga MDF på bordet, kanske brytniningen blir för stor vid tex max i X+ eller X- och + att motorn ska sitta längst ut som väger ca 5 kg. skenorna är av märket Hiwin Rail HGR25 från worldofcnc. kanske jag kan ha en motvikt på andra sidan som väger lika mycket som motorn så de blir jämnvikt eller blir brytningen för stor kanske?.

kanske lite svårt och förstå vad jag menar men kan förklara bättre, kanske rita en bild

Endel tycker de är dumt och bygga en träfräs av knäfräs modelen med så stort bord, men man har juh redan börjat så varför inte ge det en chans....

Projekt tråden: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=31801

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 1 juni 2009, 16:21:40, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90

Re: Ang: aluminium profil.

Inlägg av Larsson90 »

Du får väl räkna lite på det då tänker jag.

Tar du typ denna profilen från alucon kan man kolla upp böjmotståndet i detta datablad.

Om du inte kommer stödja upp profilerna på något vis kommer dem svikta följande av sin självvikt.

Kod: Markera allt

Q = (4,27*3)*9,82
l = 3000
E = 70000
I = 70,2*10^4

f = (5*Q*l^3)/(384*E*I) = 0,9000003mm
Det hade varit kanon om du kunde rita upp en bild så man förstod lite bättre (alt cadda).
Terho

Inlägg av Terho »

Mmmm ska rita upp en cad på ett ungefär hur jag menar :) Tack så länge!

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Terho.
Ska du använda delar från den Italienska fräsen? Eller blir det ett helt nytt bygge?

Vad jag kan se på Italienaren så är väl det ingen knäfräs. Jag förstår inte vitsen med att bygga en träfräs med stora slag i knäfräsutförande?
Terho

Inlägg av Terho »

Jag tänkte använde hela den och bygga ett bord under den i knäfräs utförande, det jag menar :oops: Jag är så dålig på dedära med modeler, jag försöker suga i mig så mycket info jag kan så jag kan bygga men klart endel info är väl inte riktig som jag får in i skallen men iaf är det knäfräsutförande jag menade, kanske förklarade fel eller dåligt i början.... Men iaf är det en dum idee med den ideen jag har att göra så? kanske bättre och billigare att bära ut italienska fräsen och bygga en helt ny från grunden? med ett rörande torn som typ är standard? Buuuhhuuuu beslutsångest hur jag ska göra.... det är väl den vanligaste typen men känns som prislappen kommer springa iväg om jag ska bygga en sådan.... Eller kanske inte?

Mvh Terho.
säter skrev:Terho.
Ska du använda delar från den Italienska fräsen? Eller blir det ett helt nytt bygge?

Vad jag kan se på Italienaren så är väl det ingen knäfräs. Jag förstår inte vitsen med att bygga en träfräs med stora slag i knäfräsutförande?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bygg en PORTAL så slipper du ångra dig sen typ den på videon.

Jag knåpade ihop en portal, ångrar inget men den är för liten :(
Men som man brukar säga, man tager vad men haver mao så är min portal ett evigt 'projekt'
Terho

Inlägg av Terho »

Mjo de är klart.... Du har rätt :wink:

Får väl klura om allt då :shock: 1400x2400 mm arbetsyta får de bli om jag ska ha portal så jag får i en hel MDF skiva...

Då tar jag mina 1800 mm skenor till X, till och med kapar ner dom lite och köper resten till Y och Z.

Blir ett nytt projekt då ;)

Mvh Terho.

tecno skrev:Bygg en PORTAL så slipper du ångra dig sen typ den på videon.

Jag knåpade ihop en portal, ångrar inget men den är för liten :(
Men som man brukar säga, man tager vad men haver mao så är min portal ett evigt 'projekt'
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du vinner på detta i längden + att den blir klart mer attraktiv OM man behöver sälja.
Skriv svar