Skall omvandla en strömslinga till spänning.
Strömslingan är standard 0-20mA/4-20mA.
Enklast är ju att använda ett enkellt motstånd och mäta spänningsfallet över det, men jag tänkte mig vilja ha det isolerat.
Näst enklaste som uppfyller isoleringskravet är en optokopplare, nackdelen som jag ser det är att jag måste implementera nått skydd för optokopplaren, vilket inte är så enkelt, eftersom strömslingans drivspänning kan variera från strax över 5 V och upp till 24V.
Dessutom så är optokopplarna till sin natur tämligen olinjära, med en varierande CTR.
Alternativet är ju naturligtvis en audiokopplare med fotomotstånd, men de är rätt högimpendativa, vilket då skapar andra problem.
Den bästa lösningen är kanske en isolerad strömslingemottagare, dyrt, och förmodligen att skjuta över målet.
Andra ideer?
Strömslinga -> Spänning?
Re: Strömslinga -> Spänning?
Stabilisera med resistor + zener ..?
Överför elenergi med liten transformator till optokopplaren?, alternativt piezo-piezo om du kan få det att fungera.
Överför elenergi med liten transformator till optokopplaren?, alternativt piezo-piezo om du kan få det att fungera.
Re: Strömslinga -> Spänning?
Finns faktisk analog optokopplare! Har testat en sådan och det fungerar alldeles utmärkt.
Kolla på 75-352-71, jag har fått en koppling som styr en fasvinkelkrets (dimmer) att fungera alldeles utmärkt och isolerat.
Kolla på 75-352-71, jag har fått en koppling som styr en fasvinkelkrets (dimmer) att fungera alldeles utmärkt och isolerat.