R40 och Q19 skapar en strömbegränsningsfunktion som drar ner spänningen på basen på Q2 om strömmen genom R40 blir för hög. Vet ej om syftet bara är att skapa ett kortslutningsskydd eller om det begränsar bensinflödet.
Strömmen beränsas till I = Ube(2N3904BU)/R40 = ca 0.6/1 = 0.6 A. Ett bra skydd.
D4 skyddar mot reläets backspänning - då man inte har tillgång att koppla upp sig till +12V med en vanlig backspänd diod får man använda en zenerdiod istället och leda spikarna ner den vägen till jord istället.
Nja... det gäller ju bara vid maxström. Så fort du får en last som har lite större motstånd så är det ju den som bestämmer strömmen. Gränsen går ju vid ca 0.6-0.7 A så det beror ju på reläet då.
jesse skrev:Strömmen beränsas till I = Ube(2N3904BU)/R40 = ca 0.6/1 = 0.6 A. Ett bra skydd.
Om utgången kortsluts till +12V så borde inte transistorn överleva mer än 100ms, ZTX450 tål bara 1W. Verkar inte så effektivt som kortslutningsskydd i alla fall, kanske är någon annan tanke med det.
Senast redigerad av kimmen 30 maj 2009, 14:01:59, redigerad totalt 1 gång.
jesse skrev:Nja... det gäller ju bara vid maxström. Så fort du får en last som har lite större motstånd så är det ju den som bestämmer strömmen. Gränsen går ju vid ca 0.6-0.7 A så det beror ju på reläet då.
Ja men det gäller väl alla konstantströmsgeneratorer? Finns väl ingen som kan driva mer ström än vad U/R ger?
Jovisst, men man får ju se till själva användningen av kopplingen också. I det här fallet är det troligt att reläspolen har större resistans, och därmed "fungerar inte" konstantströmgeneratorn. Men visst, om man bara har lägre lastresistans så blir det ju en konstantströmgenerator, på så vis har du ju rätt.
En hel del insprutningsmunstycken är strömdrivna. För att styra dom snabbt och effektivt ska strömmen begränsas och då det ju är en induktans vi pratar om får den ju 12V till att börja med varefter spänningen sjunker. Dom jag har sett har ett motstånd som motsvarar en drivspänning runt 4V.
Så kopplingen är alltså en fullt vettig styrd strömbegränsare.
Och de munstycken som inte är strömdrivna på samma sätt får då 12V precis enligt planen.
Icecap skrev:En hel del insprutningsmunstycken är strömdrivna. För att styra dom snabbt och effektivt ska strömmen begränsas och då det ju är en induktans vi pratar om får den ju 12V till att börja med varefter spänningen sjunker. Dom jag har sett har ett motstånd som motsvarar en drivspänning runt 4V.
Så kopplingen är alltså en fullt vettig styrd strömbegränsare.
Och de munstycken som inte är strömdrivna på samma sätt får då 12V precis enligt planen.
de jag läst mig till i de fall man styr spridare med låg impedans så skickar man på full kräm i bestämd tid, sedan pulsbreddmodulerar man signalen..
men i det fallet som visas ovan, styr man reläspolen med 5volt?
Och läs inlägg 1 inan ni börjar fastna alltför mycket i spridarnas elektriska egenskaper, kopplingen är för att driva ett relä till bränslepumpen, kopplingen endast och enbart för att få kortslutningsskydd på utgången.