Ytterligare en förstärkare! (Med rör!)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Ytterligare en förstärkare! (Med rör!)
Bilden var lite otydlig, så det såg ut som en R-trafo. Annars har jag hört att dubbel C-kärna är bland det bästa man kan ha i ljudtransformatorer. Sådana sitter i min Priboj, både som utgångstrafar och som nättrafo.
Dubbel C-kärna? Som har ungefär samma form som en EI-då eller missförstår jag? C-kärnor är ju också gjorda av långa metallband i likhet med toroider så det låter rimligt. De bättre magnetiska egenskaperna hos bandade kärnor borde vara mycket lämpliga särskilt i utgångstransformatorer.
- mr.olle.norell
Jag tycker det är lite märkligt att så många utgångstransformatorer är gjorda med EI-kärna!
Det är ju knappast den mest optimala typen av kärna för ändamålet.
Men det kanske är någon flum-audiofil som har sagt att EI "ger det rätta soundet"
Eller så är det bara jag som tror att många rörförstärkares utgångsjärn har EI-kärna
Hur som helst så är det ju EI i förstärkaren i den här tråden.
ReVintage är en medlem på Hififorum.nu
Han kör vanliga nättoroider som utgångsjärn i många av hans rörförstärkare!
Jag tycker det verkar helsmart!
-En toroid har högre bandbredd än EI.
-De utnyttjar kärnan bättre.
-De "saggar" mindre vid belastning, alltså när man lastar trafon så sjunker inte spänningen lika mycket som EI.
-En nättoroid är mycket billigare än dyra utgångstransformatorer märkta "audio grade" i guld
Det fungerar mycket bra i PushPull säger han!
(SE är kanske lite svårare att få till på grund av all DC-ström som vill mätta kärnan...)
Man köper en 30VA stor trafo med dubbel 115V-lindning som primär, och kanske 2*6V sek
((230/6)^2)*4ohm=5877ohm
Alltså om man kopplar de båda 6V parallellt och kopplar en 4ohms högtalare på så reflekteras det till 5.9kohm primär som rören ska driva!
Perfekt för EL84
Har jag räknat rätt?
250V anodspänning är normalt för EL84, men har man 230V-trafo vågar man nog inte mer än 230V tror jag?
Man kanske tappar en watt, och det gör ju inget.
Säg att man får tag på en 230V:230V ringkärna!
Om man seriekopplar dessa lindningar så blir det ju 2*230V primär.
Sen tar man fram lite lackad koppartråd och lindar en 4ohms och en 8ohms sekundär
Man borde då kunna tillåta 460V B+
Om jag tänker rätt förstås.
Men en 230:230 toroid är kanske svårt att få tag på. Eller iallfall något som är 30-80VA stort.
Större borde inte behövas.
Kanske kan svebry linda på beställning...
Men det kanske är någon flum-audiofil som har sagt att EI "ger det rätta soundet"

Eller så är det bara jag som tror att många rörförstärkares utgångsjärn har EI-kärna

ReVintage är en medlem på Hififorum.nu
Han kör vanliga nättoroider som utgångsjärn i många av hans rörförstärkare!
Jag tycker det verkar helsmart!

-En toroid har högre bandbredd än EI.
-De utnyttjar kärnan bättre.
-De "saggar" mindre vid belastning, alltså när man lastar trafon så sjunker inte spänningen lika mycket som EI.
-En nättoroid är mycket billigare än dyra utgångstransformatorer märkta "audio grade" i guld

Det fungerar mycket bra i PushPull säger han!
(SE är kanske lite svårare att få till på grund av all DC-ström som vill mätta kärnan...)
Man köper en 30VA stor trafo med dubbel 115V-lindning som primär, och kanske 2*6V sek
((230/6)^2)*4ohm=5877ohm
Alltså om man kopplar de båda 6V parallellt och kopplar en 4ohms högtalare på så reflekteras det till 5.9kohm primär som rören ska driva!
Perfekt för EL84

Har jag räknat rätt?
250V anodspänning är normalt för EL84, men har man 230V-trafo vågar man nog inte mer än 230V tror jag?
Man kanske tappar en watt, och det gör ju inget.
Säg att man får tag på en 230V:230V ringkärna!
Om man seriekopplar dessa lindningar så blir det ju 2*230V primär.
Sen tar man fram lite lackad koppartråd och lindar en 4ohms och en 8ohms sekundär

Man borde då kunna tillåta 460V B+
Om jag tänker rätt förstås.
Men en 230:230 toroid är kanske svårt att få tag på. Eller iallfall något som är 30-80VA stort.
Större borde inte behövas.
Kanske kan svebry linda på beställning...
Du borde klara en B+ spänning på 650V med en 230V trafo, 230Vac blir ju 325V topp och då det dubbla topp-topp, alltså 650V.
Men det är ju vid 50Hz så då det blir ju lite överspänning vid lägre frekvenser.
Men det är ju vid 50Hz så då det blir ju lite överspänning vid lägre frekvenser.
Jag kan tänka mig att det är för att alla klassiska rörförstärkare använde EI-transformatorer. Toroider och liknande typer gick väl knappt att få tag på förrän på 70-talet och då hade man ju i princip helt gått över till transistorer.mr.olle.norell skrev:Jag tycker det är lite märkligt att så många utgångstransformatorer är gjorda med EI-kärna!
Men det kanske är någon flum-audiofil som har sagt att EI "ger det rätta soundet"![]()
- mr.olle.norell
Norpan, just det! Det tänkte jag inte på 
Alltså klarar en 2*115V trafo 325V max!
En anodspänning på 250V som är lagom för just EL84 ligger väl inom marginalen
Alltså borde man klara bas en bit under 50hz
Det borde vara fullt tillräckligt!
Det är ovanligt idag med skivor som innehåller något under 30hz har jag läst.
Kul att få det utrett!
Kimmen du har säkert rätt!
Många strävar ju efter att förstärkarna ska vara som på den gamla tiden, old school...
Det har ju sin charm det med.

Alltså klarar en 2*115V trafo 325V max!
En anodspänning på 250V som är lagom för just EL84 ligger väl inom marginalen

Alltså borde man klara bas en bit under 50hz

Det borde vara fullt tillräckligt!
Det är ovanligt idag med skivor som innehåller något under 30hz har jag läst.
Kul att få det utrett!
Kimmen du har säkert rätt!
Många strävar ju efter att förstärkarna ska vara som på den gamla tiden, old school...
Det har ju sin charm det med.
Varför toroider inte används som utgångstrafo i rörsteg är att de inte klarar nån dc alls.
Jag mätte frekvenssvar på en liten 20VA nättoroid bara för skojs skull, kurvan var en rät linje från 20Hz till 20kHz.
Jag mätte frekvenssvar på en liten 20VA nättoroid bara för skojs skull, kurvan var en rät linje från 20Hz till 20kHz.
- mr.olle.norell
Finfint frekvenssvar!
Jo ett SE-steg utsätter ju trafon för en massa DC, men ett PP-steg då.
Blir det även där för mycket DC även för en toroid?
Jo ett SE-steg utsätter ju trafon för en massa DC, men ett PP-steg då.
Blir det även där för mycket DC även för en toroid?
Men det går ju att trimma bort. Kanske aktivt om det inte duger manuellt. Det finns ju en del förstärkare som använder toroider som utgånstrafo så bevisligen går det ju.
- mr.olle.norell
Aha! Jag har faktiskt sett en sådan lösning, men först nu förstått var opampen gör i kopplingen 
Den finns på diyaudio.com men det är tyvärr bara medlemmar som får se schemat
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1730436
Tror ni att de påverkar/försämrar förstärkarens prestanda/ljudkvalite om man trimmar bort denna DC?

Den finns på diyaudio.com men det är tyvärr bara medlemmar som får se schemat

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1730436
Tror ni att de påverkar/försämrar förstärkarens prestanda/ljudkvalite om man trimmar bort denna DC?
- mr.olle.norell
Det går aldrig att trimma bort helt, ett rörs bias flyttar sej hela tiden = dc. Skulle man sätta 2st loggande voltmetrar på anodlindningarna och logga i några timmar eller en hel dag skulle man få en kurva varierande upp och ner (troligen mest upp) i dc under dagen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Man skulle ju kunna köra med en spänningsstyrd strömgenerator och logga biasströmmen och kontinuerligt justera strömmen. Fast det vore mycket jobb och jag tror chansen att trixa FÖR mycket vore mycket stor.
- mr.olle.norell
Jo, det kanske inte är världens bästa ide trots allt.
Men nu har vi redit ut det och blivit lite klokare iallfall
Men nu har vi redit ut det och blivit lite klokare iallfall