Skillnad på kylförmåga, vanlig värmepump vs endast med kyla?
Skillnad på kylförmåga, vanlig värmepump vs endast med kyla?
Har idag en split AC. Sjunger på sista versen. Dött styrkort, för fjärr, temp. inställning osv. Det är bortkopplat så nu går den hela tiden. Kompressorn har börjat väsnas efter 10 trogna år. Så nu skall ny införskaffas. Jag kyler min lägenhet på 85 kvadrat ner till 20-22 grader utan problem när det är riktigt varmt ute.
AC:en är märkt med 1280-1780 Watt input power. Och Cooling power max 4100 W.
När jag kollar på värmepumpar så klarar de ofta bara 20-30 Kvadrat kyla men 160 Kvm uppåt i värme. Så min fråga är, är det ineffektivt att kyla med en billig värmepump, skall man leta efter bara kyla? Den jag har idag klarar sig bra, dock sitter kompressor i innedelen. Det vill jag helst slippa.
Vad väljer man ? och är de billiga pumparna man kan montera själv helt kass.
AC:en är märkt med 1280-1780 Watt input power. Och Cooling power max 4100 W.
När jag kollar på värmepumpar så klarar de ofta bara 20-30 Kvadrat kyla men 160 Kvm uppåt i värme. Så min fråga är, är det ineffektivt att kyla med en billig värmepump, skall man leta efter bara kyla? Den jag har idag klarar sig bra, dock sitter kompressor i innedelen. Det vill jag helst slippa.
Vad väljer man ? och är de billiga pumparna man kan montera själv helt kass.
Re: Skillnad på kylförmåga, vanlig värmepump vs endast med kyla?
Nja, det finns inga Luft/Luft VP som värmer 160 m2, det hela handlar om kyl resp värmeeffekt.
Nu tror jag iofs inte du hittar en luft/luft VP med 4.1kW kyleffekt, då det är en rätt stor maskin.
De flesta värmepumpar brukar ligga runt 4,5kW värme, vilket motsvarar runt 3 kW kyla.
Om du vill ha en motsvarande storlek, så skall den i VP-Drift producera 6 kW värme för att få dina 4kW kyla.
Ren principiellt är det ingen skillnad på en VP och en ren kylmaskin, visserligen är en VP optimerad till att producera värme, men annars så är det i princip samma sak.
Av någon outgrundlig anledning är dock rena kylmaskiner dyrare än VP-modellerna.
Och nej Du får inte montera dessa maskiner själv, den som påstår nått annat vet inte vad han/hon pratar om.
De måste monteras av certifierad/ackrediterad personal.
Montera den själv == miljöbrott, böter eller fängelse i upp till 2 år.
Dessutom gäller inga försäkringar för egenmonterade VP/kylmaskiner.
Nu tror jag iofs inte du hittar en luft/luft VP med 4.1kW kyleffekt, då det är en rätt stor maskin.
De flesta värmepumpar brukar ligga runt 4,5kW värme, vilket motsvarar runt 3 kW kyla.
Om du vill ha en motsvarande storlek, så skall den i VP-Drift producera 6 kW värme för att få dina 4kW kyla.
Ren principiellt är det ingen skillnad på en VP och en ren kylmaskin, visserligen är en VP optimerad till att producera värme, men annars så är det i princip samma sak.
Av någon outgrundlig anledning är dock rena kylmaskiner dyrare än VP-modellerna.
Och nej Du får inte montera dessa maskiner själv, den som påstår nått annat vet inte vad han/hon pratar om.
På vår står det angivet 9,1kw värme och 5,3kw kyla som MAX, den är väl kanske inte så liten iofs!
Det praktiska utfallet med denna är att den värmer vårt hus på 140kvm vi -18 grader utan problem iallafall
(-18 garder 2 nätter i rad och ca -13 grader på dagen, så allt är relativt) Den klarar att kyla nedervåningen på sommaren utan problem i ECO mode(max 70% av kompressoreffekt i det läget) övervåningen fixar den ju inte av naturliga skäl med kyla...
En sån här är det:
http://www.vpgr.se/Exego.aspx?p_id=274& ... 2&c_id=160
Det praktiska utfallet med denna är att den värmer vårt hus på 140kvm vi -18 grader utan problem iallafall

En sån här är det:
http://www.vpgr.se/Exego.aspx?p_id=274& ... 2&c_id=160
-
TomasL>Och nej Du får inte montera dessa maskiner själv, den som påstår nått annat vet inte vad han/hon pratar om.
Visst får man montera förfyllda maskiner själv.
Det är ju finessen med dom att det ska inte behövas någon fyllning av kylmedel.
Kan inte se att det är något miljöbrott i de fallen.
Försäkringen är det säljaren som beslutar och står för, så de maskiner som säljaren säger att det är ok att montera själv, bör de också stå garantin för. Så kontrollera med säljaren.
Visst får man montera förfyllda maskiner själv.
Det är ju finessen med dom att det ska inte behövas någon fyllning av kylmedel.
Kan inte se att det är något miljöbrott i de fallen.
Försäkringen är det säljaren som beslutar och står för, så de maskiner som säljaren säger att det är ok att montera själv, bör de också stå garantin för. Så kontrollera med säljaren.
Nix, sedan juli förra året får du inte installera förfyllda maskiner själv, inte ens som privatperson.
Den svenska implementationen av F-Gas direktivet kräver att det skall utföras av utbildad personal, med utbildad menar man i den svenska lagtexten certifierad personal.
Du måste skilja på försäkring, vilket ditt försäkringsbolag står för, och i dag kräver alla försäkringsbolag att alla splittade Värmepumpar är installerade av Ackrediterade företag.
Garantin står försäljaren/importören för och avser enbart material/funktionsfel, alltså inte sådant som hänförs till installationen.
Skillnaden mellan F-Gasdirektivet och dess Svenska lagstiftning gentemot den gamla köldmediakungörelsen är just att den nya lagstiftningen gäller alla, oavsett om de är näringsidkare eller inte (dvs den omfattar även privatpersoner), den gamla, nu upphävda köldmediakungörelsen gällde enbart näringsidkare.
Den svenska implementationen av F-Gas direktivet kräver att det skall utföras av utbildad personal, med utbildad menar man i den svenska lagtexten certifierad personal.
Du måste skilja på försäkring, vilket ditt försäkringsbolag står för, och i dag kräver alla försäkringsbolag att alla splittade Värmepumpar är installerade av Ackrediterade företag.
Garantin står försäljaren/importören för och avser enbart material/funktionsfel, alltså inte sådant som hänförs till installationen.
Skillnaden mellan F-Gasdirektivet och dess Svenska lagstiftning gentemot den gamla köldmediakungörelsen är just att den nya lagstiftningen gäller alla, oavsett om de är näringsidkare eller inte (dvs den omfattar även privatpersoner), den gamla, nu upphävda köldmediakungörelsen gällde enbart näringsidkare.
Hmm jag hade för mig att de hade släppt lite på de där reglerna. Att man fick mecka själv om man hade nödvändig kännedom. Typ som att byta kontakter osv fast man inte är elektriker. Läste det på något bilforum. Är ju synd att man måste betala någon ockrare för en halvsopig installation som man ändå får fixa till själv sedan. Och att de som sysslar med sånt här ändå bara släpper gasen rätt ut och inte vakuumsuger särskilt länge, utan bara för att det skall gå fortare att fylla så man hinner med nästa jobb. Ser det ofta tyvärr i mitt jobb som elektriker/servicetekniker.
Så de apparater som tex säljs på Rusta, Bauhaus osv. Är olagliga. Eller tanken är att du skall hyra in en kille som sätter i kontakten i vägguttaget och snäpper fast slangarna och öppnar ventilen.
En annan sak att klaga på angående detta. Lämnade in bilen en volvo V70, för kostnadsförslag på rep av AC:en. Skulle gå på över 10k. Fick den fixad i Italien för runt 1500, sprucket rör vid torken. Volvo sa att kompressorn var skuren.
Så de apparater som tex säljs på Rusta, Bauhaus osv. Är olagliga. Eller tanken är att du skall hyra in en kille som sätter i kontakten i vägguttaget och snäpper fast slangarna och öppnar ventilen.
En annan sak att klaga på angående detta. Lämnade in bilen en volvo V70, för kostnadsförslag på rep av AC:en. Skulle gå på över 10k. Fick den fixad i Italien för runt 1500, sprucket rör vid torken. Volvo sa att kompressorn var skuren.
Man har både skärpt och släppt på reglerna, Skärpning=Krav på certifiering, lättnaden=Ackrediteringskravet kommer troligtvis att försvinna.
Dåliga/Inkompetenta montörer finns i alla yrken, tyvärr.
Men det finns också duktiga montörer.
Att Volvo inte vet bättre är ju rätt naturligt, eftersom de inte har nödvändig kunskap. I dag finns det knappt en enda "bilreparatör" som kan felsöka riktigt, om inte datorn hittar felet är bilen hel, oavsett hur dåligt den går.
Det är naturligtvis inte olagligt att sälja maskinerna i sig, du kan ju köpa en och låta en certifierad/ackrediterad installatör göra jobbet.
Dåliga/Inkompetenta montörer finns i alla yrken, tyvärr.
Men det finns också duktiga montörer.
Att Volvo inte vet bättre är ju rätt naturligt, eftersom de inte har nödvändig kunskap. I dag finns det knappt en enda "bilreparatör" som kan felsöka riktigt, om inte datorn hittar felet är bilen hel, oavsett hur dåligt den går.
Det är naturligtvis inte olagligt att sälja maskinerna i sig, du kan ju köpa en och låta en certifierad/ackrediterad installatör göra jobbet.
-
Konstigt att det inte verkar vara flera som vet om de nya direktiven. Har följt med lite på värmepumpsforum en tid nu och har inte sett något där direkt.
Den 19'e maj fanns t.ex en sådanhär kommentar i ett inlägg.
Några bra sätt är att läsa tillverkarnas installationsanvisningar och följa till punkt och pricka. Kompletterat med att prata med tillverkarnas telefonsupport tex CTC eller Nibe.Dessutom kolla på installations bildserier på detta forum. Ofta är dom gjorda av engagerade och kunniga amatörer. Som ofta blir bättre och noggrannare än ett proffs har tid och råd att göra.
Priset varierar naturligtvis mycket efter förutsättningarna. 10.000 räcker nog och blir över i de flesta fall. Då kan du kosta på dig bästa sortens smutsfilter, avluftare, gott om avstängare och bekväma kompressionskopplingar.
På min LV från CTC följde det med en 6-årsgaranti. När jag frågade CTC/Enertech om den gällde även vid självinstallation svarade dom "Ja. Huvudsaken är att installationsanvisningen följts".
Det är ju inte fackmän som skrev, men det finns många, väldigt duktiga fackmän där.
Det står i och för sig inte heller när CTC/Enertech gjort uttalandet.
Den 19'e maj fanns t.ex en sådanhär kommentar i ett inlägg.
Några bra sätt är att läsa tillverkarnas installationsanvisningar och följa till punkt och pricka. Kompletterat med att prata med tillverkarnas telefonsupport tex CTC eller Nibe.Dessutom kolla på installations bildserier på detta forum. Ofta är dom gjorda av engagerade och kunniga amatörer. Som ofta blir bättre och noggrannare än ett proffs har tid och råd att göra.
Priset varierar naturligtvis mycket efter förutsättningarna. 10.000 räcker nog och blir över i de flesta fall. Då kan du kosta på dig bästa sortens smutsfilter, avluftare, gott om avstängare och bekväma kompressionskopplingar.
På min LV från CTC följde det med en 6-årsgaranti. När jag frågade CTC/Enertech om den gällde även vid självinstallation svarade dom "Ja. Huvudsaken är att installationsanvisningen följts".
Det är ju inte fackmän som skrev, men det finns många, väldigt duktiga fackmän där.
Det står i och för sig inte heller när CTC/Enertech gjort uttalandet.
Men kylmaffian applåderar väl dessa direktiv, man kan ju undra om det varit lite lobbyverksamhet...
Knappast, eftersom det kommer att kosta skjortan, att skicka samtliga anställda montörer på utbildning.
Den sk "kylmaffian" som faktiskt inte ens existerar, har kämpat med näbbar och klor för att slippa detta.
De svenska kylföretagen kommer hyffsat billigt undan, jämförelsevis, företagen i övriga europeiska länder har redan fått stora ekonomiska problem pga detta, en hel del föratag har kursat, då man inte klarar av utbildningen och alla andra krav som införts.
Den sk "kylmaffian" som faktiskt inte ens existerar, har kämpat med näbbar och klor för att slippa detta.
De svenska kylföretagen kommer hyffsat billigt undan, jämförelsevis, företagen i övriga europeiska länder har redan fått stora ekonomiska problem pga detta, en hel del föratag har kursat, då man inte klarar av utbildningen och alla andra krav som införts.
Lite OT men ändå...
Nu vet jag ju inte hur mkt 3kilo räcker till i storlek av pumpanläggning men lagen talar ju
sitt tydliga språk. Detta är vad jag läst mig till och jag är ingen expert på vvs/ac/pumpar mm ö.v.h men
det kan ju vara bra att få veta vad det är som gäller egentligen. Det kommer så luddiga
påståenden och svar från olika håll.
Förordning (2007:846)
Utdrag från ovanstående:
Nu bortser vi från vad försäkringsbolag och andra tycker, det är lagen jag är ute efter.
Kommentarer?
Edit länk
/ Tompa
Nu vet jag ju inte hur mkt 3kilo räcker till i storlek av pumpanläggning men lagen talar ju
sitt tydliga språk. Detta är vad jag läst mig till och jag är ingen expert på vvs/ac/pumpar mm ö.v.h men
det kan ju vara bra att få veta vad det är som gäller egentligen. Det kommer så luddiga
påståenden och svar från olika håll.
Förordning (2007:846)
Utdrag från ovanstående:
Kod: Markera allt
I fråga om installation av utrustning som innehåller mindre än 3 kilogram köldmedier och som inte förutsätter påfyllnad efter det att köldmediekretsen monterats ihop samt i fråga om CFC, övriga CFC och HCFC gäller första- tredje styckena endast arbete i yrkesmässig verksamhet.
Nu bortser vi från vad försäkringsbolag och andra tycker, det är lagen jag är ute efter.
Kommentarer?
Edit länk
/ Tompa
Senast redigerad av tompa74 2 juni 2009, 12:24:42, redigerad totalt 1 gång.
-
Är det inte isåfall direktivet från Eu som enligt TomasL började gälla 2008 som du ska gå efter?
Enligt den lag du visar så är det lagligt att montera förfyllda apparater!
Enligt den lag du visar så är det lagligt att montera förfyllda apparater!
Mja, det är här jag inte är riktigt säker, tittar man i hela förordningen så tolkar jag det precis
som det står i 31§. Läs gärna igenom den och begrunda. Dock så upphör 31§ 2010-01-01, vad som gäller
efter det har jag dock inte orkat rota reda på.
/ Tompa
som det står i 31§. Läs gärna igenom den och begrunda. Dock så upphör 31§ 2010-01-01, vad som gäller
efter det har jag dock inte orkat rota reda på.
/ Tompa
-
Jag tolkar det som står, att så länge det inte är yrkesmässigt så har du ok att montera förfyllda apparater som innehåller mindre än 3kg.
Sen kan man ju fråga sej vad man vill vinna med det här EGENTLIGEN när man kan köpa samma gas på sprejburk på biltema helt utan regler..